Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Nissan GT-R – G(T-)RRRRRRRRRR!

De concurrentie maakt zich behoorlijk boos om Nissans supersportwagen, de GT-R. Youtube staat vol met lovende filmpjes over zijn prestaties, maar vooral zijn prijskaartje – amper 86.800 euro voor de duurste Black Edition – zet kwaad bloed bij de gevestigde waarden. En terecht.

Nissans GT-R is opzienbarend in vele opzichten. From scratch zit alles vernuftig in elkaar: de zwaarste mechanische onderdelen zitten netjes verdeeld over voor- en achteras (motor voorin en versnellingsbak achterin).

Onder de kap geen zware achtcilinder, maar een kwieke zespitter die dankzij twee kleine turbo’s 530 pk vermogen en 612 Nm koppel levert (de CO2-uitstoot bedraagt 279g/km). En om die power ook effectief kwijt te geraken op het asfalt, maakt de GT-R handig gebruik van vierwielaandrijving. Resultaat: hij is razend efficiënt en schiet er als een straaljager vandoor. In 3,5 seconden zit je aan 100 km/u en nog eens 4 seconden later aan 160. In zijn categorie doet enkel de Porsche 911 Turbo S beter, maar dat mag ook voor meer dan het dubbele (!) van de prijs.

Onvervalste racesfeer

Alles in en aan de GT-R ademt een onvervalste racesfeer uit. Achter het stuur vind je (net zoals bij Ferrari en Maserati) vaste schakelpeddels. Vooral leuk is dat je ook effectief kunt meten hoe extreem het er aan toe gaat. De grote display op de middenconsole omvat naast een volwaardige stack telemetrie een aantal leuke gadgets zoals registratie van de G-krachten die je te verduren krijgt, de acceleratie- en remkrachten, de verdeling van de power over de assen enzovoort.

Voor de geavanceerde circuitrijder zit er in de boordcomputer zelfs een instelbare shift-line verborgen en je eigen rondetijden opnemen kan via knopjes op het stuurwiel. In voor een sprintje? Dan is er de launch control. Alle schakelaars in de R-stand, rem ingedrukt, dot gas, rem los en je zit van het ene moment op het andere in een rollercoaster! Wat een leuk speelgoed, die Nissan GT-R...

Dagdagelijks gebruik

Met wat goeie wil (nu ja...) zouden we er zelfs elke dag mee naar het werk rijden. De Recaro-sportstoelen bieden niet enkel veel sportieve steun, maar ook verrassend veel comfort. Na een ritje van 2,5 uur naar de Nürburgring stapten we fris uit de GT-R. Achterin is het wel behelpen (door de 2 noodzitjes en de aflopende daklijn), maar de diepe koffer van 315 l maakt veel goed.

De nieuwe GT-R heeft trouwens geleerd van zijn kritiek omtrent het hoge verbruik. Op de middenconsole staat een Save-knop die de motor dichtknijpt en het vermogen enkel naar de achterwielen stuurt. In dat geval – en met een ei onder de voet – scoorden we een verbruik van slechts 9 liter... Ander punt dat in het voordeel speelt van zijn normaal gebruik, is dat de gerobotiseerde zesbak zeer laag in de toeren opschakelt. De GT-R biedt je met andere woorden alles om braafjes naar het circuit te rijden. En nog meer om er vervolgens goed loos te gaan. Iedereen zal je graag zien komen, behalve dan de gevestigde waarden...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer