Audi TT te koop: tweedehands en nieuw

Audi TT

Audi TT

Technologie en Traditie

De Audi TT is een compact sportvoertuig met twee deuren. De auto wordt gefabriceerd door het Duitse Audi AG, een onderdeel van de Volkswagen Groep (VW Groep). Dat gebeurt sinds 1998. Het voertuig wordt geassembleerd bij Audi Hungaria Motor Kft in Győr, Hongarije. De carrosserieën komen daarbij aanvankelijk uit de Audi fabrieken van Ingolstadt, maar verhuizen vanaf de derde generatie ook naar Hongarije. Men onderscheidt voorlopig drie generaties TT: Mk1 (1998–2006), Mk2 (2006/14) en Mk3 (vanaf 2014). De naam TT is afkomstig van de Tourist Trophy, een traditionele motorrace op het Britse Isle of Man. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Audi TT - Carrosserievorm

Audi TT - Carrosseriekleur

Meer bepaald is hij geïnspireerd op de successen van het NSU merk op dit circuit. NSU begint er al te wedijveren in 1907. In 1937 wordt er gewonnen met een DKW motorfiets. DKW en NSU zullen later fuseren tot Audi. In dit opzicht kan de TT ook gezien worden als opvolger van de TT’s uit de jaren 60, te weten de NSU 1000TT, de 1200TT en de TTS. Daarnaast worden de letters ook wel eens gezien als afkorting van ‘Technology and Tradition’ oftewel technologie en traditie.

De Audi TT technisch bekeken

Elke generatie Audi TT wordt steevast gebouwd op (doorontwikkelingen van) het VW Groep A platform, te beginnen met het A4 platform of PQ34. Hierdoor heeft de TT onder andere dezelfde krachttrein en ophanging als andere voertuigen die dit platform gebruiken. Hiertoe behoren ook de transversale voormotor met voorwielaandrijving of de Audi quattro vierwielaandrijving. Ook de volledig onafhankelijke voorophanging met MacPhersoon veren wordt zo gedeeld. De stilering van de TT begint al in de lente van 1994, in het VW Groep Designcentrum van Californië (VS). De auto wordt eerst getoond als conceptvoertuig op de Motor Show van Frankfurt, in 1995. Als designers mogen J. Mays en Freeman Thomas tekenen. Hartmut Warkuss, Peter Schreyer, Martin Smith en Romulus Rost dragen verder allen bij tot het winnend interieurontwerp. Aanvankelijk biedt Audi geen enkele vorm van automatische transmissie aan bij de TT. Vanaf 2003 komt hier verandering in via een Direct-Shift Gearbox (DSG) met zes snelheden. De UK TT is zo de eerste rechts rijdende auto ter wereld met zo’n dubbele koppeling (dual clutch). De eerste auto ooit met dubbele koppeling is de VW Golf Mk4 R32, die ook gebouwd wordt op het VW Groep A platform.

De nieuwe generatie Audi TT

De tweede generatie Audi TT (Typ 8J) wordt gelanceerd op 6 april 2006. Hij wordt gebouwd op het VW Groep A5 platform (PQ35). Opvallend zijn onder andere de voorpanelen uit aluminium en het gebruik van staal achterop. Zo wordt de haast neutrale gewichtsverdeling nog verder geoptimaliseerd. In vergelijking met de vorige generatie is deze TT verder ook iets langer en breder. De 8J wordt talloze keren onderscheiden. In 2006 is hij onder andere de Auto van het Jaar voor Drive Car, Top Gear en Fifth Gear. In 2007 wordt hij de Mooiste Auto van Autobild, de World Design Car of the Year en finalist voor de World Car of the Year trofee. Vanaf 2007 is hij 6 jaar op rij de Beste Coupé van het Jaar voor het magazine What Car?. De derde generatie TT wordt gepresenteerd op de Motor Show van Genève in 2014. Hij wordt ondertussen gebouwd op het VW Groep MQB platform en laat de keuze tussen TFSI of TDI (diesel)motoren. Opvallend is vooral het interieurdesign, genaamd HVAC. Hierbij worden de temperatuur en luchtstromen in de cabine gecontroleerd via systemen geïntegreerd in de luchtgaten zelf. Hierdoor wordt de ergonomie van het voertuig sterk verbeterd.

Audi TT modellen en prijsklassen

Elke generatie Audi TT verschijnt als 2+2 coupe of als roadster met twee zitplaatsen. Via het A bouwplatform is het voertuig verwant aan de Audi A3 Mk3, de SEAT León Mk3, de Volkswagen Golf Mk7 en de Škoda Octavia Mk3. Tot de motoropties behoren een 1.8 TFSI I4, een 2.0 TFSI I4, een 2.0 TDI I4 en een 2.5 TFSI I5 (voor de TT RS). Transmissies zijn manueel of automatisch (S tronic) en hebben zes snelheden. De TT RS heeft een S tronic met zeven snelheden. Die TT RS kan overigens gezien worden als het topmodel van de TT reeks. In de derde generatie wordt hij gepresenteerd in 2016, eveneens als coupé of roadster. De motor is een 2.5 TFSI I5 van 400 PS. Tot slot bestaat er sinds 2014 ook een (concept voor een) terreinvoertuig gebaseerd op de Audi TT, de TT Offroad Concept. Deze SUV wordt gepresenteerd op Auto China.

Beoordelingen voor Audi TT

115 Beoordelingen

4,7