Hyundai Trajet te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai Trajet

Hyundai Trajet

De Hyundai Trajet is de eerste zelf ontwikkelde MPV van Hyundai

Toen de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai begin jaren '90 voor het eerst op de Europese markten verscheen, had het bedrijf zich onlangs ontwikkeld van licentiefabrikant naar constructeur van eigen modellen. In de MPV-klasse had Hyundai in deze tijd echter nog geen eigen technologie tot zijn beschikking. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Hyundai Trajet is de eerste zelf ontwikkelde MPV van Hyundai


Toen de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai begin jaren ’90 voor het eerst op de Europese markten verscheen, had het bedrijf zich onlangs ontwikkeld van licentiefabrikant naar constructeur van eigen modellen. In de MPV-klasse had Hyundai in deze tijd echter nog geen eigen technologie tot zijn beschikking. Daarom bleef Hyundai bij de ontwikkeling van zijn MPV Hyundai Santamo wel samenwerken met het Japanse concern Mitsubishi, die verantwoordelijk was voor het bouwplatform van de Santamo. Uiteindelijk presenteerden de Zuid-Koreanen in 2000 een geheel zelf geconstrueerde opvolger: de Hyundai Trajet. Dit model bleef tot 2008 in de collectie en kreeg tussendoor in 2004 nog een modelonderhoud, wat lichte optische en technische veranderingen met zich mee bracht.


In de Hyundai Trajet verwezenlijkt de fabrikant zijn Amerikaanse MPV-concept


Qua uiterlijke vormgeving sloot de Hyundai Trajet aan op de vormen van de Hyundai Santamo die nog tot 2003 parallel verder gebouwd werd. Want ook bij de Hyundai Trajet stond voor de ontwikkelingsingenieurs optimaal ruimtegebruik in het middelpunt. Daarom kreeg de Hyundai Trajet een klassetypische carrosserie met een uitgesproken rechthoekige vorm en een hoogte van 1,76 meter. In vergelijking met de Hyundai Santamo groeide de Hyundai Trajet echter wel bijna twintig centimeter in de lengte, waarmee hij uit kwam op een totale lengte van 4,70 meter. Maar ook met zijn breedte van 1,84 meter overtrof de Hyundai Trajet duidelijk zijn compacte voorganger. Het voordeel van de grotere carrosserie was dat de MPV zo een groter interieur had en meer plaats bood voor een variabel interieurgebruik.


Het ruimteconcept van de Hyundai Trajet


Voor het ruimteconcept van de Hyundai Trajet oriënteerden de Koreanen zich aan Amerikaanse voorbeelden. Concreet betekende dat, dat de Hyundai Trajet niet alleen maar voldoende plaats moest hebben voor een derde rij zitstoelen achterin de auto, maar ook dat de MPV multifunctioneel gebruikt moest kunnen worden. Zo moest hij zowel plaats kunnen bieden aan maximaal zeven passagiers alsook in een mobiel bureau of vrijetijdsvoertuig kunnen veranderen. Dit werd mogelijk gemaakt door de naar achter te draaien voorste stoelen en de rugleuningen die veranderd konden worden naar een tafeloppervlak.


De motoren van de Hyundai Trajet


Het benzine instapmodel van de Hyundai Trajet werd uitgerust met een motor met een prestatievermogen van 100 kW (136 pk). In 2004 werd deze variant vervangen door een 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 103 kW (140 pk). Het topmodel was uitgerust met een V6-motor met 127 kW (173 pk). Daarnaast was er nog een dieselmotor in de collectie opgenomen met een prestatievermogen van 83 kW (113 pk).