Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-ux-300e-dpl-115.jpg

Lexus UX

1 / 6
lexus-ux-300e-dpl-115.jpg
mc23-ux-reveal-005-high-jpg.jpg
mc23-ux-reveal-007-high-jpg.jpg
mc23-ux-reveal-010-high-jpg-hero.png
mc23-ux-reveal-018-high-jpg.jpg
lexus-ux-300e-dpl-110.jpg

Sterke punten

  • Luxe en afwerkingsniveau
  • Zeer aangenaam onderstel
  • Ook als elektrische versie

Zwakke punten

  • Ruimte achterin
  • Kleine koffer
  • Rijbereik en laadmogelijkheden elektrische versie

Van compact tot crossover, ook elektrisch!

Exit CT, deze UX is het nieuwe instapmodel van Lexus, dat inspeelt op de populariteit van SUV’s - al is dit nog steeds een compacte en niet eens zo hoge wagen. De UX brengt de luxe die je kan verwachten van een grotere Lexus naar het compacte segment, en het is zelfs de eerste volledig elektrische auto van het merk. Maar net zoals bij de eerste pannenkoek die je bakt, is er nog ruimte voor verbetering.

Interesse in een Lexus UX

Lexus UX tweedehands auto
Lexus UX nieuwe auto
Lexus UX dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Aan boord baad je in bijna dezelfde luxe als in de grotere modellen van Lexus: goede lederen zetels met verwarming en ventilatie, een onberispelijke afwerking en zelfs een Mark Levinson-audiosysteem dat met kop en schouders boven de concurrentie steekt.

  • De Lexus UX heeft een zeer goed afgesteld onderstel, dat voldoende dynamisch is, maar vooral zeer goed gedempt is en voor een hoog comfortniveau zorgt onderweg.

  • Je kan de UX bestellen als zuinige zelfladende hybride (UX 250h) of als volledig elektrische wagen (UX 300e), de eerste volledig elektrische wagen van het merk.

  • In 2022 kwam er een update van de UX die hem het nieuwe, grotere infotainmentsysteem geeft dat niet langer via een touchpad wordt bediend, een grote verbetering qua gebruiksvriendelijkheid.

Alle belangrijke gegevens over de Lexus UX

Motoren

Je hebt twee keuzes qua aandrijflijn in de Lexus UX: de zelfladende hybride UX 250h, of de volledig elektrische UX 300e.

De UX 250h maakt gebruik van een atmosferische 2-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor voor een systeemvermogen van 184 pk. Meer dan een paar kilometer elektrisch rijden zit er niet in, maar je haalt er wel een WLTP-verbruik mee van 5,3 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 120 g/km. De UX 250h is sinds kort ook te bestellen met vierwielaandrijving, waarbij er een kleine extra elektromotor op de achteras zit.

De UX 300e is het eerste volledig elektrische model van Lexus, met een 204 pk en 300 Nm sterke elektromotor en een batterij van 45 kWh netto, waarmee het model een WLTP-rijbereik van 314 km haalt. In de praktijk is een kleine 250 km eerder mogelijk. Let wel op: je kan de batterij maximaal met 6,6 kW opladen op AC en tot 50 kW op DC, wat niet heel snel is.

De Lexus UX is ook kort geleverd als UX 200, een 2-liter benzinemotor met 173 pk en een verbruik van 6,6 l/100 km. Deze variant is echter uit het gamma gehaald in België.

Afmetingen

De Lexus UX is 4,50 meter lang, 1,84 meter breed en 1,55 meter hoog. De koffer is met zijn 320 tot 1.231 liter niet erg groot en heeft vooral een erg hoge vloer, waardoor het vervoeren van hoge spullen niet gemakkelijk gaat. De UX 250h is te bestellen met een trekhaak, maar mag maximaal 750 kilo trekken. De UX 300e mag niets trekken.

Uitvoeringen

De Lexus UX is er in 5 uitvoeringen: een naamloze basisversie, de Business Line, de F Sport Line, de Privilege Line en een voordelige Executive Line.

De basisuitrusting van de Lexus UX bestaat uit een 7-inch infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto, een audiosysteem met 6 luidsprekers, adaptive cruise control met rijstrookassistent en verkeersbordherkenning, 17-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, Isofix achterin en stoffen manuele zetels. De Business Line voegt daar navigatie aan toe, een achteruitrijcamera, een inductielader voor smartphones, een dodehoekmonitor en lederen zetels met zetelverwarming.

De F Sport Line heeft sportievere bumpers, 18-duims velgen, een sportophanging, een groter 10,3-duims infotainmentscherm, een head-up display, een Mark Levinson-audiosysteem met 13 luidsprekers, een 360°-camera, een glazen schuifdak en elektrisch instelbare sportzetels met memoryfunctie en ventilatie. De Privilege Line is gelijkaardig uitgerust, maar heeft niet de sportieve allures van de F Sport Line en is in andere kleurconfiguraties te bestellen.

De Executive Line houdt het midden tussen de Business Line en de F Sport Line, met het kleinere infotainmentscherm maar met 18-duims velgen, extra veiligheidssystemen, een elektrische kofferklep, een glazen schuifdak en manuele lederen zetels met verwarming.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lexus UX 250h is te bestellen vanaf 42.590 euro, tot 58.790 euro zonder opties voor de F Sport of Privilege Line. De elektrische UX 300e is er enkel als quasi volledig uitgeruste Privilege Line en kost dan ook 65.750 euro, een forse prijs gezien zijn beperkte rijbereik en laadmogelijkheden.

Op de tweedehandsmarkt staat er een enkele UX 200 te koop voor 21.500 euro, verder zijn het vooral hybrides met een prijs vanaf 30.000 euro. De elektrische UX 300e is zeldzamer en kost minstens 45.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Lexus UX staat op hetzelfde platform als de Toyota Corolla, Corolla Cross en C-HR en is dus de meest compacte Lexus in het gamma. Hij is ook de meest conservatief gelijnde Lexus in het huidige gamma, met een enigszins brave stijl, ondanks zijn herkenbare familiegezicht met grote grille en zijn opvallende vierkante wielkasten. De doorlopende lichtstreep tussen de achterlichten is intussen ook te vinden op de nieuwe NX en RX.

Vooraan zit je goed

Aan boord heeft de UX veel meer luxe dan wat de concurrentie biedt in dit segment, al zit je vooral vooraan goed. Achterin is er zeer weinig plaats en ook de koffer is niet erg praktisch, met een hoge vloer en een smalle opening. Het is dus vooral een comfortabele wagen voor een of twee personen, die onder meer kunnen genieten van zetelverwarming en -ventilatie, een geweldig Mark Levinson-audiosysteem en een nieuw infotainmentsysteem sinds de zomer van 2022.

Rijhulp en veiligheid

De Lexus UX kreeg in 2019 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met een uitstekende score van 96% voor de bescherming van volwassen inzittenden. Voor een groot deel van de rijhulpsystemen moet er echter bijbetaald worden, of beter gezegd: gekozen worden voor een duurder uitrustingsniveau. Adaptive cruise control, noodremhulp en een rijstrookassistent zijn wel standaard.

Alternatieven

De Lexus UX gaat de concurrentie aan met de Audi Q3, BMW X1/X2 en Mercedes GLA, die alle drie iets minder luxe bieden, maar wel een stuk ruimer en praktischer zijn dan de Lexus. Bovendien zijn de BMW iX1 en Mercedes EQA er als elektrische versies van deze modellen, met een groter rijbereik dan de Lexus UX 300e. Verder is er nog de Volvo XC40, eveneens als elektrische Recharge, de Mazda CX-30 en de Mini Countryman.

FAQ

Is de UX 300e de enige elektrische Lexus?
Tot aan de lancering van de Lexus RZ, die begin 2023 op de markt komt, is de Lexus UX 300e de enige volledig elektrische auto van het merk.
Wat is de actieradius van de Lexus UX 300e?
Volgens de WLTP zou je tot 314 km ver kunnen rijden in de Lexus UX 300e voor je moet opladen, in de praktijk zal het eerder 230-250 km zijn.
Hoe groot is de koffer van de Lexus UX?
De koffer van de Lexus UX is 320 tot 1.231 liter groot, maar heeft een erg hoge vloer en een smalle laadopening, waardoor het vervoeren van grote spullen moeilijk gaat.