Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-ml-280-l-01.jpg

Mercedes-Benz ML 280

Mercedes-Benz ML 280 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz ML 280, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 10.4s
Maximumsnelheid:200 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):241 - 249 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.1 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4780 x 1911 x 1779 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:645

Interesse in een Mercedes-Benz ML 280

Mercedes-Benz ML 280 tweedehands auto
Mercedes-Benz ML 280 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Mercedes-Benz ML 280 wordt in 2005 het instapmodel van de M-klasse


De Duitse voertuigfabrikant Daimler presenteerde onder zijn merknaam Mercedes-Benz in 1979 de eerste volledig terreintoegankelijke modellen uit zijn bedrijfsgeschiedenis: de bij Steyr in Oostenrijk geproduceerde G-klasse. Daarmee had de autofabrikant uit Stuttgart in ieder geval tegenover de Duitse concurrenten een startvoordeel toen in de jaren ’90 steeds meer vraag kwam naar voertuigen van de nieuwe voertuigklasse Sport Utility Vehicles (SUV’s). Amerikaanse en Japanse fabrikanten hadden voertuigen ontwikkeld die de eigenschappen van terreinwagens en het rijcomfort van sedans met elkaar verenigden. Vooral de Amerikaanse consumenten zorgden er met hun vraag naar nieuwe grote SUV’s voor dat de voormalige nichemarkt uitgroeide tot een volumineuze markt. Daimler presenteerde met de M-klasse in 1997 de eerste SUV’s van Mercedes-Benz. De eerste generatie van deze M-klasse werd tot 2005 gebouwd. Omdat er verwacht werd dat de M-klasse in eerste instantie veel op de Amerikaanse markt verkocht ging worden, werden de SUV’s bijna uitsluitend in Amerika geproduceerd. Daarmee was de M-klasse de eerste Mercedes-serie waarbij dat het geval was. Alleen in het begin rolden er ook enkele voertuigen voor de Europese markten bij Steyr in Oostenrijk van de band. In de tweede generatie werd de Mercedes-Benz ML 280 in de collectie opgenomen als instapmodel van de M-klasse. Deze werd tussen 2005 en 2009 geproduceerd en werd daarna afgelost door de Mercedes-Benz ML 300.


De Mercedes-Benz ML 280 is ontwikkeld als softroader voor op straat


Anders dan het instapmodel van de eerste ML-generatie, de Mercedes-Benz ML 230, werd de Mercedes-Benz ML 280 als softroader ontwikkeld. Daimler nam afscheid van het laddervormige chassis dat gebruikelijk is bij terreinwagens en koos bij de Mercedes-Benz ML 280 voor een zelfdragende carrosserie, zoals ook sedans die hebben. Dit zorgde voor een voordeel wat betreft rijcomfort, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat het voertuig minder geschikt werd voor terreinrijden. De reden voor deze verandering was het feit dat er gebleken was dat de meeste klanten toch alleen maar op straat reden met hun M-klasse voertuig. Wie de Mercedes-Benz ML 280 ook voor terreinrijden wilde gebruiken, moest voortaan een optioneel verkrijgbaar offroad-pakket bestellen. Daardoor kon de standaarduitrusting met de permanente vierwielaandrijving aangevuld worden met bijvoorbeeld sperdifferentiëlen en een onderrijbeveiliging.   


Als trekauto kan de Mercedes-Benz ML 280 een last van 3,5 ton aan


De Mercedes-Benz ML 280 werd aangeboden met vijf deuren. In zijn 4,78 meter lange, 1,91 meter brede en circa 1,80 meter hoge carrosserie bood hij plaats voor maximaal vijf passagiers. Zijn kofferruimte had een laadvolume van 551 liter. Door de achterste zitbanken neer te klappen kon dit laadvolume ook nog vergroot worden tot meer dan 2000 liter. Bijladen was toegestaan tot een gewicht van 650 kilogram. Verder kon de Mercedes-Benz ML 280 als trekauto een geremd trekgewicht van 3,5 ton aan. Bij een modelonderhoud in 2008 werd de voorkant van de Mercedes-Benz ML 280 nieuw vormgegeven met gewijzigde koplampen en bredere openingen in het radiatorrooster. Ook bij het achteraanzicht was er een vernieuwing te zien, namelijk de lange reflectoren die vanaf nu in de bumpers geïntegreerd werden.


De Mercedes-Benz ML 280 is het zuinigste model van de M-klasse


De Mercedes-Benz ML 280 werd uitgerust met een V6 commonrail dieselmotor met een prestatievermogen van 140 kW (190 pk). De meer dan twee ton zware Mercedes-Benz ML 280 accelereerde daarmee in 9,8 seconden van nul naar honderd en bereikte een topsnelheid van zo’n 205 km/u. Het gemiddeld verbruik lag volgens de fabrikant op 9,6 liter diesel. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 241 g/km. De ML 280 werd standaard uitgerust met een automatische transmissie met zeven versnellingen. Uiteindelijk kwam in 2009 de Mercedes-Benz ML 300 in de collectie, deze volgde toen de Mercedes-Benz ML 280 op.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz ML 280

10 Beoordelingen

4,8