Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_06.jpeg

Mercedes-Benz SLK 200

1 / 6
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_06.jpeg
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_01.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_02.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_03.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_04.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-slk-200_05.jpg

Sterke punten

  • Dakloos of gesloten rijplezier
  • Vlotte prestaties
  • Comfortabel weggedrag

Zwakke punten

  • Dakmechanisme kan slijten
  • Niet de scherpste stuurder
  • Atmosferische SLK 200 weinig karaktervol

Mercedes-Benz SLK 200 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SLK 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7 - 8.5s
Maximumsnelheid:226 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):142 - 211 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.1 - 8.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4089 x 1777 x 1296 mm
Portieren:2
Kofferruimte:225 - 335 liter
Aanhangergewicht:315

Basismotor, met of zonder compressor

Drie generaties lang maakte de SLK 200 een onmisbaar deel uit van het gamma van de cabriolet-coupé. Hij zit in ons collectief geheugen als een motorversie met compressor, maar bestond ook in een atmosferische basisversie, en op het einde van zijn carrière in een versie met klassieke turbo.

Interesse in een Mercedes-Benz SLK 200

Mercedes-Benz SLK 200 tweedehands auto
Mercedes-Benz SLK 200 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz SLK 200

Motoren

De eerste generatie van de Mercedes-Benz SLK (R 170) kreeg de SLK 200 als basismotor. Die was er met een atmosferische 2.0-viercilinder van 136 pk en manuele vijfbak, met een vijftrapsautomaat als optie. Daarnaast was er de 192 pk sterke SLK 200 Kompressor, die dezelfde vierpitter van een compressor voorzag en aan een manuele vijfbak koppelde. Halverwege de carrière van deze eerste generatie werd de SLK 200 Kompressor de enige basismotor. Het vermogen werd teruggeschroefd tot 163 pk, de manuele bak kreeg een extra verzet en de vijftrapsautomaat bleef optioneel.

De tweede generatie Mercedes-Benz SLK (R 171) bood opnieuw een SLK 200 Kompressor aan. Deze keer ging het om een 1,8 liter grote viercilinder met compressor, die eerst 163 pk en later 184 pk sterk was. Een manuele zesbak was opnieuw standaard, een vijftrapsautomaat ook nu weer optioneel.

De Mercedes-Benz SLK 200 was in de derde generatie (R 172) de basismotor tot aan de naamsverandering van SLK naar SLC: dan werd de rol van instapmotor overgenomen door de SLC 180. Als SLK 200 gebruikte de Duitser opnieuw een 1,8 liter grote viercilinder, maar de compressor werd ingeruild voor een klassieke turbo. Het vermogen bedroeg opnieuw 184 pk, een manuele zesbak was ook nu weer standaard. Optioneel kreeg de SLK 200 een zeventrapsautomaat. Bij de naamsverandering naar SLC 200 werd de 1.8-viercilinder ingeruild voor een 2.0-viercilinder, maar het vermogen bleef met 184 pk ongewijzigd. De manuele zesbak bleef van de partij, optioneel was er een negentrapsautomaat.

Tweedehandsprijzen

De eerste generatie van de Mercedes-Benz SLK 200 vind je op de tweedehandsmarkt al vanaf 3.000 euro. De hoge kilometerstand moet je er dan wel bijnemen. Voor ‘frissere’ exemplaren met lagere kilometerstand liggen de prijzen iets hoger: reken op zo’n 7.000 euro. Voor de tweede generatie ligt de prijsvork ongeveer tussen 9.000 euro en 14.000 euro. Bij de laatste generatie liggen de vanafprijzen bij zo’n 18.000 euro. Die prijzen lopen door tot meer dan 30.000 euro voor relatief recente modellen van na de naamsverandering.

Alternatieven

Wil je bij de Mercedes-Benz SLK blijven, dan kun je steeds uitwijken naar krachtigere modellen. Bij de eerste generatie is dat de SLK 230 Kompressor met viercilinder, bij de tweede generatie de SLK 280 en SLK 300 met V6. De laatste generatie had de SLK 250 en SLC 300 met viercilinder, of de minder krachtige SLC 180. Bij de Duitse merken zijn er nog concurrenten in de vorm van de BMW Z3 en Z4, en in de vorm van de Porsche Boxster.

FAQ

Hoeveel kost de Mercedes-Benz SLK 200?
Voor de oudste generatie liggen de tweedehandsprijzen relatief laag: reken op zo’n 3.000 tot 7.000 euro afhankelijk van de kilometerstand. De tweede generatie heeft tweedehandsprijzen van zo’n 9.000 euro tot 14.000 euro. De laatste generatie is flink duurder: 18.000 euro voor de oudste modellen en meer dan 30.000 euro voor relatief recente SLC-modellen.
Is de Mercedes-Benz SLK 200 betrouwbaar?
In het algemeen kan de Mercedes-Benz SLK 200 rekenen op een relatief goeie betrouwbaarheid. Zoals steeds geldt dat je beter meer betaalt voor een model met lagere kilometerstand en sluitende geschiedenis dan voor een model met hogere kilometerstand en vage geschiedenis. Ook het wegklapdak kan er in principe tegen, op voorwaarde dat het vaak genoeg geopend en gesloten wordt. Is dat niet het geval, dan kan dat problemen opleveren.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SLK 200

83 Beoordelingen

4,6