Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
19C0133_009.jpg

Mercedes-Benz SLK-Klasse

1 / 6
19C0133_009.jpg
11C829_126.jpg
11C855_039.jpg
15C1193_128.jpg
15C1194_068.jpg
17C21_06.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel en dynamisch
  • Pittige AMG-versies
  • Bruikbaar in alle seizoenen

Zwakke punten

  • Koetswerkstijfheid
  • Hoog gewicht
  • Karakterloze viercilinders

Mercedes-Benz SLK (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SLK (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De comfortabele roadster

De Mercedes SLK probeert al sinds 1996 sport met comfort te verzoenen, door een metalen klapdak toe te voegen aan het roadsterconcept. Deze derde en laatste generatie kwam in 2011 uit, ging in 2020 op pensioen zonder opvolger en doorging in 2015 een facelift en een naamsverandering naar SLC.

Interesse in een Mercedes-Benz SLK-Klasse

Mercedes-Benz SLK-Klasse tweedehands auto
Mercedes-Benz SLK-Klasse dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Dankzij het metalen klapdak is de Mercedes SLK ook in de winter goed geïsoleerd van de kou en van de wind. Bovendien werd het dak met deze generatie lichter en blijft er meer kofferruimte over.

  • Deze derde generatie SLK bracht ook een aantal innovaties met zich mee, zoals een glazen panoramadak dat met een druk op de knop elektrochromatisch verduistert om de hitte buiten te houden.

  • Het motorengamma is vrij uitgebreid, met viercilinders, V6-motoren en zelfs een V8 van AMG in het gamma. Deze SLK/SLC was ook de eerste en enige met een dieselmotor.

  • Mercedes heeft veel aandacht besteed aan het comfort, met een goede demping en een hoogwaardige afwerking, zonder de noodzakelijke dynamiek voor een auto van dit genre uit het oog te verliezen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes SLK/SLC (R172)

Motoren

Het motorengamma van de derde generatie Mercedes SLK was relatief uitgebreid en kreeg ook een grondige update bij de facelift, toen het model vervelde tot SLC.

De instapmotor was de SLK 200, een 1,8 liter-viercilinder turbobenzine van 184 pk en 250 Nm, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 239 km/u.

Een stapje hoger stond de SLK 250, die 204 pk en 310 Nm kreeg van dezelfde motor, voor een standaardsprint van 6,6 seconden en een topsnelheid van 243 km/u.

De SLK 350 had een atmosferische 3,5 liter-V6 van 306 pk en 370 Nm, waarmee de roadster in 5,6 seconden van 0 naar 100 accelereerde en een begrensde topsnelheid haalde van 250 km/u.

Het topmodel was echter de SLK 55 AMG, met een atmosferische 5,5 liter-V8 onder de kap van 422 pk en 540 Nm. Deze variant had slechts 4,6 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u, met een topsnelheid die optioneel kon verhoogd worden naar 280 km/u.

Deze generatie SLK was ook de eerste die een dieselmotor kreeg, in de vorm van de SLK 250 CDI, met een 2,1 liter-viercilinder biturbodiesel van 204 pk en 500 Nm, waarmee hij bijna exact even snel was als de SLK 250 op benzine, maar met een veel lager verbruik.

Met de facelift in 2015 veranderde niet enkel de naam, maar ook het motorengamma van de SLC werd geüpdatet. Voortaan was de instapversie de 156 pk sterke SLC 180. De SLC 200 bleef hetzelfde, maar de SLK 250 en 350 werden vervangen door de SLC 300 met 245 pk en 370 Nm uit een 2-liter turbobenzine.

Wilde je meer cilinders, dan moest je direct upgraden naar de AMG SLC 43, die een 367 pk (later 390 pk) sterke 3 liter-V6 biturbo had. De sprint naar 100 km/u duurde een tiende langer dan bij de SLK 55 AMG die hij verving: 4,7 seconden.

Een manuele zesbak was standaard op alle viercilinders, de V6- en V8-motoren hadden standaard een 7-trapsautomaat. Na de facelift werd dit een 9-trapsautomaat. Elke SLK heeft achterwielaandrijving.

Afmetingen

De Mercedes-Benz SLK/SLC R172 was 4,13 meter lang, 1,81 meter breed en 1,30 meter hoog. In de koffer was er plaats voor 225 tot 335 liter aan opbergruimte met het dak open of dicht, wat iets groter was dan bij zijn voorganger, maar een skiluik was er niet. Het leeggewicht van de Mercedes SLK/SLC schommelde rond de 1,4 tot 1,5 ton. De SLK/SLC is altijd een strikte tweezitter.

Uitvoeringen

De SLC werd niet geleverd met verschillende uitrustingsniveaus, maar kreeg wel een lange optielijst, waarbij sommige opties (zoals een automaat op de viercilindermotoren) bovendien erg duur waren. Let dus op bij het zoeken van een model of alle gewenste uitrusting aanwezig is.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kostte de Mercedes SLC minstens 34.485 euro voor de instapversie met 180-motor. Daarmee was hij iets duurder dan zijn concurrenten, de Audi TT en de BMW Z4, maar daar zette de SLC meer comfort en zelfs iets meer praktisch gemak tegenover.

Op de tweedehandsmarkt vind je al een Mercedes SLK R172 vanaf 16.500 euro. Een SLC vereist minstens 28.000 euro. De kilometerstanden zijn in beide gevallen nooit uitzonderlijk hoog. Voor een AMG-versie ben je minstens 53.000 euro kwijt.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Mercedes SLK R172 op dezelfde technische basis stond als zijn voorganger, was daar niets van te merken qua design, op zijn identieke wielbasis na. Het nieuwe model kreeg een hoekiger design mee, met een geprononceerde grille, en er werd hard gewerkt aan gewichtsbesparende middelen en upgrades voor de koetswerkstijfheid. Met de facelift van 2015 kreeg het model een nieuwe naam en een nieuwe neus, die meer in lijn lag met de rest van het gamma dankzij rondere lichten en meer vloeiende vormen.

Airguides en Airscarf

Het interieur veranderde echter bijna niet met de facelift, dat nog altijd een toonbeeld was van de oude stijl van Mercedes: veel knopjes op de middenconsole en een klein schermpje tussen de luchtroosters. De materialen waren wel van goede kwaliteit en ook de zetels boden veel steun. Leuk is het optionele glazen panoramadak met elektrochromatische verduistering en de speciale Airguides, die beter hun werk doen dan het standaard windscherm. De Airscarf blaast warme lucht in je nek om ook bij frisser weer met open dak te kunnen rijden.

Rijhulp en veiligheid

Deze generatie Mercedes SLK/SLC werd nooit getest door Euro NCAP, maar kreeg wel enkele veiligheidsfeatures mee zoals een motorkap die veiliger is voor zwakke weggebruikers, actieve hoofdsteunen en hoofdairbags. Ook was er standaard een slaperigheidsdetector en optioneel een Pre-Safe-systeem dat onder meer de gordels aanspant bij een naderende botsing.

Alternatieven

De Mercedes SLK/SLC R172 ging de concurrentie aan met de BMW Z4 en Audi TT van die tijd, waarbij de Z4 ook een metalen klapdak had, maar de TT bij een stoffen dak zweerde. Van de drie was de Mercedes de duurste, maar ook de meest comfortabele. Als AMG zocht de SLC het een klasse hoger, waar hij tegenover de Jaguar F-Type, Porsche Cayman en Nissan 370Z stond. Er is geen modern alternatief voor de SLC, je moet vrede nemen met de veel minder sportieve C-Klasse Cabrio of direct upgraden naar een AMG GT Roadster of SL.

FAQ

Is de Mercedes SLC nog te koop?
Neen, in 2020 is de productie gestopt van de Mercedes SLC zonder een rechtstreekse opvolger.
Hoeveel kost de Mercedes SLC?
Op de tweedehandsmarkt vind je al een Mercedes SLK R172 vanaf 16.500 euro. Een SLC vereist minstens 28.000 euro.
Wat zijn de problemen met de Mercedes SLC?
De betrouwbaarheid van deze generatie Mercedes SLK/SLC is over het algemeen goed, de vaakst voorkomende problemen zijn corroderende velgen en bugs met het centrale display.

Meer informatie

Modellen