Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
piaggio-porter-overview

Piaggio Porter

Piaggio Porter Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Piaggio Porter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Piaggio Porter

Piaggio Porter tweedehands auto
Piaggio Porter nieuwe auto
Piaggio Porter dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Porter van Piaggio is een microvan en pick-up truck geproduceerd door de Japanse automaker Daihatsu. Hij staat in Angelsaksische gebieden ook bekend als de Daihatsu Hijet, wat in het Japans zoveel betekent als dwerg. In Japan neemt deze tweedehands auto het op tegen de Toyota's Hiace en Hilux, de Honda Acty, de Subaru Sambar, de Mitsubishi Minicab en de Suzuki Carry.

Een technische fiche van de Porter van Piaggio

De productie van de Porter liep tussen 1960 en 1966. De wagens worden gerangschikt in de lichtere klasse, als zogenaamde kei trucks. Zij zijn voorzien van een voormotor en achterwielaandrijving. De motors hebben een capaciteit van 356 cc. Er bestaat een ZL (luchtgekoelde) en een ZM variant. De versnellingsbak is manueel en heeft slechts drie versnellingen. De Porter is bijna 3 meter lang, 1,3 meter breed en 1,6 meter hoog. Dit is uiteraard uitzonderlijk compact voor een van of een pick-up.

De Piaggio Porter door de jaren heen

De ontwikkeling van deze Piaggio loopt wezenlijk samen met de ontwikkeling van de Japanse regulering van de kei car. Motor en afmetingen evolueerden mee. De allereerste Porter rolde van de band in november 1960. Het was een kei truck. Kort daarna, in mei 1961, volgde ook de eerste van. Deze Porters hadden een conventionele voormotor met achterwielaandrijving en een bestuurszetel achter de motor. Door de strenge reguleringen hadden zij aanvankelijk eigenlijk weinig draagcapaciteit.

Piaggio Porters: een gevarieerd aanbod

Wat vandaag opvalt aan de Porter van Piaggio is de grote variëteit die in deze serie wordt aangeboden. Alle modellen worden daarbij ook nog eens aangeboden met verschillende motoren. De standaard Porter blijft echter de Porter Chassis. Deze carrosserie biedt immers het fundament voor alle andere modellen en varianten. Naast de Chassis is er ook nog de kipper, de pick-up, de blind van en de glass van. Het eerste model in deze reeks, de kipper, beschikt standaard over een laadbak met aluminium zijschotten. Deze kan men neerklappen, terwijl de achterste afsluiting automatisch opent bij het kippen. De pick-up variant blinkt dan weer vooral uit door zijn laadvermogen. Hij heeft een enkelvoudige, achterste afsluiting en schuifdeuren. De Porter vans, tot slot, verschijnen in een blinde en in een doorzichtige, beglaasde variant.

Naast deze oorspronkelijke 'dwergen' bestaat er ook nog de Porter Maxxi. Deze Porter kan zowel kleine als grotere transporten aan (tot 1100 kg).

Innovaties van de Porter

De hierboven geïllustreerde flexibiliteit is tegelijk ook een van de voornaamste innovaties die de Porter zijn vakgebied binnenbracht. De grootste verwezenlijking van de Porter blijft echter dat het een van de eerste vans is die ook als dusdanig werd ontworpen. Hij werd meteen bedacht als een bedrijfsvoertuig op zich, en niet als een omgebouwde personenwagen. Bovendien is de Porter de enige in zijn klasse die drie toegangen tot de laadruimte biedt, en de draaicirkel is uitzonderlijk klein. De laadcapaciteit is relatief hoog (tot 850 kilogram). Tot slot vallen ook de Piaggio motoren op, die in hun domein nieuwe maatstaven stelden qua prestatie en verbruik.

Beoordelingen voor Piaggio Porter

1 Beoordelingen

4,0