Ford Transit te koop: tweedehands en nieuw

Ford Transit

Ford Transit

Het bestverkopende Europese bestelvoertuig

De Ford Transit is een licht commercieel voertuig. De auto wordt geproduceerd door Ford sinds 1965. Hij wordt in de eerste plaats verkocht als bestelvoertuig, maar sinds 1995 bestaat er ook een passagiersvariant, de Ford Tourneo. Daarnaast rijden er nog minibussen, vans en pick-uptrucks. Er zijn 4 generaties gebouwd op 4 verschillende basisplatformen. Ze vangen achtereenvolgens aan in 1965, 1986, 2000 en 2013. Zo werden er ondertussen al meer dan 8 miljoen Transits verkocht. De Transit is zo het derde bestverkopende voertuig aller tijden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Carrosserievorm

Carrosseriekleur

In Europa is hij al meer dan 40 jaar het bestverkopende bestelvoertuig. In sommige landen gaat het zo ver dat alle lichte commerciële voertuigen er metonymisch als Transit worden aangeduid.

De Ford Transit technisch bekeken

De eerste Ford Transit is de Ford Taunus Transit, een van gebouwd door Ford Duitsland, in Keulen. Het voertuig wordt geïntroduceerd in 1953 als FK 1000 en heeft een laadvermogen van 1000 kg. De motor is een 1.3 I4, afkomstig uit de Ford Taunus. In 1955 wordt die motor vergroot naar een 1.5. Vanaf 1961 wordt de naam Taunus Transit gebruikt. De productie wordt stopgezet in 1965.

Dan verschijnt de eerste generatie van de huidige Transit reeks. De auto wordt gelanceerd in oktober 1965 en vervangt de Thames 400E, een kleine van met middenmotor. Sindsdien is hij onafgebroken in productie. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de Transit namelijk meer laadvermogen en kan hij zo beter concurreren met de BMC J4, de BMC J2, de Bedford CA en de PB reeks van de Rootes Groep.

Die extra ruimte wordt vooral gecreëerd door de motor naar voor te schuiven. Op die manier wijkt de Transit meteen ook af van het standaard commercieel voertuig, zoals dat tot dan toe in Europa rondrijdt. De layout is nu eerder Amerikaans. De bredere rijbaan geeft het voertuig daarbij nog een extra groot voordeel als het op laadvermogen aankomt. Door de meeste onderdelen over te dragen uit bestaande Fords kan de prijs bovendien enorm gedrukt worden. Een laatste sleutel tot het succes van de Transit zijn de vele mogelijke configuraties. Zo worden de vans verkocht met lange of korte wielbasissen en er zijn onder andere ook pick-uptrucks en minibussen beschikbaar.

De nieuwe generatie Ford Transit

De vierde generatie Ford Transit wordt gelanceerd in januari 2013 op de Auto Show van Detroit. Het is nu een OneFord wereldauto. Dat betekent dat de ingenieurs er alles aan doen om wereldwijd hetzelfde voertuig te kunnen aanbieden, met slechts minimale wijzingen per markt. De productie is een samenwerking tussen Ford Europa en Ford USA. In vergelijking met vorige generaties blijven er nu nog maar 2 basismodellen over. Het eerste is een middelgroot model met voorwielaandrijving, aangeduid als Transit/Tourneo Custom. Hij moet het opnemen tegen auto’s zoals de Mercedes-Benz Vito/Viano en de Volkswagen Transporter T5. Het tweede model is een grote variant met achterwielaandrijving. Zo kan de Transit in de USA ook een volwaardig opvolger bieden voor de Ford Econoline/E-Serie.

Een voorname verschuiving is die van de New Edge Ford huisstijl naar het nieuwe Kinetic Design, dat door alle OneFord wereldmodellen wordt gebruikt sinds 2010. Het interieur doet dan weer denken aan de derde generatie Ford Focus.

Ford Transit modellen en prijsklassen

De nieuwe Ford Transit is beschikbaar in laadbus en cab configuraties. De vans hebben 3 verschillende dakhoogtes. De modellen met verlengde wielbasis hebben dubbele achterwielen. Buiten de USA worden de motoren uit de vorige generatie behouden. In de USA is de nieuwe standaardmotor een 3.7 Ti-VCT V6 van 275 pk, gedeeld met de Ford F-Serie en met de (politievoertuigen van) de Ford Explorer. In Zuid-Amerika wordt er ondertussen gesproken van de T Serie.

Naast de genoemde varianten bestaan er verder ook nog een 4x4 Transit en een passagiersvariant. De eerste variant wordt gebouwd door een handvol bedrijven, die de Transit dus van vierwielaandrijving gaan voorzien. Een voorbeeld is County Tractors, dat de County 4x4 Transit bouwt. De eerste van deze modellen is gebaseerd op de tweede generatie Transit en betreft zowel de modellen met lange als die met korte wielbasis.

De tweede variant wordt geïntroduceerd in 1995, als onderdeel van de nieuwe generatie Transit. Hij heet doorgaans Tourneo en is een minibus met 8 of 9 zitplaatsen. Met de jaren wordt het voertuig almaar beter uitgerust. Tegenwoordig spreekt men daarom van een groot Multi-Purpose Vehicle (MPV), eerder dan van een minivan. Tegelijk wordt ook het comfort opgetrokken, zodat de [Tourneo]/ford/ford-tourneo/) ook wel eens gezien wordt als een luxevoertuig (al dan niet voorzien van lichtmetalen wielen). Achterstoelen en -ramen doen wel nog denken aan een minivan en de Tourneo volgt nog steeds dezelfde ontwikkelingscyclus als de Transit. In 2002 wordt daarbij nog een kleinere versie geïntroduceerd, de Tourneo Connect. Die is gebaseerd op de gelijkaardige Transit Connect, een mini MPV.

Beoordelingen voor Ford Transit

44 Beoordelingen

4,3