Ford Transit Connect te koop: tweedehands en nieuw

Ford Transit Connect

Ford Transit Connect

Een prima tweedehands auto is de Ford Transit Connect. Het is een compacte panel van / minivan ontworpen door Ford Europa. Het design is gebaseerd op dat van de Ford Focus. De eerste generatie was van de hand van Peter Hordurry. Hij werd gelanceerd in 2002 ter vervanging van de Fort Escorta> en de Courier van (gebaseerd op de Fiesta). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Ford Transit Connect: een compacte panel van

Een prima tweedehands auto is de Ford Transit Connect. Het is een compacte panel van / minivan ontworpen door Ford Europa. Het design is gebaseerd op dat van de Ford Focus. De eerste generatie was van de hand van Peter Hordurry. Hij werd gelanceerd in 2002 ter vervanging van de Fort Escorta> en de Courier van (gebaseerd op de Fiesta). Sinds 2010 werd het model ook geëxporteerd naar Noord-Amerika. Daar heeft hij overigens geen directe voorganger. Het eerste soortgelijk voertuig dat er werd geïntroduceerd is de Ford Aerostar, waarvan de productie alweer in 1997 werd stopgezet. Omwille van zijn veelzijdigheid en betrouwbaarheid blijft de Ford Transit Connect een geliefde tweedehands. Zijn potentie in deze wordt nog vergroot dankzij de Ford Tourneo Connect, de personenwagen / het ontspanningsvoertuig gebaseerd op de Transit Connect, met toevoeging van zijramen en achterzetels. Om de zogenoemde chicken tax te omzeilen (een Amerikaanse importbelasting ter hoogte van 25%) worden alle Amerikaanse Transit Connects overigens in de configuratie van de Tourneo Connect aangeboden.

Eerste generatie van de Ford Transit Connect (2002–2013)

De Transit Connect van Ford werd in Europa voorgesteld in 2002. Hij werd gepresenteerd als de vervanger van sedan bestelwagens zoals de Escort en de Fiesta. De Europese productie van de Escort stopte in 2000 (hoewel hij nog twee jaar langer geleverd werd), terwijl de productie van de Fiesta Courier in 2002 werd stopgezet. Met de Transit Connect koos Ford er vervolgens voor om zijn bestelwagens niet langer af te leiden van de sedan, maar om daarentegen meteen vanuit het nutsvoertuig zelf te denken. Daarom werd de Transit Connect gebaseerd op het C170 platform met voorwielaandrijving, dat ook de Ford Focus had gediend. Dit platform werd uitgebreid met een aantal componenten die ook terug te vinden zijn in de veel grotere Ford Transit. Bovendien werd er gekozen voor zijwaartse schuifdeuren, eerder dan voor het aanpassen van een bestaande body naar een van body. Voor het uiteindelijke resultaat van deze ingrepen ontving de Transit Connect de Van of the Year 2004 Award van het Van and Light Truck Magazine. Na zijn eerste Noord-Amerikaanse marktjaar werd hij bovendien gekroond tot North American Truck of the Year 2010 op de North American International Auto Show.

Tweede generatie van de Ford Transit Connect (vanaf 2013)

De tweede generatie van de Transit Connect Ford werd geïntroduceerd op 6 september 2012, in Amsterdam. Sinds de introductie in 2002 is dit het eerste echte herontwerp van de 2002 Transit Connect. De 2014 Transit Connect werd gemaakt volgens de Kinetic Design language. Het achterstel van de wagen werd zo aanzienlijk veranderd en biedt onder andere de optie op een dubbele achterdeur (vaak verkozen door bijvoorbeeld rolstoelgebruikers en bestelbedrijven). Een andere nieuwigheid is de MyKey, een gepersonaliseerde sleutel, die onder andere het lievelingsvolume van de radio en toegelaten maximumsnelheid onthoudt.

Gebruik van de Transit Connect Ford

Hierboven werd al vermeld hoe de Transit Connect met dubbele achterdeuren een favoriet is van de rolstoelgebruikers- of vervoerders, maar ook van bestelwagens. Een van de diensten waarvoor de Transit Connect verder nog wordt gebruikt is de postlevering. Zo rijdt de voltallige Canadese postdienst sinds 2010 met Connects, die er de Grumman LLV’s vervingen.

Tevens was de Transit Connect een van drie finalisten voor de benoeming tot New York City’s Taxi of Tomorrow. Ondanks het feit dat dit tienjarig contract niet werd binnengehaald, doet de Transit Connect het nog steeds goed als taxi. In deze taxi’s is een extra zitrij geïnstalleerd en kan de airconditioning ook vanaf de achterbank bediend worden. Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om de Transit Connect taxi schoolbusgeel te spuiten.

Varianten van de Transit Connect Ford

Op de Chicago Auto Show van 2009 bevestigt Ford de ontwikkeling van een elektrische versie van de Transit Connect. Later, op de Motor Show van Genève, wordt een eerste prototype getoond van de elektrische Ford Tourneo (passagierswagen). De productie van de Transit Connect Electric begon in december 2010. De wagen heeft een bereik van 90 kilometer en verbruikt 3.8 L per 100 kilometer. Naast deze Elektrische Transit Connect is er ook een supersnelle Transit Connect, de X-Press. Hij is voorzien van een 212 BHP motor, zoals de Ford Focus RS.

Tourneo Connect, een zusterreeks van de Ford Transit Connect

Wat de Transit Connect is voor de vans en/of nutsvoertuigen, dat is de Tourneo Connect voor de ontspanningsvoertuigen en/of passagierswagens. De Tourneo Connect ging in première op de Britse markt in 2002. Hoewel aanvankelijk werd aangenomen dat zijn status als commercieel voertuig eerder bedrijven zoals taxibedrijven zou aanspreken, slaagde Ford er toch in de Tourneo te promoten op basis van zijn dubbele mogelijkheden als zakelijk en familievoertuig. Zo kwam de Tourneo in het vaarwater van wagens als de Citroën Berlingo, de Volkswagen Caddy, de Peugeot Partner, de the Opel/Vauxhall Combo Tour en de Fiat Doblí². Dankzij het slimme design slaagde Ford er vervolgens in zijn verkoopbelofte waar te maken. Het was de eerste wagen in zijn soort die de mogelijkheid bood om de achterzetels gedeeltelijk te verwijderen en anderszins weg te werken. Een enorme laadruimte kwam zo vrij. Bovendien kon de Ford Tourneo ook de optie op zijwaartse schuifdeuren aanbieden, net zoals een achterdeur of een tailgate. Dit bezorgde de Tourneo Connect een aanzienlijk concurrentievoordeel. Hij werd zo datgene wat Ford altijd droomde dat hij zou zijn: een veelzijdig multipurpose vehicle.

Ook van de Tourneo Connect werd dus een elektrische versie gemaakt. Zoals gezegd werd het concept gepresenteerd op de Auto Show van Genève in 2009. De elektrische Tourneo is voorzien van een lithium/ijzerbatterij van 21kWh, een permanente magneetmotor van 50 kW en een enkelvoudige versnellingsbak. Hij heeft een bereik tot 160 km en een topsnelheid van ongeveer 113 km/u.

Tweedehands Ford Transit Connect

De vooruitziendheid van Ford zorgt ervoor dat de Ford Transit Connect tot op vandaag een aan te raden tweedehands auto blijft. Met name als nutsvoertuig kan de Transit Connect meer dan wedijveren met zijn concurrenten. Zoekt men eerder een uitzonderlijk veelzijdig voertuig dat, naast zakelijke, ook familiale doelen kan dienen, dan is er ook nog de Tourneo Connect.