Fiat Doblo te koop: tweedehands en nieuw

Fiat Doblo

Fiat Doblo

Fiat Doblo: Internationale Van van het Jaar 2006

De Fiat Doblo is een paneelbus (van) en een leisure activity vehicle (LAV). De auto wordt geproduceerd door het Italiaanse Fiat sinds 2000. Er zijn twee generaties: 2000/10 en Type 263 (vanaf 2000). Het eerste exemplaar wordt verkocht in januari 2001. De Doblo debuteert officieel op de Motor Show van Parijs, maar wordt voor het eerst aan het publiek getoond in Nederland. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

In 2006 wordt hij de Internationale Van van het Jaar. De jury bestaat uit specialisten uit 19 verschillende landen. De LAV verschijnt in Singapore als Fiat Panorama. Deze versie heeft een 1.4 litermotor en vijf of zeven zitplaatsen.

De Fiat Doblo technisch bekeken

De Fiat Doblo heeft een laadvermogen tot 703 kg en een intern volume van 3,2 kubieke meter. De auto wordt gebouwd op het Fiat Strada platform. Dat is een afgeleide van het Fiat Palio platform, maar met een rigide as en bladveren achteraan (in plaats van een draaibalk met springveren). De auto wordt gebouwd door Fiat Tofaş, een onderafdeling gevestigd in Bursa in Turkije. Sinds 2002 wordt ook in Brazilië, Rusland en Vietnam gewerkt. De Turkse modellen hebben aanvankelijk een 1.4 benzinemotor, een 1.9 Multijet of een 1.3 16V Multijet. In Brazilië rijdt wat men vaak de Braziliaans Doblo noemt. Hiervan verschijnt 2003 ook nog een 4x2 terreinvoertuig genaamd Doblo Adventure. In Noord-Korea rijdt ondertussen de Ppeokkugi van Pyonghwa Motors. In oktober 2005 krijgt deze eerste generatie een facelift, waarbij de lichtclusters worden herzien. Er komt hier ook een volledig nieuwe voorkant.

De nieuwe generatie Fiat Doblo

De nieuwe Fiat Doblo (Type 263) wordt gelanceerd in het begin van 2010. Hij wordt nu enkel nog gebouwd in Turkije, door Tofaş. Dat gebeurt op het Fiat Small platform, dat is afgeleid van de Fiat Grande Punto, maar het beschikt over een nieuwe bi-link: een onafhankelijke achterophanging (in plaats van een draaibalk). De wielbasis is 2.755 mm lang. Het bagageruim heeft een volume van 790 liter. De CO2-uitstoot is beperkt tot 129 g/km bij de 1.3 Multijet van 90 PS (66 kW en 89 pk). Het voertuig wordt nu ook verkocht door General Motors (GM) als Opel/Vauxhall Combo. Vanaf juli 2011 verschijnen hier voorts drie nieuwe modellen in de reeks. Het eerste is een pick-uptruck genaamd Fiat Doblo Work Up of Fiat Pratico (in Turkije). Het tweede is een variant met een hoger dak en een verlengde wielbasis. Dit model heet Fiat Doblo Cargo Maxi. Het derde model biedt een combinatie van de twee andere nieuwe modellen en heet Fiat Doblo Cargo XL. Hij heeft een laadvermogen van een ton, getrokken door een 1.6 Multijet CR dieselmotor van 105 pk (78 kW). Zo kan hij een even grote lading vervoeren als de grotere en duurdere Fiat Scudo. Deze auto verschijnt vanaf 2012. Er bestaat ook een Combi model (Fiat Doblo Cargo XL Combi) met een 2.0 dieselmotor van 135 PS (99 kW). In 2015 wordt op de Motor Show van Hannover een facelift van deze generatie Doblo gepresenteerd. Die heeft nieuwe koplampen, een nieuwe grille en een nieuwe voorbumper. Zijn lancering loopt gelijk met de introductie van de Ram ProMaster City, de Amerikaanse versie van de Doblo.

Fiat Doblo modellen en prijsklassen

De Fiat Doblo verschijnt als chassis cab met twee deuren, pick-up met twee deuren (Doblo Work Up/Pratico), paneelbus met drie, vier of vijf deuren of als LAV met vijf deuren en vijf of zeven zitplaatsen (Fiat Panorama). Tot de motormodellen behoren twee benzines en drie diesels. De benzinemodellen zijn de 1.4 FIRE van 1.368 cc en 95 PS (70 kW en 94 pk aan 6.000 rpm) en de 2.4 Tigershark1 van 2.360 cc en 179 PS (132 kW en 177 pk aan 6.250 rpm), die enkel in de VS wordt aangeboden. Dieselmodellen zijn de 1.3 Multijet van 1.248 cc en 90 PS (66 kW en 89 pk aan 4.000 rpm), de 1.6 Multijet van 1.598 cc en 105 PS (77 kW en 104 pk aan 4.000 rpm) en de 2.0 Multijet van 1.956 cc en 135 PS (99 kW en 133 pk aan 3.500 rpm). Er is ook een model dat rijdt op natuurgas, de 1.4 T-JET Natural Power van 1.368 cc en 120 PS (88 kW en 118 pk aan 5.000 rpm). Naast deze standaardmodellen is er ook nog de Doblo EV (Elektrisch Voertuig). Die wordt gepresenteerd in juli 2010, als het eerste commerciële EV ontwikkeld in Turkije. Tofaş wordt op hetzelfde moment benoemd als Fiats hoofdbouwer op het gebied van elektrische commerciële voertuigen. Tot slot is er sinds 2015 dus ook een Amerikaanse versie van de Doblo, de Ram ProMaster City (Type 636). In de VS is dat de opvolger van de Dodge Tradesman. Hij wordt gebouwd in dezelfde fabriek als de Doblo.