Citroen Nemo te koop: tweedehands en nieuw

Citroen Nemo

Citroen Nemo

De Citroën Nemo rolt in 2007 voor het eerst van de band

In de voertuigklassen van de bestelauto's en ludospaces waren het traditioneel de Franse fabrikanten die met multifunctionele gebruiksconcepten voor innovaties zorgden en uit de aanvankelijk sober uitgeruste bedrijfsauto's, gezinsvriendelijke alternatieven voor sedans en combi's ontwikkelden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De tot de Peugeot-bedrijfsgroep horende producent Citroën had met de Berlingo reeds sinds midden jaren '90 een inmiddels tot klassieker geworden ludospace in de collectie. Met de groeiende populariteit van de bestelauto zag de constructeur ook kansen voor een kleiner model dat naast de Berlingo in de collectie opgenomen moest gaan worden. Het concept hiervoor ontwikkelden de ingenieurs van Citroën samen met Peugeot, Fiat en de Turkse producent Tofas, die ook voor de productie verantwoordelijk moest worden. In 2007 rolde het nieuwe model voor het eerst in Turkije van de band onder de naam Citroën Nemo. De Citroën Nemo werd in twee versies geproduceerd: als bestelbus met twee zitplaatsen voor gebruik als lichte vrachtwagen en als combi met vijf zitplaatsen.

Het concept van de Citroën Nemo als compacte ludospace

Met een wielbasis van circa 2,50 meter en een lengte van 3,86 meter valt de Citroën Nemo compacter uit dan de modellen uit de serie Citroën Berlingo. Om het concept van een compacte ludospace te realiseren, construeerden de ontwerpers voor de Nemo een carrosserie met kortere overhangen aan de voor- en achterzijde. Wat betreft de vormgeving is vooral de spits lopende voorkant met een soort trapvorm tussen de spoiler en de motorkap opvallend. Een ander uiterlijk kenmerk van de Nemo zijn de hoog geplaatste koplampen, die bijna tot aan de voorruit reiken. Het achteraanzicht van de Citroën Nemo vertoont daarentegen de klassieke vormgeving van een bestelauto met grote achterklep en verticaal staande achterlichten.

Tot wel 2,5 kubieke meter laadruimte in de Citroën Nemo

Ondanks zijn compacte bouwwijze biedt de vijfzitter Citroën Nemo een laadvolume van circa 356 liter. Door de achterbank neer te klappen kan deze bagageruimte zelfs nog vergroot worden tot circa 885 liter. Het demonteren van de achterste zitplaatsen maakt zelfs een bruikbaar laadvolume van bijna 2,5 kubieke meter mogelijk. Om de toegang tot het achterste deel van de auto makkelijker te maken, rustte de constructeur de Citroën Nemo uit met schuifdeuren aan beide kanten.

De Citroën Nemo wordt aangeboden als benzine- en als dieselmodel

De fabrikant rust de Citroën Nemo afhankelijk van het verkoopland met verschillende benzine- en dieselmotoren uit. Op veel markten is de instapversie onder de benzinemodellen de Citroën Nemo met een 1,4 liter motor en een prestatievermogen van 54 kW (73 pk). De dieselmodellen worden uitgerust met motoren met een vermogen tot 55 kW (75 pk).