Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Transit_Custom_PHEV_002-LOW.jpg

Ford Transit Custom

1 / 4
Transit_Custom_PHEV_002-LOW.jpg
Transit_Custom_PHEV_017-LOW.jpg
Transit_Custom_PHEV_001-LOW (1).jpg
Transit_Custom_Sport_White_001-LOW.jpg

Sterke punten

  • Personaliseerbaarheid hoogte, lengte en volume
  • Rijdt voortreffelijk… voor een busje
  • Tegenwoordig ook als plug-in

Zwakke punten

  • Prijs plug-in
  • Plaatsing handrem
  • Afwerking tegenover Duitse concurrenten

Alleskunner met sportief rijgedrag

Ford heeft een titel te verdedigen met de Transit Custom. Want sinds zijn lancering in 2012 is deze bestelbus uitgegroeid tot een bestseller. De toevoeging van een plug-invariant en het uitgebreide aanbod aan uitvoeringen maken dit een absolute alleskunner.

Goeie redenen

  • Met tien varianten qua afmetingen en opstelling is de Transit Custom een indrukwekkende alleskunner. Er is dan ook een Transit voor alle doeleinden!

  • Ford klopt zich graag op de borst dat het lekker sturende auto’s maakt. Dat is niet anders bij de busjes, want deze Transit Custom rijdt opvallend sportief. Inderdaad, een sportief busje.

  • Hoewel de Transit Custom zich in de eerste plaats profileert als een werkpaard met één ton aan laadvermogen, biedt Ford ook varianten voor avonturiers of personenvervoer.

  • Mee met zijn tijd introduceert de Blauwe Ovaal een Transit Custom PHEV. Die gebruikt een elektromotor op de vooras en een benzinemotor als range-extender. Goed voor het verbruik en de CO2-uitstoot.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Transit Custom

Motoren

Kijken we naar de motoren voor de Ford Transit Custom, dan is het belangrijk om een verschil te maken tussen het model dat van 2012 tot 2016 werd verkocht en de facelift die in 2016 het levenslicht zag. Tussen 2012 en 2016 was er maar één motor beschikbaar, een 2.2 liter Duratorq TDCi-dieselmotor. Er kan wel gekozen worden tussen de uitvoeringen 100 pk, 125 pk en 155 pk. Er zit standaard een start-stopsysteem bij.

Vanaf de facelift werd de 2.2-liter viercilinder turbodiesel ingewisseld voor een exemplaar van 2.0 liter. Die 2.0 TDCI EcoBlue komt er met 105, 130, 170 en 185 pk en is in de praktijk een stuk zuiniger. De drie hoogste vermogens kan je optioneel verkrijgen met een zestrapsautomaat en de versie van 130 pk kan je ook krijgen met een milde hybridesysteem om de CO2-uitstoot met enkele procentpunten te temperen (vanaf 141 g/km).

Sinds 2019 maakt Ford eveneens gewag van een Transit Custom plug-inhybride. Die gebruikt een elektromotor van 126 pk op de vooras en haalt zijn energie uit een batterij van 13.6 kWh. Die accu kan je enerzijds opladen aan een stopcontact maar kan ook tijdens het rijden worden opgeladen door een kleine 130 pk sterke 1-liter driecilinder benzine die dienst doet als range-extender. Puur elektrisch kan deze versie zo’n 43 kilometer ver geraken, in totaal spreekt Ford over zo’n 500 kilometer aan range. Een verbruik van amper 3.1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km moeten deze variant fiscaal interessant maken.

Afmetingen

Geen gebrek aan afmetingen bij de Transit Custom. Zo kan je in totaal maar liefsts 10 verschillende versies krijgen. Elk met een eigen koffervolume en dimensies. Iets simpeler komt de Transit er met een standaard lengtemaat (L1, 4.97 meter) en een verlengde lengtemaat (L2, 5,34 meter). Beide varianten kan je dan ook nog eens krijgen met een standaard dakhoogte (H1, 1.92 meter) of verhoogde dakhoogte (H2, 2.28 meter). Kom je dus een Transit Custom L1H2 tegen, dan heeft die een standaard lengte van 4.97 meter en een verhoogde dakhoogte van 2.28 meter. Simpel, toch?

Al die verschillende lengtes en hoogtes kan je ook nog eens krijgen in drie varianten: Bestelwagen, Kombi en Multi-use. Uitvoeringen die een impact hebben op het koffervolume. De bestelwagen heeft 3 zitplaatsen vooraan, een tussenschot en daarachter riant veel ruimte. In zijn L1H1 variant spreken we dan over 6 m3, als L2H2 stijgt dat laadvolume tot 8.3 m3. De Multi-use kan je zien als de bestelauto met dubbele cabine en heeft 3.5 tot 4.3 m3 aan laadvolume. De Kombi tenslotte is de minibus (voor bijvoorbeeld taxivervoer) en pakt uit met een laadvolume van minimaal 1.3 m3 (L1H2) en maximaal 2.5 m3 (L2H2).

Uitvoeringen

De Ford Transit Custom is er in drie verschillende carrosserievarianten. Zo is deze er als bestelauto, als bestelwagen met dubbele cabine (Multi-Use) en als Kombi (minibus). Tussen 2012 en 2016 was de Transit Custom beschikbaar als Trend, Trend Business en Limited. Vanaf 2016 hanteert Ford een meer uitgesproken line-up: Ambiente, Trend, Limited, Trail, Active en Sport.

Ambiente is de instapversie en pakt uit met een minimum aan uitrusting om de prijs laag te houden. Trend voegt zaken zoals parkeersensoren en airco toe. Limited pakt dan weer uit met een 8-duims infotainmentsysteem, verwarmde voorzetels en een automatische regen- en lichtsensor.

Uitvoeringen Trail, Active en Sport mikken dan weer op specifieke doelgroepen. Trail is voor de werkman of avonturier die geregeld de gebaande paden afgaat terwijl Active uitpakt met een design voor de urban jungle. Sport is tenslotte de uitvoering voor de chauffeur met een sportieve inborst. Extra geaccentueerd door de spatbordverbreders en sportieve strepen op de motorkap.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ford Transit Custom is een écht werkpaard. Dat merk je ook op de tweedehandsmarkt waar je exemplaren tegenkomt met vlot 200.000 à 300.000 km. Al zegt dit natuurlijk veel over de betrouwbaarheid van de Transit Custom. Voor varianten uit de eerste productiejaren betaal je nog steeds zo’n 8.000 euro. Voor modellen na de facelift (vanaf 2016) kijk je naar zo’n 25.000 euro. Exemplaren met de plug-inaandrijving zien hun prijs dan weer richting de 50.000 euro kruipen.

Design-highlights en interieur

Met de Transit Custom wil Ford een sportieve alleskunner neerzetten. Want of je nu voor de sportief aangeklede Sport-versie gaat of bouwwerfwaardige Ambiente, alle versies pronken met een fijn rijgedrag. Daarnaast biedt Ford in de hogere uitvoeringen een luxueus interieur met elementen vanuit haar personenwagens.

Offroad, onroad of werfverkeer

We kennen geen busje op de markt met zulke personalisatiemogelijkheden op vlak van design als de Transit Custom. Gek van offroadlooks? Dan kan je bij de Trail terecht. Racestrepen? Uitvoering Sport heeft je rug. Luxe? Limited overtuigt je wel met zijn chromen accenten. Vooral veel werfverkeer? Dan is er de Ambiente. 5 verschillende uitvoeringen, 5 verschillende stijlen.

Voor en door werkmannen en -vrouwen

Het interieur van de Transit Custom verschilt natuurlijk uitermate afhankelijk van de variant en lengte. Al hebben alle versies één ding gemeen: de doordachte opstelling van het dashboard. Met een overaanbod aan stockageruimte voor alles van iPads over waterflessen tot pennen en warme curryworsten. De stoelen zitten comfortabel en de koffer is zelfs in de kleinste uitvoeringen gigantisch.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2012 kreeg de Ford Transit Custom de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Sinds de facelift beschikt de Transit Custom (al dan niet optioneel) over zaken zoals een rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie, achteruitrijcamera en zelfs een trailer assist.

Alternatieven

Heb je de laatste tijd op de autostrade gereden, dan weet je dat er geen gebrek is aan (witte) busjes die als alternatief voor deze Transit Custom kunnen dienen. Zo is er uiteraard de overbekende Volkswagen Transporter maar ook de Mercedes Vito/ V-Klasse, Fiat Talento, Renault Traffic, Opel Vivaro, Citroën Jumpy,... enfin, je snapt het wel. De Transit Custom profileert zich vooral als een indrukwekkende allrounder met de nodige personalisatie-opties.

FAQ

Hoever rijdt de Ford Transit plug-inhybride elektrisch?
Ford belooft een elektrisch rijbereik van 50 kilometer voor zijn Transit Custom plug-inhybride. In de praktijk mag je eerder rekenen op iets meer dan 40 kilometer.
Hoeveel laadvolume biedt een Ford Transit Custom?
De Ford Transit Custom is als bestelwagen beschikbaar in een aantal hoogte- en lengtematen. De kleinste biedt 6 m3, terwijl de grotere variant tot 8,3 m3 kan laden.