Renault Trafic te koop: tweedehands en nieuw

Renault Trafic

Renault Trafic

Renault Trafic, bedrijfsauto met meerdere namen

Net als vrijwel alle andere autobouwers begon ook het in 1899 opgerichte Renault met het ontwikkelen van auto’s voor personenvervoer. Het duurde bij het Franse bedrijf echter niet al te lang voordat grotere voertuigen als bestelauto’s, busjes en vrachtauto’s aan het gamma werden toegevoegd. Veelal bleven deze decennialang in productie. Voorbeelden daarvan zijn de Renault 4 Fourgonnette en de Renault Estafette, die tussen 1960 en 1990 verkrijgbaar waren. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Renault Trafic - Carrosserievorm

Renault Trafic - Carrosseriekleur

Als opvolger van de in 1980 uit het assortiment geschrapte Estafette introduceerde de autofabrikant de Renault Trafic. De Trafic wordt ingedeeld in de voertuigklasse van lichte bedrijfsauto’s. Deze omvat grotere modellen met een gewicht tot 3,5 ton, en uiteenlopende Renault-types als de Kangoo, Master en Maxity maken er deel van uit. De eerste generatie van de Trafic Renault was leverbaar van 1980 tot 2001. Door fusies en samenwerkingsverbanden met andere merken kon de auto onder meerdere namen worden aangeschaft, zoals Opel Arena, Chevrolet Trafic en Chevrolet Space Van. De derde versie van de Renault Trafic staat sinds 2014 bij de dealer. De auto is tevens bekend als Opel Vivaro, Fiat Talento en Nissan NV300. Voor deze generatie koos Renault voor lichtere dieselmotoren en een beperkter motorenaanbod.

Motoren en koetswerk Renault Trafic

De Trafic die van 1980 tot 2001 werd verkocht viel op door het relatief grote aantal motoren waarmee deze verkrijgbaar was. Het assortiment bestond uit benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1.4 liter, 1.6 liter, 1.7 liter en 2.2 liter, en 2.1 en 2.5 liter diesels. Bij de tussen 2001 en 2014 gebouwde Trafic Renault verminderde de fabrikant de benzine-opties tot een enkele 2.0 liter. Het aantal diesels werd juist uitgebreid tot exemplaren van 1.9 liter, 2.0 liter en 2.5 liter. De motoren waren gekoppeld aan een 6-traps automatische of 6-traps handmatige versnellingsbak. Met ingang van de derde generatie is de Renault Trafic alleen nog beschikbaar met een 1.6 liter dieselmotor en een 6-traps manuele transmissie. Uiteraard zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau diesels met uiteenlopende pk’s voorhanden, variërend van 95 pk tot 145 pk. De huidige in 2014 gelanceerde versie van de Trafic Renault werd in eerste instantie alleen gebouwd als gesloten bestelbus voor vracht- en goederenvervoer. In 2015 vulde Renault de catalogus aan met modellen met een dubbele cabine. Die zijn tevens geschikt voor personenvervoer, en hebben vijf tot zes zitplaatsen in tegenstelling tot de twee of drie van de dichte besteluitvoering van de Renault Trafic.

Renault Trafic verschillen met verleden

De Estafette, de voorganger van de Trafic Renault, werd van 1959 tot 1980 geproduceerd. Dit was een voorwielaangedreven busje waarbij de motor voorin lag, zoals tegenwoordig ook nog steeds gebruikelijk is. Van de generatie 1980-2001 van de Trafic waren echter ook modellen met vierwiel- en achterwielaandrijving beschikbaar. De motor bevond zich daarbij uiteraard gewoon voor in de auto. Een ander verschil met de latere Trafics was het gebruik van handmatige transmissies met vier of vijf standen. Pas bij de generatie die vanaf 2001 uitkwam was er sprake van 6-traps automatische en manuele versnellingsbakken. Een zichtbaar verschil tussen de eerdere Estafette en de Renault Trafic zit hem in de lengte van de beide modellen. Terwijl de Estafette iets meer dan vier meter lang was bij een wielbasis van 2.270 mm heeft de dichte versie van de huidige Trafic een lengte van 4.999 of 5.399 mm en bedraagt de wielbasis 3.098 of 3.498 mm. De gesloten bestelbusjes zijn per wielbasis beschikbaar in twee lengtes en hoogtes. De breedte is in alle gevallen 1.956 mm. Een recente uitvoering met dubbele cabine kan alleen worden aangeschaft in de afmetingen 5.399 x 1.956 x 1.971 mm, waarbij de wielbasis 3.498 mm is. Het tegenwoordige model is tevens leverbaar als 5.538 mm lange platformcabine met een wielbasis van eveneens 3.498 mm. De beide Trafic-generaties tussen 1980 en 2014 lieten vooral qua hoogte meer variatie zien. Andere zaken waarmee de Renault Trafic zich in de loop der jaren heeft onderscheiden zijn de carrosserievorm en het aantal deuren. Zo begon de auto als 4 of 5-deurs busje, 2-deurs pick-up en 5-deurs minibus, en werd dit voor de tweede generatie beperkt tot een 4-deurs minibus en 2-deurs pick-up. Bij de derde in 2014 gepresenteerde Trafic is ook de pick-up geschrapt.

Prijzen Renault Trafic

Zowel de gesloten versie voor goederenvervoer als de personenbus met dubbele cabine zijn nieuw te koop in vier uitrustingsniveaus. Deze heten Générique, Comfort, Luxe en Formula Edition. De platformvariant is alleen als Comfort verkrijgbaar. De goedkope Générique heeft onder andere een in lengte, hoogte en rugleuning verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De Comfort is uitgerust met zaken als parkeersensoren achter en een cruisecontrol met snelheidsbegrenzer. Bij de Luxe zijn bochtverlichting, een multifunctionele bijrijdersstoel en een met leer bekleed stuur inbegrepen. De Renault Trafic Formula Edition heeft onder meer led-dagrijverlichting voor, leren stoelbekleding en sierdetails binnen en buiten.

Beoordelingen voor Renault Trafic

25 Beoordelingen

4,4

Technische gegevens van de Renault Trafic

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens