Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Renault Mégane CC – Rijp voor de zomer

Bij Renault is het momenteel al cabrio wat de klok slaat. In Genève was er de Wind, en nu kunnen we rijden met de Mégane Coupé-Cabrio.

Dat betekent opnieuw een stalen vouwdak zoals in de vorige Mégane CC. Maar Renault heeft voor deze versie enkele verbeteringen aangebracht. De lijn is sierlijker, maar de keuze voor een omvangrijk vouwdak en dito koffer waarin het wordt opgeborgen geven de nieuwe Mégane CC achteraan een minder elegant voorkomen.

Het opklapdak komt van bij de Duitse specialist Karmann. Met een druk op een knop in het interieur, schuift het volautomatisch in minder dan 20 seconden in de koffer. Een klein glazen ruitje blijft tussen de hoofdsteunen achteraan staan. Dit is nieuw en het behoedt de inzittenden voor turbulenties in het interieur. Zelfs met alle zijruiten open kan je op deze manier aan een gezapig tempo genieten van het open rijden. Met de ruiten dicht en het echte windnet op zijn plaats, kan je ook aan snelwegtempo comfortabel open rijden.

Veel glas

Ook met gesloten dak blijft het licht overvloedig binnenvallen, met dank aan de grote glasoppervlakte (bijna 1 vierkante meter). Opvallend voor een cabrio, met het dak dicht wordt het windgeluid indrukwekkend goed weggefilterd.

Net als zijn voorganger is de Mégane CC meer cruiser dan sprinter. Dat karakter ontdek je vanzelf in de 1.4 benzine turbo met 130 pk. Hoewel best gewillig, verhindert zijn gewicht van 1,6 ton hem om nauwelijks beter te doen dan 11 seconden in de 0 tot 100 km/u en een top van 200 km/u. Volgens Renault heeft hij genoeg aan 7,3 liter (CO2: 169 gr/km) benzine per 100 km, maar dan mag je hem niet te vaak de sporen geven. Andere keuzes zijn 110 en 180 pk sterke benzines.

Diesel

Renault biedt ook zelfontbranders aan in de Mégane CC, eentje met 110 pk, één met 130 pk en één met 160 pk. De krachtigste motorisaties zijn overigens uitsluitend voorbehouden voor het duurdere GT-uitrustingspakket. Het verbruik van de diesels schommelt tussen 5,0 liter en 6,7 liter (CO2: 130 gr/km – 175 gr/km).

De Mégane CC is sowieso de meest relaxe van de familie. Niet alleen is hij de zwaarste, maar zijn koetswerk is ook beduidend minder rigoureus. Zelfs de stuurbekrachtiging heeft vakantie in het hoofd. Maar het comfort staat dan ook op hetzelfde niveau. De cabrio Mégane glijdt moeiteloos over hobbels en obstakels heen.

Het interieur volgt dezelfde filosofie, met een meer dan behoorlijke standaarduitrusting. Vier personen kunnen mee, en in de koffer kan je 417 liter aan bagage kwijt, in coupé-stand. Met het dak weggeborgen, blijft nog 211 liter over voor bagage. De stijl van de voorruit is meer naar voor gebracht, waardoor je vooraan niet langer het gevoel hebt tegen de voorruit te plakken. Een hele verbetering.

Prijs

Voor de goedkoopste CC – de 1.6 benzine 110 pk – rekent Renault 24.050 euro aan. Bij de standaarduitrusting vind je onder meer ESP, rolbeugels die je beschermen bij een koprol, een batterij airbags, automatische airco, alu velgen, radio/cd-speler en bluetoothkoppeling voor een gsm. De 110 pk diesel met roetfilter kost 26.600 euro. Je vindt hem vanaf nu bij de dealers.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer