Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 volkswagen transporter 2022.jpeg

Volkswagen Transporter

1 / 3
AS24 volkswagen transporter 2022.jpeg
AS24 volkswagen transporter double cab 2022.jpeg
AS24 volkswagen transporter interieur.jpeg

Volkswagen Transporter Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Transporter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het bekendste busje ter wereld

De Volkswagen Transporter kan wel eens het meest bekende bestelbusje ter wereld zijn. Het busje kent zijn oorsprong in 1947 toen Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon de ondertussen iconische lijnen van de eerste generatie droedelt. Volkswagen Duitsland kreeg de schets onder ogen en besloot het busje in productie te nemen in 1949 onder de naam Type 2. Dit omdat de VW Beetle destijds door het leven ging als Type 1.

Interesse in een Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter tweedehands auto
Volkswagen Transporter nieuwe auto
Volkswagen Transporter dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Ondertussen bestaan er 7 generaties: T1/Type 2 (1950/’67), T2/Type 2 (1967/’79), T3/Type 2 (1979/’92), T4/Transporter (1990–2003), T5/Transporter (2003/’16), T6/Transporter (2016/…) en T7/Multivan (2021/…). Bij de introductie van de zevende generatie besloot Volkswagen de zesde generatie in productie te houden voor de lichte bedrijfswagens in een opgefriste versie (T6.1) terwijl de busjes voor personenvervoer een compleet nieuwe generatie kregen met nieuw (MQB-)chassis en gemoderniseerde motoren (T7).

De Transporter is de bestverkopende bestelbus in de autogeschiedenis. Er werden al meer dan 13 miljoen exemplaren van verkocht. Zijn voornaamst concurrenten zijn de Ford Transit, de Toyota Hiace en de Mercedes-Benz Vito.

De Volkswagen Transporter T1 (Type2) van dichtbij bekeken

De eerste generatie Volkswagen Transporter (Type 2) is afgeleid van de iconische Type 1 Volkswagen Beetle. Informeel wordt dit voertuig ook wel aangeduid als Microbus, Splitscreen of Splittie, naar het bijzondere, opgesplitste windscherm. De auto wordt geproduceerd tussen 1950 en 1967. Vanaf 1956 verhuist de productie naar de nieuwe, op maat gemaakte Transporter fabrieken van Hannover. Net zoals de Beetle maakt de eerste Transporter gebruik van de VW 1100, een luchtgekoelde boxermotor met 4 cilinders van 1131 cc en 24 pk die achteraan wordt gemonteerd.

De eerste generatie Transporter valt retroactief uiteen in 3 modelversies: T1a, T1b en T1c. De vroegste Transporters (tot 1955, T1a) worden vanaf de jaren 1990 ook wel “Barndoor” modellen genoemd (“staldeur”). Deze benaming is voornamelijk te danken aan de grote motorbaai achteraan. Na 1955 spreekt men van de generatie T1b, die een kleinere motorbaai heeft en een lichtjes andere carrosserie, waarbij de daklijn vooraan iets voor het windscherm uitsteekt. Vanaf 1964 spreekt men van de T1c, die een bredere achterdeur heeft, gelijkend op die van de T2. In dit modeljaar wordt er optioneel ook een glijdeur voorzien voor de passagierscabine/laadbak.

Van lucht- naar waterkoeling

De Transporter blijkt zo’n succesmodel voor Volkswagen te zijn dat het Duitse merk eind jaren 80 besloot een nagelnieuw platform te ontwikkelen. Tot die tijd was namelijk elke van de drie generaties Transporter luchtgekoeld met de motor achterin. In 1990 verscheen de vierde generatie Transporter (T4) die de motor voorin plaatste en - belangrijker - de overstap maakte naar watergekoelde motoren. Daardoor werd het busje nog interessanter voor de zakelijke klant.

Iconisch kampeerbusje

De Volkswagen Transporter staat niet enkel bekend als een populair bestelbusje, ook onder kampeerders heeft de Transporter een iconisch statuut. Met dank aan ombouwbedrijf Westfalia dat sinds de eerste generatie busjes ombouwt tot kampeervoertuigen. Begin de jaren 2000 werd Westfalia echter opgekocht door het toenmalige Daimler-Chrysler, waardoor Volkswagen besloot zelf een kampeerbusje van de Transporter te produceren. Daarbij werd de term Transporter California voor het eerst geïntroduceerd bij de vijfde generatie (T5).

Tot op de de dag van vandaag blijft de Transporter Westfalia/ Transporter California een populair kampeerbusje met zijn typische luifel en klapdak. In 2017 onthulde Volkswagen de California XXL concept die enkele jaren later uitgroeide tot productieversie Grand California. Die grotere versie van de California heeft een badkamer met douche en toilet, een vast dak en laat zich baseren op de Volkswagen Crafter in plaats van de Transporter.

T6.1 en T7

Stap je media 2022 de VW-dealer binnen, dan schuift de verdeler je twee versies van de Transporter naar voren, afhankelijk van je noden. Ben je namelijk op zoek naar een commercieel voertuig, dan kan je beroep doen op de T6.1, een doorgedreven doorontwikkeling van de zesde generatie Transporter. De zevende generatie T7 is momenteel uitsluitend voor passagiersvervoer en doet beroep op het MQB-chassis van Volkswagen.

Een keuze gestuwd door Europese wetgeving. Lichte bedrijfswagens vallen nu eenmaal onder andere emissie- en veiligheidsregels dan personenwagens. Zo heeft de T7 een meer uitgebreid gamma aan veiligheidssnufjes en komt hij op de markt als een plug-inhybride om de CO2-uitstoot verder te temperen.

ID. Buzz: EV-Reïncarnatie van een icoon!

In 2022 lanceerde Volkswagen de ID. BUZZ, een elektrische reïncarnatie van de eerste generatie Transporter. Met een retrodesign dat onderhuids uit kan pakken met een hypermoderne elektrische aandrijflijn. Zelfs de motor mag terug achterin!

Die motor is 150 kW (203 pk) en 310 Nm sterk en gebruikt een accupakket van 82 kWh. Daardoor zou de ID. Buzz in theorie 420 kilometer ver moeten geraken. Opladen kan aan 11 kW AC en 170 kW DC. De ID. Buzz is beschikbaar als personenversie en als lichte bedrijfswagen met een startprijs van 43.930 euro ex. btw voor de ID. Buzz Cargo.

FAQ

Is er een elektrische Volkswagen Transporter?
Volkswagen biedt geen elektrische versie van zijn Transporter aan, maar er is wel een alternatief. Zo kan je kiezen voor de ID. Buzz Cargo, want dat is wel een zuiver elektrische bestelwagen.
Hoeveel kost een nieuwe Volkswagen Transporter?
Een nieuwe Volkswagen Transporter kost minstens 30.347 euro exclusief BTW, of 36.720 euro inclusief BTW.

Beoordelingen voor Volkswagen Transporter

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Modellen