Volkswagen Transporter te koop: tweedehands en nieuw

Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter - Carrosseriekleur

De Volkswagen Transporter zou wel eens het bekendste bestelvoertuig ter wereld kunnen zijn. Het licht commercieel voertuig is een creatie van het Duitse Volkswagen, de basispilaar van de Volkswagen (VW) Groep. De auto wordt er al gebouwd sinds 1950 en is al die tijd een onafgebroken, wereldwijd, commercieel succes. Er bestaan 6 generaties: T1/Type 2 (195067), T2/Type 2 (196779), T3/Type 2 (197992), T4/Transporter (1990–2003), T5/Transporter (200316) en T6/Transporter (vanaf 2016).

De Transporter is zo belangrijk voor zijn bouwer dat zijn constructie een eigen platform werd, het VW Groep T platform. Dat gebeurt in de vierde generatie. Vanaf dan worden ook de eerste 3 “Type 2” generaties retrospectief in de T-telling opgenomen. Men spreekt sindsdien dus van de generaties T1 tot T6. De benaming Type 2 is overigens een verwijzing naar de Type 1 of VW Beetle, waarvan de Transporter in oorsprong is afgeleid.

De Transporter is de bestverkopende van in de autogeschiedenis. Er werden al meer dan 12 miljoen exemplaren van verkocht. Zijn voornaamst concurrenten zijn de Ford Transit, de Toyota Hiace en de Mercedes-Benz Vito.

De Volkswagen Transporter technisch bekeken

De eerste generatie Volkswagen Transporter is dus een Type 2, afgeleid van de iconische Type 1 of Volkswagen Beetle. Informeel wordt dit voertuig ook wel aangeduid als Microbus, Splitscreen of Splittie, naar het bijzondere, opgesplitste windscherm. De auto wordt geproduceerd tussen 1950 en 1967. Vanaf 1956 verhuist de productie naar de nieuwe, op maat gemaakte Transporter fabrieken van Hannover. Net zoals de Beetle maakt de eerste Transporter gebruik van de VW 1100, een luchtgekoelde boxermotor met 4 cilinders van 1131 cc en 24 PS. Die motor is dan nog achteraan gemonteerd.

De eerste generatie Transporter valt retroactief uiteen in 3 delen: T1a, T1b en T1c. De vroegste Transporters (tot 1955, T1a) worden vanaf de jaren 1990 ook wel “Barndoor” modellen genoemd (“staldeur”). Deze benaming is voornamelijk te danken aan de grote motorbaai achteraan. Na 1955 spreekt men van de generatie T1b, die een kleinere motorbaai heeft en een lichtjes andere carrosserie, waarbij de daklijn vooraan iets voor het windscherm uitsteekt. Vanaf 1964 spreekt men van de T1c, die een bredere achterdeur heeft, gelijkend op die van de T2. In dit modeljaar wordt er optioneel ook een glijdeur voorzien voor de passagierscabine/laadbak.

De nieuwe generatie Volkswagen Transporter

De nieuwste Volkswagen Transporter (T6) heeft concurrentie aan de Ford Transit Custom, de Mercedes Vito en de Opel/Vauxhall Vivaro, in de middenklasse van de commerciële voertuigen. Ondertussen heeft het voertuig een soort van cult ontwikkeld onder privé-gebruikers, via iconische modellen zoals de VW Camper en de populariteit van tal van Transporter conversies. Ook de nieuwe generatie wordt positief onthaald en wordt in 2016 bijvoorbeeld verkozen tot Auto Express Nieuwe Auto van het Jaar.

De stijl van deze nieuwe Transporter is een voortzetting van de vijfde generatie en lijkt wat op die van de VW Golf. Onder de motorkap wordt echter een belangrijke update doorgevoerd via een nieuwe reeks zuivere en efficiënte motoren, die allen voldoen aan de nieuwe Euro 6 normen. Voor de krachtigere modellen wordt bovendien een nieuw automatische DSG transmissie voorzien, samen met optionele 4MOTION, het VW systeem voor vierwielaandrijving.

De dieselmotoren zijn daarbij allemaal 2.0 versies met krachten van 84, 102 en 150 pk, gegeneerd door een enkele turbolader. Het topmodel is een biturbo van 204 pk. Alle dieselmotoren maken gebruikt SCR (selectieve katalysator technologie).

Verder is de VW BlueMotion Technologie nu overal standaard. Dit pakket omvat onder andere start/stop, regeneratief remmen en banden met lage rolweerstand. Het helpt bij het laag houden van het brandstofverbruik. Er is wat dat betreft ook nog een bijzonder BlueMotion model, gebouwd op de korte wielbasis van het 102 pk model. Deze Transporter heeft onder andere aerodynamisch aangepaste wielspoilers, een lagere ophanging, cruisecontrol en banden met lage wrijfkracht. De CO2-uitstoot bedraagt er 153 g/km.

Volkswagen Transporter modellen en prijsklassen

De Volkswagen Transporter is een licht commercieel voertuig uit het Europese M-segment. De auto verschijnt als bestelvoertuig, passagiersvervoerder, pick-uptruck, minibus, crew cab, chassis cab en campervan. De Startline startuitrusting bevat standaard onder andere elektrische spiegels en ramen, verstelbare stoelen, een DAB radio met 5” touchscreen en Bluetooth, naast verschillende veiligheidstechnologieën zoals remassistentie en Post Collision Braking (automatisch remmen na aanrijdingen).

Het middenmodel heet Trendline en voegt onder andere cruisecontrol toe en een verbeterd rijcomfort via extra’s zoals lawaaibeperking, armleuningen en parkeersensoren. Ook de buitenkant krijgt hier wat upgrades. Het hogere model heet Highline en biedt onder andere lichtmetalen wielen, mistlampen, automatische koplampen, klimaatcontrole, een verwarmd windscherm en lederen bekledingen. Het topmodel heet Sportline en heeft onder andere grotere wielen, banden met laag profiel en een verlaagde ophanging.

Beoordelingen voor Volkswagen Transporter

1 Beoordelingen

5,0