Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-v-klasse-back

Mercedes V-Klasse

1 / 4
mercedes-benz-v-klasse-back
mercedes-benz-v-klasse-front
mercedes-benz-v-klasse-side
mercedes-benz-v-klasse-interior

Sterke punten

Luxueus personenbusje Ook als elektrische EQV Of als Marco Polo-campervan

Zwakke punten

Duur Begint ouder te worden Oudere modellen hebben luide motor en schokkerige automaat

De Mercedes onder de personenbusjes

De Mercedes V-Klasse werd in 2014 uitgebracht als opvolger van zowel de Viano als de weinig succesvolle R-Klasse, wat betekende dat hij zowel praktisch als comfortabel moest zijn. Een missie waar het merk vrij goed in geslaagd is, met ook enkele verbeteringen doorheen de jaren, waardoor je de V-Klasse nu kan krijgen met krachtige diesel- en elektrische aandrijflijnen en zo luxe kan aankleden als je zelf wil.

Interesse in een Mercedes V-Klasse

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De V-Klasse heeft de keuze uit drie viercilinder dieselmotoren met vermogens van 163 tot 237 pk, meer dan voldoende voor een vlotte omgang in het verkeer.

  • Er is ook een volledig elektrische EQV, die een rijbereik haalt van 355 km en daarmee een van de enige elektrische luxebusjes is met een praktisch rijbereik.

  • Je kan de Mercedes V-Klasse bestellen in drie lengtematen, maar elke versie heeft minstens 6 zitplaatsen aan boord.

  • Met de facelift in 2020 kreeg de V-Klasse een nieuwe generatie dieselmotor en automaat die veel stiller en soepeler hun werk doen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes V-Klasse

Motoren

Het gamma van de Mercedes V-Klasse bestaat uit één dieselmotor in drie verschillende vermogensvarianten. Sinds de facelift in 2020 gaat het om een 2 liter-diesel die steeds gekoppeld is aan een 9-trapsautomaat.

Deze motor levert 163 pk als V 220 d, 190 pk als V 250 d en 237 pk als V 300 d, die laatste versie heeft een biturbomotor. Achterwielaandrijving is standaard, vierwielaandrijving is beschikbaar op elke vermogensvariant.

Voor de facelift had de Mercedes V-Klasse nog de oudere 2,1 liter-dieselmotor gekoppeld aan een 7-trapsautomaat. Deze motor was enkel beschikbaar als V 220 d en V 250 d, en was ook een pak rumoeriger dan zijn opvolger. Ook de automaatbak was niet zo soepel als de nieuwere variant.

De facelift bracht ook nog een elektrische aandrijflijn met zich mee, die een andere modelnaam kreeg: EQV. De EQV 300 heeft een 204 pk sterke elektromotor en een batterij met een bruikbare capaciteit van 90 kWh, waarmee hij een rijbereik van 355 km haalt. Omdat de elektromotor tussen de voorwielen zit, is dit de enige V-Klasse met voorwielaandrijving.

Afmetingen

De Mercedes V-Klasse is te bestellen in drie lengtevarianten: L1, L2 en L3. De L1 is 4,90 meter lang, de L2 meet 5,14 meter en de L3 is 5,37 meter lang. De L1 en L2 hebben eel 3,20 meter lange wielbasis, de wielbasis van de L3 is 3,43 meter. De breedte en hoogte blijven hetzelfde voor elke koetswerkvariant: 1,93 meter en 1,90 meter respectievelijk.

Aan boord is er steeds plaats voor minstens 6 personen, met optioneel tot 8 zitplaatsen, in een 2+3+3-opstelling. Het laadvolume varieert van 610 liter in de kortste versie met alle zetels rechtop tot 5.010 liter in de langte versies met alle zetels verwijderd.

Uitvoeringen

De Mercedes V-Klasse heeft drie uitvoeringen: een naamloze instapversie, een completer uitgeruste Avantgarde en een luxueuze Exclusive, die enkel als L2 te bestellen is.

De basisversie heeft stalen velgen met sierdoppen, 6 zitplaatsen met een stoffen bekleding, een kleiner infotainmentscherm en een halfautomatische airco. De Avantgarde voegt LED-koplampen toe, lichtmetalen velgen, lederen comfortstoelen en andere sierpanelen.

De topversie Exclusive is veel completer uitgerust, met 19-duims velgen, metallic lak, nappaleer voor het interieur en speciale sierpanelen, elektrisch verstelbare, verwarmde en geventileerde zetels vooraan, een klaptafeltje, het grotere MBUX-infotainmentscherm, een 360°-camera, enzovoort.

De Mercedes EQV heeft maar één uitrustingsniveau, dat zonder opties een beetje tussen de standaardversie en de Avantgarde zit qua uitrusting.

Voor kampeerliefhebbers heeft Mercedes ook de V-Klasse Marco Polo in het gamma zitten, met een uitklapbaar dak en

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Ondanks zijn vele varianten, is de Mercedes V-Klasse nooit goedkoop. Een standaard V 220 d L1 kost minstens 59.472 euro, al betaal je voor een langere L2 of L3 niet zoveel meer: 60.385 of 60.887 euro. Upgraden naar de Avantgarde kost al wat meer: 68.468 euro voor de L1. De Exclusive staat echter nog een paar trapjes hoger en is niet voor minder dan 101.809 euro te bestellen, tot wel 111.172 euro met de krachtigste motor en vierwielaandrijving. Voor een elektrische Mercedes EQV betaal je minstens 82.153 euro.

Tweedehands is het aanbod vrij ruim gezien de leeftijd van het model, maar de restwaarde blijft vrij hoog: minstens 25.000 euro voor een exemplaar met een (zeer) hoge kilometerstand, 35.000 euro voor een jonger exemplaar. De EQV is te vinden vanaf 63.000 euro, maar heeft nooit een bijzonder hoge kilometerstand.

Design-highlights en interieur

Bij zijn lancering was de V-Klasse een frisse verschijning, die het Mercedes-busje meteen weer up-to-date bracht met de rest van het gamma. Intussen begint het model zijn leeftijd te tonen, al bracht de facelift in 2020 wat soelaas met een frisse neus. De V-Klasse is ook als Vito-bedrijfswagenversie te krijgen, of als minder luxueuze Vito Tourer.

Het interieur haalt zijn inspiratie bij de Mercedes A- en B-Klasse van die tijd, met het toen nog nieuwe zwevende infotainmentscherm. Het leuke aan de V-Klasse is dat je hem zo luxe kan aankleden als je zelf wil: van een redelijk basis stoffen interieur tot een 6-persoons luxebusje met lederen comfortzetels en een krachtig audiosysteem. De facelift van 2020 bracht ook vernieuwingen voor het interieur met zich mee, met onder andere het nieuwere MBUX-infotainmentsysteem, al blijven de klassieke touchpad en andere knoppen nog aanwezig.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes V-Klasse werd in 2014 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale 5 sterren, met goede scores voor zowel de bescherming van zijn inzittenden en de aanwezige veiligheidsuitrusting. Enkel de score voor voetgangersbescherming was iets lager. Tijdens de levensduur van het model zijn er nog heel wat veiligheidssystemen aan het arsenaal toegevoegd, al zit een groot deel daarvan in de optielijst.

Alternatieven

Als je bij Mercedes niet vindt wat je zoekt, dan kan je ook terecht bij de recent vernieuwde Volkswagen Multivan of de elektrische ID. Buzz. Iets minder luxe, maar zeker niet minder praktisch, zijn de Stellantis-busjes: Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller, Toyota ProAce en de Opel Zafira Life, die ook als elektrische versie te bestellen zijn.

FAQ

Kan je de Mercedes V-Klasse ook als lichte vracht krijgen?
Je kan de Mercedes V-Klasse inschrijven als lichte vracht met 5 zitplaatsen, maar Mercedes biedt de ombouw zelf niet aan. Je moet dus aankloppen bij een ombouwer, of een Mercedes Vito met veel opties bestellen.
Wat is het maximale sleepvermogen van de Mercedes V-Klasse?
De Mercedes V-Klasse mag tot 2 ton trekken, de EQV is niet te bestellen met een trekhaak.
Is er ook een hybride Mercedes V-Klasse?
Neen, de Mercedes V-klasse is er enkel met een dieselmotor of als elektrische EQV.

Meer informatie

Modellen