Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroën ë-Spacetourer (1).jpeg

Citroën ë-Spacetourer

1 / 14
Citroën ë-Spacetourer (1).jpeg
Citroën ë-Spacetourer (1).jpg
Citroën ë-Spacetourer (2).jpg
Citroën ë-Spacetourer (3).jpg
Citroën ë-Spacetourer (4).jpg
Citroën ë-Spacetourer (5).jpg
Citroën ë-Spacetourer (6).jpg
Citroën ë-Spacetourer (7).jpg
Citroën ë-Spacetourer (8).jpg
Citroën ë-Spacetourer (9).jpg
Citroën ë-Spacetourer (10).jpg
Citroën ë-Spacetourer (11).jpg
Citroën ë-Spacetourer (12).jpg
Citroën ë-Spacetourer (14).jpg

Sterke punten

  • Enorme binnenruimte
  • Tal van indelingen en configuraties mogelijk
  • Comfort en stilte elektromotor

Zwakke punten

  • Beperkt rijbereik
  • Meerprijs t.o.v. diesel
  • Verouderd model

Zeeën van ruimte zonder uitstoot

De Citroën Spacetourer is de personenversie van de bestelwagen Jumpy, met de mogelijkheid om tot 8 passagiers te vervoeren. Het model is op technisch vlak identiek aan de Peugeot Traveller, de Opel Zafira Life, de Fiat Ulysse en de Toyota Proace Verso. In 2019 kwam de elektrische versie uit, de ë-Spacetourer, die gebruik maakt van dezelfde elektrische aandrijflijn als heel wat andere modellen binnen de Stellantis-groep.

Interesse in een Citroën ë-Spacetourer

Goede redenen

  • De Citroën ë-Spacetourer is een van de beste keuzes als je én veel personen én veel bagage wil vervoeren, met ruimte voor 8 passagiers en nog een grote koffer.
  • Er zijn ook heel wat configuraties mogelijk om je ë-Spacetourer naar wens aan te kleden, met twee lengtematen en tal van zetelconfiguraties voor het interieur.
  • De binnenruimte van de ë-Spacetourer is ook erg modulair: je kan de zetels verschuiven, draaien en zelfs verwijderen. Er zijn ook tal van opbergruimtes aanwezig aan boord.
  • De volledig elektrische aandrijflijn van de Citroën ë-Spacetourer zorgt voor extra rust aan boord, wat vooral aangenaam is in en rond de stad.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën ë-Spacetourer

Motoren

De Citroën ë-Spacetourer is maar met één motorisatie leverbaar: een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Qua batterijen heb je wel de keuze tussen twee opties: 50 of 75 kWh (45 of 68 kWh netto). Dat levert een theoretische WLTP-autonomie op van 230 tot 330 km voor de kleinere koetswerkversie. In de praktijk mag je zelfs met de grotere batterij echter eerder rekenen op zo’n 250 km, of misschien een kleine 300 km in zomerse omstandigheden als je weinig op de snelweg rijdt. Eind 2023 kondigde Stellantis een facelift aan van al zijn elektrische bestelwagens. Hoewel dezelfde motor-batterijcombinaties behouden blijven, is er toch wat winst geboekt qua autonomie dankzij een efficiënter beheer en een standaard warmtepomp.

Opladen kan tot 100 kW aan een snellader en duurt dan 30 (50 kWh) tot 40 minuten (75 kWh) om van 10 tot 80% bij te laden. Aan een gewone laadpaal haal je maximaal 11 kW.

Afmetingen

De Citroën ë-Spacetourer is in twee formaten te krijgen: M (4,96 meter lang) of XL (5,31 meter lang). Vroeger was er ook nog een compactere XS-versie van 4,61 meter, maar die zit vandaag niet meer in het gamma. Het busje is 1,92 m breed en vooral 1,95 m hoog, waardoor je nog in de meeste parkeergarages geraakt. Aan boord krijg je standaard 8 zitplaatsen, maar je kan ook kiezen voor 6 individuele comfortzetels met armsteunen en een klaptafel voor meer comfort.

De achterzetels staan op rails en kunnen verschoven, gedraaid en verwijderd worden, terwijl je ook met de drie zitrijen overeind nog een koffer van 507 liter (M) of 912 liter (XL) hebt. Dat volume neemt toe tot 4.554 liter in het geval van de XL met alle achterzetels verwijderd, waardoor je dit personenbusje ook als bestelwagen kan gebruiken in geval van nood.

Uitvoeringen

De standaarduitrusting van de Citroën ë-Spacetourer is in orde, maar je kan het busje een pak luxueuzer maken door voor de Business Lounge-uitvoering te kiezen. Dan krijg je 6 lederen luxezetels met een klaptafeltje, die je ook naar elkaar kan draaien in een ‘vergaderopstelling’. Verder is een groot deel van de uitrusting wel standaard, je moet vooral bijbetalen voor de grotere batterij.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Citroën ë-Spacetourer is te koop in België vanaf 58.790 euro. Dat is een pak duurder dan de Spacetourer op diesel was, maar die versie is helaas niet meer te krijgen in het Belgische gamma van Citroën. Voor een XL-versie betaal je 1.000 euro extra en ook de grotere batterij vraagt een opleg van 6.000 euro.

Op de tweedehandsmarkt is de elektrische ë-Spacetourer nog vrij zeldzaam, het aanbod in België bestaat vooral uit stock- en demomodellen die nog steeds meer dan 60.000 euro kosten.

Design-highlights en interieur

De Citroën ë-Spacetourer ziet er nog grotendeels uit zoals hij in 2016 werd gelanceerd, en hoewel het nog steeds een geslaagd design is voor een busje, begint de tijd hem toch in te halen. Gelukkig heeft de Stellantis-groep eind 2023 een facelift aangekondigd voor al zijn bestelwagens en krijgt de ë-Spacetourer in 2024 dus een nieuwe look, met een lichtsignatuur die aansluit bij de nieuwste modellen van het merk en iets meer onderscheid ten opzichte van de andere, technisch gelijke modellen.

Facelift brengt vernieuwing

Ook aan boord is die facelift welkom, want het huidige model begint er duidelijk zijn leeftijd te tonen. Zo zijn er zelfs in dit elektrische busje nog analoge tellers te vinden, een ouderwets dashboard met veel harde plastics en een erg klein aanraakscherm van 7 inch voor het infotainment. Modeljaar 2024 zou een upgrade krijgen naar 10 inch, digitale tellers en draadloze Apple CarPlay en Android Auto, met eveneens een nieuw stuurwiel dat wat minder ‘jaren 2010’ oogt. Verder is het interieur van de ë-Spacetourer best een aangename plek om in te vertoeven, met heel veel ruimte, comfortabele zetels en tal van opbergmogelijkheden voor al je spullen.

Rijhulp en veiligheid

De actieve veiligheidssystemen van de ë-Spacetourer lopen een beetje achter ten opzichte van modernere gezinswagens. Dat heeft zijn redenen: de oudere leeftijd van het model en het feit dat hij op een bestelwagen is gebaseerd zijn de twee belangrijkste factoren. De laatste Euro NCAP-test dateert dan ook van 2015, al kreeg het model toen wel de maximale 5 sterren. Voor de facelift van 2024 komen er ook upgrades voor de veiligheidssystemen die je krijgt.

Alternatieven

Vind je je gading niet bij de Citroën ë-Spacetourer, maar ben je wel gecharmeerd door het model, dan kan je ook kiezen voor de technisch identieke Peugeot e-Traveller, de Opel Zafira Life Electric, de Fiat E-Ulysse of de Toyota Proace Verso Electric. Wil je liever iets van een ander concern, dan brengt Ford in de zomer van 2024 de nieuwe E-Tourneo Custom uit. Volkswagen heeft ook nog de ID. Buzz, die desgewenst ook met een lange wielbasis en 7 zitplaatsen beschikbaar is, maar die de modulariteit mist van een traditioneel personenbusje.

FAQ

Hoe ver kan de Citroën ë-Spacetourer rijden?
Qua batterijen heb je in de Citroën ë-Spacetourer de keuze tussen twee opties: 50 of 75 kWh (45 of 68 kWh netto). Dat levert een theoretische WLTP-autonomie op van 230 tot 330 km voor de kleinere koetswerkversie. In de praktijk mag je zelfs met de grotere batterij echter eerder rekenen op zo’n 250 km.
Hoeveel kost de Citroën ë-Spacetourer?
De Citroën ë-Spacetourer is te koop in België vanaf 58.790 euro.
Is de Citroën Spacetourer er nog op diesel?
Neen, de Citroën Spacetourer is enkel nog als elektrische ë-Spacetourer te krijgen, een beslissing die door de Stellantis-groep is gemaakt in 2022 om sneller over te schakelen naar elektrificatie.