Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-mercedes-vito_09.jpg

Mercedes-Benz Vito

1 / 4
AS24-modelpagina-mercedes-vito_09.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-vito_03.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-vito_04.jpg
AS24-modelpagina-mercedes-vito_05.jpg

Sterke punten

Koetswerkvarianten en aandrijvingen voor elk doel Ook als volledig elektrische versie Aantrekkelijk bestelwagendesign

Zwakke punten

Basismotoren missen vermogen Prijzige eVito Geen MBUX

Mercedes-Benz Vito Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz Vito, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 28.843,-*
Tweedehands vanaf:€ 1.100,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De veelzijdige vaste waarde, nu ook elektrisch

De Mercedes-Benz Vito is al sinds 1996 een vaste waarde in het bestelwagensegment. Sinds 2014 is hij aan zijn derde generatie toe (W447). De Vito biedt meer dan ooit voor elk wat wils: een gesloten bestelwagenversie, de Mixto met tweede zetelrij en ruime laadcabine, en de Vito Tourer voor personenvervoer. Met de eVito is er voor het eerst zelfs een elektrische versie.

Interesse in een Mercedes-Benz Vito

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Vito deelt zijn fundamenten en design met de elegante V-Klasse. Geen saaie bestelwagenlooks dus, maar een duidelijke link met Mercedes’ personenwagens.

  • Met dieselmotoren met verschillende vermogens, handgeschakelde of automatische versnellingsbakken en zelfs een elektrische versie beschikt de Vito over een ruim aanbod aan aandrijvingen.

  • Met twee wielbasissen, drie lengtes, een gesloten variant, een variant met tweede zetelrij en gesloten laadruimte (Mixto) en een variant voor personenvervoer (Tourer) is er een Vito voor elk doel.

  • Een batterij van 60 kWh (eVito) en 90 kWh (eVito Tourer) zorgt voor een bruikbaar elektrisch rijbereik in de elektrische Vito.

  • Een laadvermogen van 769 kilogram (eVito Tourer L3) tot 1.125 kilogram (Vito Mixto L1) maakt de Vito uiterst functioneel als bestelwagen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz Vito (W447)

Motoren

De Mercedes-Benz Vito is beschikbaar met dieselmotoren met verschillende vermogens. Alle Vito-varianten, dus zowel de gesloten bestelwagen, de Mixto als de Tourer, krijgen de 110 CDI als basisversie. Die is 102 pk sterk, is gekoppeld aan een manuele zesbak en drijft de achterwielen aan. Daarboven staan de 114 CDI van 136 pk en 116 CDI van 163 pk, die je naar keuze met manuele zesbak of negentrapsautomaat kunt krijgen, en met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.

De gesloten bestelwagen heeft de 190 pk sterke 119 CDI als topversie, met negentrapsautomaat en achter- of vierwielaandrijving. De Mixto en Tourer doen daar nog de 124 CDI bovenop, die goed is voor 237 pk en via een negentrapsautomaat de achterwielen of de vier wielen aandrijft.

Tot slot is er nog de eVito. Deze elektrische versie van de Vito is beschikbaar op de gesloten bestelwagen en op de Tourer. Bij die eerste heet hij voluit eVito 112 en krijgt hij een elektromotor van 116 pk die de voorwielen aandrijft. Een batterij met capaciteit van 60 kWh zorgt voor een rijbereik van 283 tot 285 kilometer. De eVito Tourer 129 beschikt over een sterkere elektromotor en grotere batterij: 204 pk en 90 kWh in totaal, goed voor een elektrisch rijbereik van 358-359 kilometer.

Afmetingen

Zo veelzijdig de Mercedes-Benz Vito is in koetswerkversie, zo veelzijdig is de Duitse bestelwagen ook in afmetingen. Met drie verschillende lengtes en twee verschillende wielbasis biedt hij meer configuratiemogelijkheden dan concurrenten als de Volkswagen Transporter en Ford Transit Custom, en sluit hij aan bij Franse concurrenten als de Citroën Jumpy en Peugeot Expert.

De meest compacte Vito gebruikt de standaard wielbasis van 3,20 meter en heeft een totale lengte van 4,90 meter. Daarnaast is er een versie die dezelfde wielbasis combineert met een langere achteroverhang tot een lengte van 5,14 meter. De langste versie van de Vito gebruikt een wielbasis van 3,43 meter en heeft een totale lengte van 5,37 meter. Met een hoogte van 1,91 meter past de Vito in de meeste parkeergarages.

Als gesloten bestelwagen beschikt de Vito in zijn meest compacte uitvoering over een laadvolume van 5,5 kubieke meter en heeft de laadruimte een diepte van 2,59 meter. Hij is in die uitvoering beschikbaar met een maximaal toegelaten massa van 2,8 en 3,05 ton. In de middellange uitvoering beschikt hij over een laadvolume van 6 kubieke meter en een 2,83 meter diepe laadruimte. In deze uitvoering komt er ook een versie met maximaal toegelaten massa van 3,2 ton bij. De langste Vito beschikt over een laadvolume van 6,6 kubieke meter en een laadruimte met diepte van 3,06 meter.

De meest compacte Vito Mixto heeft een laadvolume van 3,1 kubieke meter en een laaddiepte van 2,43 meter. De middellange uitvoering heeft 3,6 kubieke meter aan laadvolume en 2,68 meter laaddiepte, de langste uitvoering 4,1 kubieke meter laadvolume en 2,91 meter laaddiepte. De drie varianten van de Vito Mixto zijn er in versies met maximaal toegelaten massa van 2,8 ton, 3,05 ton en 3,2 ton.

Afhankelijk van de zetelconfiguratie heeft de Vito Tourer tot slot een minimaal laadvolume van 0,58 kubieke meter en een laaddiepte van 2,41 meter in zijn meest compacte variant. De middellange versie biedt 0,99 kubieke meter aan laadvolume en 2,65 meter aan laaddiepte, de langste Vito Tourer schermt met minimaal 1,39 kubieke meter en 2,88 meter. De Vito Tourer is er in varianten met maximaal toegelaten massa van 3,1 en 3,2 ton.

Uitvoeringen

Als gesloten bestelwagen is de Vito uitermate geschikt voor allerlei doeleinden: van pakjesdiensten tot werkinstrument in de bouwsector. De Vito Mixto is op zijn beurt geschikt voor het vervoer van passagiers en bagage, en kan dus eveneens voor heel wat doeleinden worden ingezet: van reisshuttle tot vervoerinstrument in de bouwsector. De kleinste Vito Mixto komt met vijf zitplaatsen, de andere modellen voegen een extra plaats op de eerste rij toe en bieden zo zes zitplaatsen.

De Vito Tourer mikt tot slot volledig op het vervoer van passagiers. Hij is dus prima geschikt als busje voor taxi- of vipvervoer, of als vervoermiddel voor kroostrijke gezinnen. De grote troef is dan ook zijn moduleerbare zetelconfiguratie, waardoor je afhankelijk van de uitvoering kunt kiezen uit zes, zeven, acht of negen zitplaatsen. De Tourer is er in drie uitvoeringen: Base, Pro en Select. Die gaan van rudimentair (Base) over meer aangekleed (Pro) tot comfortabel (Select). Die laatste slaat qua aankleding een bescheiden brug tussen de Vito en de luxueuze V-Klasse.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz Vito beginnen bij 29.495 euro (exclusief btw) voor de gesloten bestelwagen in korte versie met de basismotor. De Vito Mixto heeft een vanafprijs van 30.910 euro (exclusief btw), de Vito Tourer een vanafprijs van 35.975 euro (exclusief btw). De elektrische eVito heeft een startprijs van 48.180 euro (exclusief btw) voor de gesloten bestelwagen, en van 60.035 euro (exclusief btw) als eVito Tourer.

Op de tweedehandsmarkt is er een ruim aanbod aan Vito-modellen. Door hun veelzijdige configuratiemogelijkheden en het uiteenlopende gebruik, zijn de tweedehandsprijzen dan ook bijzonder verschillend. Zo betaal je bijvoorbeeld iets meer dan 10.000 euro voor een gesloten bestelwagen met hoge kilometerstand. Recente Vito Tourers hebben dan weer makkelijk een prijskaartje van meer dan 50.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Mercedes-Benz Vito is niet alleen technisch, maar ook visueel sterk verwant met de Mercedes-Benz V-Klasse. Tenminste: aan de buitenkant, want aan de binnenkant houdt de Vito er meer harde plastics en een meer rudimentaire afwerking op na. Dat past natuurlijk bij zijn meer utilitaire karakter.

Exterieur

Het werkmanskarakter van de Mercedes-Benz Vito komt nog het best tot uiting in de gesloten bestelwagen. Geen glanzende maar wel een zwarte afwerking voor het radiatorrooster bijvoorbeeld, gecombineerd met stevige voor- en achterbumpers in kunststof. Optioneel kunnen ze in de koetswerkkleur worden gespoten. Ook de spiegelkappen krijgen een zwarte kunststof afwerking. Standaard staat de gesloten bestelwagen op stalen 17-duimsvelgen, optioneel zijn er andere velgkeuzes beschikbaar. Bij de Mixto zijn de zijdelingse schuifdeuren voorzien van een ruit, bij de Tourer lopen de glaspartijen uiteraard rondom rond door.

Interieur

Het grote verschil tussen de Vito en de V-Klasse is de interieuraankleding. Waar die bij de V-Klasse comfortabel en luxueus is, is die in de Vito meer rudimentair en voorzien op intensief gebruik. Het infotainmentsysteem is bijvoorbeeld niet het moderne MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes’ passagiersauto’s, maar een eigen systeem. Navigatie, Apple CarPlay en Android Auto zijn wel mogelijk. Toch kun je de Vito van de nodige comfortzaken voorzien, zoals zetelverwarming, elektrische zetelverstelling en zelfs Airmatic-luchtvering.

Rijhulp en veiligheid

De basis van de Mercedes-Benz Vito dateert net als die van de V-Klasse al uit 2014, waardoor hij niet kan uitpakken met de meest recente rijhulp die Stuttgart aanbiedt. Toch leverde een facelift hem in 2020 nog enkele recente snufjes op die de actieve veiligheid verbeteren, zoals een automatische noodremhulp en adaptieve cruise control. Bovendien noemde crashtestorganisatie Euro NCAP de Vito een van de beste bestelwagens op vlak van veiligheid.

Alternatieven

De Mercedes-Benz Vito heeft twee grote concurrenten uit Duitsland: de Volkswagen Transporter en de Ford Transit Custom. Ook vanuit Frankrijk vissen er concurrenten in dezelfde vijver: de Citroën Jumpy en Peugeot Expert, die nog een Japans equivalent hebben in de vorm van de Toyota Proace. Sinds de overname door Stellantis gebruikt de Opel Vivaro dezelfde basis als de Franse merken.

FAQ

Hoever rijdt een elektrische eVito op een volle batterij?
De eVito bestelwagen haalt volgens Mercedes maximaal 285 kilometer, terwijl de eVito Tourer dankzij een grotere accu tot 359 kilometer zou rijden. In de praktijk mag je bij de eerste echter eerder rekenen op rond de 200 en bij de laatste rond de 280 kilometer, afhankelijk van de rijstijl en de omstandigheden.
Wat is het verschil tussen een Mercedes Vito en een V-Klasse?
De Mercedes V-Klasse deelt zijn carrosserie met de Vito, specifiek de Vito Tourer. In beide gevallen gaat het dus om personenbusjes met tot 9 zitplaatsen, maar de V-Klasse is aanzienlijk luxueuzer aangekleed.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz Vito

85 Beoordelingen

4,4