Mercedes-Benz Sprinter te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes Sprinter: Van van het Jaar 1995, 2007 en 2008

De Mercedes Sprinter (voluit Mercedes-Benz Sprinter) is een commercieel voertuig. De auto wordt gebouwd door het Duitse Daimler AG, gevestigd in Stuttgart, Duitsland. Hij verschijnt sinds 1995 in 2 generaties: 1995-2006 en 2006/18. De derde generatie vangt aan in februari 2019. De eerste generatie wordt sinds 2013, naar aanleiding van een update van de tweede generatie, opnieuw verkocht als Sprinter Classic (in Rusland). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Mercedes-Benz Sprinter - Carrosserievorm

Mercedes-Benz Sprinter - Carrosseriekleur

De Sprinter verschijnt als van, chassis cab, minibus en pick-uptruck. Hij wordt daarbij niet alleen verkocht als Mercedes-Benz, maar ook als Dodge, Freightliner, Volkswagen (LT en Crafter) en EvoBus. Er zijn ook passagiersvarianten. In Europa wordt de Sprinter bij zijn lancering Internationale Van van het Jaar.

Generaties Mercedes Sprinter

De eerste generatie Mercedes Sprinter rijdt in Europa vanaf 1995. Het is de vervanger van de Mercedes-Benz TN uit 1977. De generatie stopt in 2006, maar kent vanaf 2013, in de tweede generatie, een Russische revival als Sprinter Classic. De Classic heeft er dezelfde gril en dashboard als de originele Sprinter. Het stuur komt uit de nieuwe generatie. Naast de Classic wordt ook gewoon de tweede generatie Sprinter aangeboden. De auto wordt gebouwd in de Gorky Automobile fabriek van Nizhny Novgorod.

De tweede generatie Sprinter wordt geïntroduceerd in 2006 en wordt Van van het Jaar in 2007 en in 2008 (Professional Van and Light Truck Magazine). Deze Sprinter staat ook wel bekend als NCV3 of New Concept Van 3. In het modeljaar 2019 verschijnt de derde generatie.

Updates van de Mercedes Sprinter

De tweede generatie Mercedes Sprinter krijgt een eerste update in 2013. Hier wordt een aantal nieuwe systemen voor rijassistentie toegevoegd. Zo is er kruiswind-stabilisatie, een optionele Blind Spot Monitor, een optioneel systeem dat aanrijdingen vermijdt en LDW. De motoren voldoen nu aan de nieuwe Euro 6 standaarden. De gril wordt opnieuw ontworpen en de koplampen worden hoekiger. Er zijn nieuwe bekledingen, een dikker stuur en een nieuwe generatie van het audiosysteem. In Europa wordt de 3.0 motor nu gekoppeld aan een nieuwe automatische versnelling met 7 snelheden. Er komt ook een nieuwe 1.8 I4 benzinemotor met superlader, gekoppeld aan een automatische transmissie met 6 en 7 snelheden. De auto wordt eerst getoond op de Internationale Commerciële Voertuigen Show van 2014.

Mercedes Sprinter modellen en prijsklassen

De Mercedes Sprinter verschijnt als pick-uptruck met 2 deuren, als van met 4 deuren of als minibus met 4 deuren. Hij heeft 1 benzinemodel, 1 model met natuurgasmotor en 4 dieselmodellen. Het eerste model is de 216316 I4 van 1796 cc en 156 PS. Het tweede is de 316 NGT I4 van 1796 cc en 156 PS. Dieselmodellen zijn de 210 BlueTEC/310 BlueTEC/510 BlueTEC I4 van 2143 cc en 95 PS, de 213 BlueTEC/313 BlueTEC/413 BlueTEC/513 BlueTEC I4 turbo van 2143 cc en 129 PS, de 216 BlueTEC/316 BlueTEC/416 BlueTEC/516 BlueTEC I4 turbo van 2143 cc en 163 PS, en de 219 BlueTEC/319 BlueTEC/519 BlueTEC V6 turbo van 2987 cc en 190 PS.

Hoewel hij voornamelijk als commercieel voertuig verkocht wordt, bestaan er ook 4 passagiersvarianten van de Sprinter. Zij worden gebouwd door delen van de buitenpanelen (van de commerciële voertuigen) te vervangen door raampanelen. Van klein naar groot zijn dit de Sprinter Mobility, de Sprinter Transfer, de Sprinter Travel en de Sprinter City. De Mobility is daarbij de kleinste variant en heeft op zich weer 4 varianten genaamd 23, 33, 35 en 45. Er zijn 8 tot 18 stoelen en 4 deuren: 2 voor de voorpassagiers, een glijdeur in het midden en een dubbele deur achteraan. Het voertuig is zo vooral gebouwd voor paratransit.

De Sprinter Transfer is een langere variant van de Mobility. De voorste passagiersstoelen is verwijderd en deze deur dient nu voor alle passagiers. Het achterpaneel is voorzien van een lange stoel, maar die kan ook verwijderd worden en het paneel gaat tegelijk open zoals een deur. Er zijn hier 5 varianten: 23, 34, 35, 45 en 55. Er zijn 13 tot 22 stoelen en het voertuig is 5,9 tot 7,7 meter lang.

De Sprinter Travel heeft een hogere vloer en een typischere busingang voor de passagiers. Hij is tussen 7,4 en 7,7 meter lang en heeft 17 tot 19 zitplaatsen. Hij wordt verkocht als minicoach.

De Mercedes Sprinter City, tot slot, wordt al geproduceerd sinds het begin van de reeks, in 1995, en wordt verkocht door EvoBus. Er is ook een Freightliner versie, gebouwd sinds 2007. De auto heeft 3 groottes: 35, 65 en 77. Die laatste versie kan 10 tot 16 passagiers vervoeren. Inclusief staande passagiers kunnen de City’s tussen 22 en 40 passagiers vervoeren. Ze worden gepromoot als stadsbussen, met name in steden met Middeleeuwse en/of kleinere straten, waar grotere voertuigen niet kunnen rijden.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz Sprinter

85 Beoordelingen

4,4