Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroën Jumper AS24 2.jpg

Citroën Jumper

1 / 4
Citroën Jumper AS24 2.jpg
Citroën Jumper AS24 3.jpg
Citroën Jumper AS24 4.jpg
citroen-jumper-banner

Sterke punten

  • Efficiënte motoren
  • Enorm veelzijdig aanbod
  • Ook als elektrische ë-Jumper

Zwakke punten

  • Verouderde basis
  • Rumoerige rijervaring
  • Weinig comfort of luxe

Citroen Jumper Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Jumper, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Gedeeld en gemoderniseerd

Fiat, Peugeot en Citroën bundelen al sinds jaar en dag hun krachten om een veelzijdige, grote bestelwagen te bouwen. Het resultaat heette telkens Ducato bij de Italianen en ging als Boxer door het leven bij Peugeot en als Jumper bij Citroën. Dat drietal zit tegenwoordig in zijn derde generatie, en die gaat mits enkele wijzigingen al mee sinds 2006.

Interesse in een Citroën Jumper

Citroën Jumper tweedehands auto
Citroën Jumper nieuwe auto
Citroën Jumper dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je een flinke bestelwagen tegen een aanvaardbare prijs, dan moet je zeker de Citroën Jumper overwegen. Dankzij de samenwerking met andere merken bleven ontwikkelingskosten namelijk beperkt, en dat merk je ook in je portemonnee.

  • Toch is de Jumper, net als zijn broertjes bij Fiat en Peugeot, één van de veelzijdigste bestelwagens op de markt. Naast talrijke hoogte- en lengtematen kan je ook kiezen uit verschillende indelingen of opbouwen.

  • De Jumper mag dan alweer mee gaan sinds 2006, dat zou je op basis van zijn motoren niet zeggen. In 2019 ging de bestelwagen namelijk nog onder het mes, met modernere diesels tot gevolg.

  • Daarnaast kreeg de Jumper ook gezelschap van een elektrische variant onder de noemer ë-Jumper. Die biedt een rijbereik van bijna 250 kilometer.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Citroën Jumper is al op de markt sinds 2006, net als de technisch verwante Fiat Ducato en Peugeot Boxer. In die tijd werd het motorengamma maar liefst drie keer aangepast om steeds weer te beantwoorden aan moderne maatstaven.

Aanvankelijk werd de Citroën Jumper gelanceerd met de keuze uit twee motoren: een 2.2-liter dieselblok van eigen makelij en een 3.0-liter dieselblok uit de rekken van Iveco. In het eerste geval bracht de motor 100 of 120 pk naar de voorwielen, en de 3.0-litermotor produceerde 160 pk. De update in 2011 voerde alle motoren op, waardoor je dezelfde 2.2 kreeg met 110, 130 of 150 pk en het 3.0-literblok goed was voor 177 pk. De belangrijkste wijziging kwam echter in 2016, want toen werd het complete gamma vervangen door een reeks 2.0-liter dieselmotoren met AdBlue-systeem. Dat BlueHDI-blok produceerde 110, 131 of 163 pk.

Het huidige motorengamma van de Jumper stamt uit 2019, wanneer Citroën een laatste wijziging uitvoerde. Toen werden alle motoren terug 2.2 liter groot, al ging het wel om nieuwe blokken die eveneens over AdBlue-inspuiting beschikten. Het vermogen varieert nu over 120 pk, 140 pk of 165 pk.

Daarnaast biedt Citroën sinds 2021 ook een zuiver elektrische variant van zijn Jumper aan, de ë-Jumper. Die beschikt over een enkele elektromotor met 122 pk voorin, die zijn stroom haalt uit een accupakket van naar keuze 37 of 75 kWh groot. Het rijbereik varieert dus significant afhankelijk van de gekozen versie, waarbij de eerste tot 117 en de tweede tot 248 kilometer op een volle lading stroom moet geraken. Opladen kan tot snelheden van 50 kW, waarmee de grootste accu aan een snellader in minder dan een uur terug 80% capaciteit bereikt.

Afmetingen

De Jumper is de grootste bestelwagen van Citroën, dus zijn afmetingen liegen er niet om. In zijn kleinste L1H1-vorm is de bus al 4,96 meter lang, 2,05 meter breed en 2,25 meter hoog. De grootste Jumper, de L4H3, meet dan weer 6,36 meter lang en 2,76 meter hoog. De binnenruimte varieert dus evenzeer als de buitenmaten. Zo is de laadruimte van de kleinste variant 2,67 meter lang en kan je er 8 kubieke meter lading kwijt, terwijl de grootste goed voor wel 17 kubieke meter dankzij een vloer van 4,07 meter lang. Kijken we naar het toegelaten gewicht, dan kan de reguliere Jumper tot 1.868 kilogram dragen terwijl de ë-Jumper beperkt is tot 1.015 kilogram lading.

Varianten

De Citroën Jumper is beschikbaar in heel wat vormen en maten. Zo kan je kiezen uit vier lengtes (4,96 meter, 5,41 meter, 6 meter of 6,36 meter) en drie hoogtes (2,25 meter, 2,52 meter en 2,76 meter). Daarnaast kan je ook de indeling van je Jumper naar wens aanpassen, waarbij er versies met dubbele cabine beschikbaar zijn maar ook exemplaren met een aangepaste opbouw achterop. Zo kan je de Jumper als dieplader, takelwagen of gewoon vrachtwagen laten bouwen, en zie je hier en daar zelfs campers op basis van de Citroën.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een nieuwe Citroën Jumper, dan betaal je er minstens 26.000 euro exclusief BTW. Voor dat geld krijg je dus een L1H1-versie mee met de 2.2-liter BueHDI-dieselmotor met 120 pk. De langste variant, de L4H3, start aan 35.530 euro exclusief BTW. Moet het een elektrische ë-Jumper zijn, dan mag je rekenen op tenminste 57.990 euro exclusief BTW voor een exemplaar met 37 kWh-batterij en 66.380 euro exclusief BTW voor eentje met de 75 kWh-accu. Die laatste is dan meteen een L3-variant aangezien het korte chassis niet genoeg ruimte biedt voor de grote accu.

Zoek je tweedehands naar een Citroën Jumper, dan merk je dat de prijzen enorm variëren. Dat ligt er natuurlijk aan dat de Jumper al sinds 2006 op de markt is, en ze doorgaans ook afgemat worden als werkpaard. Zo tik je al een vroege Jumper op de kop vanaf 3.000 euro, maar voor een exemplaar van na de meest relevante facelift (in 2015) kost je zo’n 10.000 euro. Wil je een gebruikte ë-Jumper, dan kan je best lang zoeken. De auto is namelijk nog niet lang op de markt en werd ook niet vaak verkocht in België, maar buiten onze landsgrenzen vind je exemplaren vanaf zo’n 50.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Citroën Jumper gaat alweer mee sinds 2006, al zou je dat misschien niet zeggen. De bus ruilde zijn oude snuit namelijk al in 2015 in voor een nieuwer, strakker exemplaar met plattere koplampen en een meer uitgesproken grille met een moderner Citroën-logo. Verder naar achter bleef alles wel onveranderd, maar veel hoogstand verwacht men op vlak van design doorgaans toch niet van een bestelwagen. Zo werd de Jumper ook functioneel vormgegeven en valt hij eigenlijk nog niet uit de boot ten opzichte van andere, modernere bestelwagens.

Binnenzijde

Ook binnenin staat functionaliteit centraal en is er dus weinig plaats voor vormelijk vertier. Je vindt er een rechtlijnig dashboard met onwezenlijk veel opbergvakken, dat stiekem grotendeels meegaat sinds de lancering in 2006. Een aantal elementen werd wel veranderd, maar het algehele design bleef gelijkaardig. Dat geldt ook voor de zitruimte, waar je de keuze krijgt uit twee individuele stoelen of een bestuurdersstoel met een tweezitsbank ernaast. Wat je ook kiest: reken niet op een overdaad aan comfort binnenin de Jumper.

Veiligheid

De Citroën Jumper werd al een aantal keer op veiligheid getest door de Euro NCAP, en de laatste keer kreeg die een bronzen waardering. Dat is aanzienlijk slechter dan het platinium dat de Fiat Ducato in 2022 nog verkreeg, maar die werd dan ook grondiger geüpdatet in 2021 terwijl de veiligheidsuitrusting van de Citroën nog stamt uit 2015. Zo vind je wel een airbag voor de bestuurder maar is een exemplaar voor de passagier optioneel. Dat geldt ook voor zaken als een botspreventiesysteem, een rijstrookwaarschuwing en een dodehoekassistent.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende concurrenten voor de Citroën Jumper zijn zijn technische broertjes, de Peugeot Boxer en Fiat Ducato. Die laatste neemt echter de overhand door zijn recentere facelift. Hetzelfde geldt voor de Opel Movano, die sinds kort eveneens de basis van deze drieling gebruikt. Daarnaast is de Renault Master een oude rivaal, net de Ford Transit en de Iveco Daily. Mag het wat chiquer, dan kan je bij Mercedes aankloppen voor een Sprinter of bij Volkswagen voor een Crafter.

FAQ

Hoever rijdt de elektrische Citroën ë-Jumper op een volle batterij?
Het rijbereik van de elektrische Citroën ë-Jumper hangt af van je gekozen accucapaciteit. Is die 37 kWh, dan mag je rekenen op een actieradius van maar iets meer dan 100 kilometer. De accu van 75 kWh is dan weer goed voor net boven de 200 kilometer.
Hoeveel ton mag een Citroën Jumper laden?
De Citroën Jumper heeft een laadvermogen van hoogstens 1.868 kilogram, al varieert dit naargelang de gekozen maat. De elektrische ë-Jumper kan het minste gewicht dragen: die houdt het op 1.015 kilogram.

Beoordelingen voor Citroen 30 L1H1 Club

19 Beoordelingen

4,3