VW busje te koop: tweedehands en nieuw

VW busje

Tweedehands VW busje, een rijdend icoon

Legendarischer dan een VW busje kan een tweedehands auto onmogelijk worden. De Type 2 is een icoon uit de autogeschiedenis. Officieel kan hij daarbij verschillende gedaanten aannemen, afhankelijk van de body: de Transporter, de Kombi, Microbus of bus(je) en zelfs camper (UK). Maar in principe blijft het vandaag de dag nog steeds dezelfde panelvan die in 1950 werd geïntroduceerd. Het maakt van het Volkswagen busje een van de knapste prestaties van Volkwagen en van de autofabricatie als geheel.

Naamsverwarring

Wat het busje van VW betreft is het belangrijk om vooraf de juiste namen te bepalen. De oorspronkelijke benaming Type 2 liet met de tijd immers enige verwarring ontstaan. Oorspronkelijk werd deze naam gebruikt om de bus te onderscheiden van die andere bekende Volkwagen, de Beetle, of Type 1. Door de lange geschiedenis van de Type 2 kwamen er echter al snel een tweede en derde type 2. Vandaar dat men ze achteraf heeft herdoopt tot T1, T2, T3 enzovoort. Verschillende generaties binnen bepaalde types worden voorts onderscheiden via bijkomende letters: T1a en T1b bijvoorbeeld. Het gaat daarbij echter altijd om een (nieuwe generatie) Type 2. Daarnaast komt ook nog het feit dat de Type 2, net als de Type 1, met uitzonderlijk veel bijnamen werd bedacht, zoals microbus, minivan of zelfs hippie van (in de jaren 60).

Een Nederlands design

Het concept van de Type 2 werd ontworpen in 1946, door Ben Pon, een Nederlandse Volkswagenimporteur. Na een bezoek aan de Volkswagenfabriek in Wolfsburg ziet hij een geïmproviseerde laadauto door de straten rijden. In een schets van 23 augustus 1947 illustreert Pon hoe Volkswagen deze functie kan integreren in en verbeteren op basis van de Type 1. Een prototype (Type 29) wordt in een recordtijd van drie maanden ontwikkeld.

Eerste generatie

De eerste Type 2 rolt van de band op 8 maart 1950. De Microbus, Splitscreen of Splittie zou tot eind 1967 meegaan en later dus bekend worden als de T1. Net zoals de Beetle maakt hij gebruik van de 1100 luchtgekoelde Volkswagen achtermotor, een 1,131 cc van 18 kW met vier cilinders.

Vijfde generatie

Vandaag de dag is deze T1 aan zijn vijfde generatie toe, de T5 Transporter, die werd gelanceerd op 6 januari 2003 en geproduceerd vanaf april 2003. De T5 is een middelgroot, licht commercieel voertuig dat ook passagiers kan vervoeren. Sleutelmarkten voor de moderne Type 2 zijn Duitsland, UK, Rusland, Frankrijk en Turkije. In de USA wordt de T5 niet verkocht, omdat hij daar als 'lichte vrachtwagen' onderhevig is aan een zware importbelasting van 25%.In vergelijking met zijn voorgangers kan gezegd worden dat de T5 de moderne tijd is ingestapt en zodoende aerodynamischer aanvoelt. De hoek van het bekende voorvenster werd kleiner gemaakt zodat er meer ruimte kwam voor het dashboard en minder voor de motorkap. In juni 2009 reed de miljoenste T5 de Volkswagen fabriek van Hannover uit.

Volkwagen Microbus Concept

In 2001 werd een poging ondernomen om de oorspronkelijke Type 2 (T1) te laten herleven in het moderne Volkswagen design. De verkoop van deze microbus zou starten in de USA, in 2007. In mei 2004 werd de VW Microbus Concept echter geschrapt en vervangen door een minder kostelijke en wereldwijde productie.