Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-carrera-s-front

Porsche 911 (992)

1 / 3
porsche-911-carrera-s-front
porsche-911-turbo-back
porsche-911-carrera-gts-interior

Sterke punten

Ongeëvenaard rijgedrag Uitgebreide range Restwaarde

Zwakke punten

Hoge basisprijs Niet meer moeders kleinste Even exclusief als een doos cornflakes

Porsche 911 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 911, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Icoon in sportwagenland

Het is één van de meest bekende sportwagens ter wereld; de Porsche 911. Al is hij veel meer dan dat. Want de 911 laat niet enkel de concurrentie achter zich op het circuit, hij is ook comfortabel genoeg om dagelijks te gebruiken én even betrouwbaar als een Japanse bolide. De 911, vaak gekopieerd, nooit geëvenaard en tegenwoordig bezig aan zijn elfde generatie.

Interesse in een Porsche 911 (992)

Porsche 911 (992) tweedehands auto
Porsche 911 (992) nieuwe auto
Porsche 911 (992) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Geen sportwagen zo multi-inzetbaar als een 911. Hij laat de concurrentie achter zich op circuit én is comfortabel genoeg om op roadtrip te gaan naar het zuiden van Frankrijk.

  • De elfde generatie 911 gebruikt (buiten de GT3) steevast een turbogeladen zescilinder boxermotor. Daardoor is zelfs een basis-911 absurd snel én is de 911 opvallend zuinig voor een sportwagen van zijn kaliber.

  • De 911 behoort tot de meest waardevaste auto’s ter wereld. Waardoor je niet naar de totaalprijs met zien maar enkel naar het stukje dat je laat vallen eenmaal je hem verkoopt. Als je hem ooit al verkoopt…

  • Hoewel een absolute atleet, pakt de 911 uit met een vrij ingetogen uiterlijk. Daardoor kan je desgewenst anoniem door het straatbeeld laveren. Want niet iedereen loopt tenslotte graag in de spotlight.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche 911 (992)

Motoren

Porsche hangt haar iconisch gamma van de elfde generatie 911 op rond hetzelfde receptuur: een zescilinder boxermotor die achter de achterwielen hangt te bengelen. Afhankelijk van de uitvoering krijg je dan ook een specifieke afstelling van die boxermotor. Zo is er een 3-liter twinturbo variant van de boxermotor die komt met 385 pk (Carrera) en desgewenst vierwielaandrijving (Carrera 4 en, Targa 4). In de Carrera S, vierwielaangedreven Carrera 4S en Targa 4S mag dat blok 450 pk opwekken. Honger naar meer? Dan is er de GTS die het vermogen van het blok doet stijgen naar 480 pk. Uiteraard komt deze er ook met vierwielaandrijving en als Targa.

Stappen we over op de Turbo-lijn van Porsche, dan wordt de twinturbo 3-liter boxer zescilinder ingewisseld voor een exemplaar van 3.7 liter. Die komt in twee vermogensversies: 580 pk (Turbo) en 650 pk (Turbo S) en beschikt standaard over vierwielaandrijving. De 911 GT3 is tenslotte de vreemde circuit-eend in de bijt. Want hij zwiert de turbo’s van het motorblok, boort de cilinders uit tot 4-liter en schreeuwt met plezier richting de 9.000 toeren terwijl hij zijn 510 paarden loslaat.

Afmetingen

De Porsche 911 was altijd een vrij compacte sportwagen. De concurrentie zat echter niet stil waardoor Porsche stilaan tegen de griplimieten aanliep. Bredere banden waren nodig waardoor ook de carrosserie van de elfde generatie 911 groeit. Qua lengte is hij niet hallucinant veel langer (4.53 meter, +3 cm), als Turbo is hij met zijn 1.9 meter evenwel 10 centimeter breder dan zijn voorganger. Tegenover een Italiaans raspaard van Ferrari of Lamborghini blijft de 911 uiteraard wel een compacte Duitser.

Of zo’n 911 met motor achterin eigenlijk een koffer heeft? Jawel, vooraan! Die meet 128 liter groot en is daarmee net handig genoeg voor een stevige reiskoffer. Al heeft de 911 nog een trucje uit zijn mouw te schudden, want dit is één van de weinige sportwagens met een “achterbank”. Waardoor je ook spullen achter de chauffeur- en passagiersstoel kan stouwen tijdens een roadtrip.

Uitvoeringen

De uitvoeringen van de 911 zijn bijna zo iconisch als de sportwagen zelf. Idem voor de carrosserietypes. 3 verschillende varianten van de 911 schuift Porsche naar voren: Coupe, Cabriolet en Targa waarbij de laatste gebruik maakt van een ingenieus systeem om een deel van het dak weg te klappen (terwijl de achterruit blijft staan).

Die drie carrosserietypes kan je krijgen in een bont allegaartje van uitvoeringen. Zo is er de Carrera die dienst doet als instapversie en de Carrera S die voor meer vermogen zorgt. Zowel de Carrera als Carrera S kan je krijgen met vierwielaandrijving, waardoor je spreekt over Carrera 4 en Carrera 4S. De Targa komt er trouwens niet als Carrera maar wel meteen als Targa 4 en Targa 4S.

Een stap hoger staat de GTS - beschikbaar als Coupe, Cabriolet en Targa. Die drijft het vermogen van de 3-liter boxermotor nog wat verder op én krijgt de brede heupen van de Turbo-modellen. Ook deze variant is beschikbaar met vierwielaandrijving en gaat dan door het leven als 4 GTS. Tenslotte is er nog de Turbo-uitvoering (niet als Targa). Die laat zich kenmerken door een gegroeide spoiler en bredere heupen. De Turbo S drijft het vermogen en de techniek verder op naar standje 11. Heb je dan weer circuit-aspiraties en ben je op zoek naar de beste 911 daarvoor? Dan vind je zonder twijfel je gading bij de 911 GT3, een circuitwapen met typegoedkeuring voor de openbare weg, exclusief als Coupe, desgewenst met Touring Pack dat de gigantische spoiler verwijdert.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Porsche 911 Coupe beginnen bij 121.000 euro (Carrera) en lopen door tot 246.000 euro (Turbo S). Voor de 911 Cabriolet ben je minimaal 136.000 euro kwijt (Carrera) terwijl de Turbo S de prijs doet stijgen richting 260.000 euro. De Targa heeft dan weer een basisprijs van 140.000 euro (Targa 4) en loopt door tot 180.000 euro (Targa 4 GTS). Circuitmonster 911 GT3 draagt een basisprijs van 190.000 euro.

De tweedehandsprijzen van de Porsche 911 (992) profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor tweedehandsexemplaren hun waarde goed weten te behouden. Onder de 122.000 euro moet je niet hopen een exemplaar te vinden van de laatste generatie. Wat meteen bewijst hoe waardevast zo’n 911 is.

Design-highlights en interieur

De elfde generatie van de Porsche 911, 992 genaamd, houdt vast aan zijn iconisch design maar introduceert een gegroeide voetafdruk en hypermodern interieur.

Discreet of uitgelaten sportief

Kwatongen beweren dat de 911 sinds zijn lancering in 1964 nooit echt van vorm veranderde. Die kwatongen kunnen beter even hun mond wassen, want de 911 is een auto van evolutie, geen revolutie. Het spreekt dan ook boekdelen dat het design uit de jaren 60 zo iconisch was, dat het doorheen de jaren niet echt hoefde te veranderen. Enkel de Ford Mustang doet het ‘m na. Tegenwoordig kan je de 911, zoals het hoort, uitermate discreet of opvallend sportief krijgen. A la tête du client, heet zoiets.

Kwalitatief hoogstandje

Het interieur van de elfde generatie 911 wil zich profileren als een Duits hoogstandje. Met hypermoderne & haarscherpe schermen en fysieke knoppen die meesterlijk afgewerkt aanvoelen. Oké, de 911 is geen koopje… maar elke knop, elk stukje van het dashboard en elk paneel voelt kwalitatief aan. Alsof dat nog niet genoeg was, schotelen de ingenieurs eveneens een opvallend praktisch interieur naar voren. Liever comfortabele stoelen? Geen probleem! Verslaafd aan koolstofvezel? Dat kan ook! Een interieur voor en door sportwagenfans, laat dat duidelijk zijn.

Rijhulp en veiligheid

Hadden sportwagens vroeger het imago van gevaarlijke machines te zijn, dan bewijst de moderne Porsche 911 het tegendeel. Straf, gezien hij in de jaren 80 en 90 nog door het leven ging als “weduwemaker”. Tegenwoordig beschikt een 911 over zowat alle moderne veiligheidssnufjes die je maar kan indenken. Van cruisecontrole, over een actieve rijstrookassistent tot een 360°-camera.

Alternatieven

Geen sportwagen op de markt is zo polyvalent als een 911. Waardoor je moeilijk van alternatieven kan spreken. Doe je dat toch, dan moet je er sportwagens zoals de Jaguar F-Type, Nissan GT-R en Aston Martin Vantage bij nemen. De meest sportieve versies (Turbo S en GT3) kunnen het dan weer zonder schaamte opnemen tegen gerief van Ferrari en Lamborghini.

FAQ

Hoeveel kost de Porsche 911?
De Porsche 911 heeft een minimumprijs van 121.000 euro (Carrera Coupé). Een 911 Cabriolet kost je 15.000 euro meer. De topversies van de Porsche 911, zoals de Turbo S, kosten makkelijk het dubbele: 246.000 euro. Zonder opties…
Is de Porsche 911 er ook als hybride?
Nee. Porsche heeft vaak beweerd dat het zijn oermodel zo lang mogelijk zo klassiek mogelijk wil houden. De huidige 911 heeft dus geen hybride versie, de volgende 911 wellicht wel. Omdat het niet anders kan…

Beoordelingen voor Porsche 911

60 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Serie