Toyota cabrio te koop: tweedehands en nieuw

Toyota cabrio

Van weefgetouw tot sportwagen

Oorspronkelijk was Toyota een fabrikant van weefgetouw. Met een haast visionaire blik verkocht hij bij de komst van de eerste auto zijn bedrijf en ging zich toeleggen op de fabricatie hiervan. Gestart in 1935 richtte de productie zich tot medio jaren '40 op vrachtwagens. Alhoewel Toyota al in 1952 begon met het exporteren van wagens, braken de modellen pas op grote schaal door op buitenlandse markten ten gevolge van de energiecrisis van de jaren '70 .

Zuinig en degelijk

De stijgende energieprijzen in de jaren zeventig van de vorige eeuw dwongen veel bestuurders op zoek te gaan naar een zuiniger auto. Zij kwamen haast automatisch terecht bij Toyota, die zijn omzetcijfer spectaculair zag stijgen. Toch was dit succes niet alleen aan de zuinig motoren te danken. Naarmate er meer wagens verkocht werden, bleek immers al gauw dat een Toyota niet zo pechgevoelig was. Toyota kwam dan ook regelmatig op de laatste plaats in de pechstatistieken, met uiteraard een hoge klantentevredenheid als resultaat. Dit gegeven was meteen ook de reden dat een Toyota ook als tweedehandswagen een begeerde aankoop werd.

Toyota cabrio

De tweepersoonssportwagen met achterwielaandrijving en een in het midden geplaatste motor werd geproduceerd tussen 1984 en 2007. Hij werd in 1983 voorgesteld op een autosalon in Tokyo als een wagen met een sportieve, leuke uitstraling, beschikkend over hetzelfde lage brandstofverbruik als zijn Toyota-broers. Deze kleine MR2 heeft een gewicht van slechts 1.000 kilogram en een vrij krachtige lijnmotor met dubbele nokkenas in verhouding tot zijn kleine cilinderinhoud. Qua rijgedrag is hij zeer wendbaar en makkelijk te besturen, waardoor hij net zo goed in de hand ligt als een sportwagen uit veel duurdere segmenten. Dankzij zijn 16 kleppen, zijn Jetronic multipoint ontsteking en een variabele inlaatgeometrie, heeft dit model zonder problemen een maximumvermogen van 128 pk. De cabrio-versie van deze toen al legendarisch sportwagen werd in 1986 op de markt gebracht met grotere remmen en een sterkere versnellingsbak. Ondertussen verdween de torsiebar achteraan, om opnieuw geïntroduceerd te worden in de modellen van 1989. Modellen van deze eerste generatie bezitten ondertussen een cultstatus en hebben een grote waarde als verzamelobject. In 1989 werd de MR2 nieuwe stijl ontworpen. Deze was over het algemeen wat groter en steviger dan zijn voorganger en vertoonde eveneens meer ronde vormen, wat erg populair was in die jaren. Om de wagen nog meer als sportwagen te profileren kreeg hij een lichtere ophanging, vanaf 1993 gecompenseerd met bredere achterbanden en een aangepaste ophanging en schokbrekers. Vanaf 1994 kregen alle modellen met turbo-charger standaard eveneens een sper-differentieel mee.