Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hilux-dpl-2020-050.jpg

Toyota Hilux

1 / 6
hilux-dpl-2020-050.jpg
hilux-dpl-2020-046-2.jpg
hilux-dpl-2020-018.jpg
hilux-dpl-2020-009.jpg
hilux-dpl-2020-003.jpg
hil1009a-21.jpg

Sterke punten

  • Comfortabeler dan ooit
  • 3,5 ton sleepvermogen
  • Krachtigere 2.8 D-4D

Zwakke punten

  • Nog steeds vrij ruw
  • Prijzen hogere uitrustingsniveaus
  • Automaat niet van de snelste

Toyota Hilux Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Hilux, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het werkpaard krijgt wat luxe aangemeten

De Toyota Hilux heeft al decennia de reputatie een onverwoestbaar werkpaard te zijn, een faam die Toyota probeert te behouden met deze achtste generatie uit 2016. Toch moest er wat extra luxe komen om de concurrentie van comfortabelere pick-ups als de Volkswagen Amarok en de Ford Ranger aan te kunnen. Een ingreep die ook zijn gevolgen heeft gehad op de prijs…

Interesse in een Toyota Hilux

Toyota Hilux tweedehands auto
Toyota Hilux nieuwe auto
Toyota Hilux dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor deze achtste generatie, en opnieuw voor de facelift uit 2020, heeft Toyota aan de ophanging gewerkt om nog iets meer comfort uit het ladderchassis en de bladveren te halen.

  • Ondanks deze ingrepen blijft de Toyota Hilux een echt werkpaard: het sleepvermogen bedraagt 3,5 ton en je kan 1 ton in de laadbak vervoeren.

  • Met de facelift in 2020 kwamen er ook twee nieuwe topversies: de Invincible en de GR Sport, die extra luxueus dan wel iets sportiever zijn dan de rest van het gamma.

  • De facelift bracht ook een vernieuwde versie van de 2,8 liter-dieselmotor met zich mee, die voortaan 204 pk en 500 Nm levert en steeds gekoppeld is aan een zestrapsautomaat.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota Hilux

Motoren

Het motorenpalet van de achtste generatie Toyota Hilux uit 2016 bestaat in België uit twee dieselmotoren: een 2,4 liter- en een 2,8 liter-turbodiesel. De instapmotor 2.4 D-4D is 150 pk sterk en kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een automaat met evenveel versnellingen. De 2.8 D-4D is sinds de facelift 204 pk en 500 Nm sterk, net zoals in de Toyota Land Cruiser, en wordt steeds gekoppeld aan die automaat. De inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing is tegenwoordig standaard. De 2.8 diesel is dus een stuk krachtiger en wat sneller, maar qua verbruik zit er weinig verschil tussen de twee versies. Als het budget het toelaat, is de grotere motor dus een betere keuze.

Afmetingen

De Toyota Hilux is steeds 5,33 meter lang, onafhankelijk van de gekozen cabine-uitvoering (Single Cab, Extra Cab of Double Cab). De extra interieurruimte wordt van de laadbak weggenomen, die 2,32 meter lang is in de Single Cab, 1,81 meter lang in de Extra Cab en 1,53 meter in de Double Cab. De breedte van de Hilux bedraagt 1,80 meter in voor de Single Cab, of 1;86 meter in de andere uitvoeringen. Het model is ook ongeveer 1,80 meter hoog.

Het grote voordeel van een pick-up is natuurlijk zijn maximale trekgewicht, dat bij de Hilux 3 tot 3,5 ton bedraagt, afhankelijk van de motorisatie. In de laadbak kan ook nog eens 1 ton mee.

Uitvoeringen

De Toyota Hilux is te bestellen in drie koetswerkvarianten: de Single Cab (2 deuren en 2 zitplaatsen), de Extra Cab (2 deuren en 4 zitplaatsen) en de Double Cab (4 deuren en 5 zitplaatsen). Daarnaast zijn er 6 verschillende uitrustingsniveaus: Active, Comfort, Style, Lounge, Invincible en GR Sport, met telkens een beetje extra luxe, of in het geval van de GR Sport, een sportievere toets die gebaseerd is op de Dakar-racer van Toyota.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw heb je al een Toyota Hilux vanaf 35.130 euro, voor de Hilux Active Single Cab met de 2.4 D-4D van 150 pk en een manuele versnellingsbak. De prijzen nemen echter fors toe naarmate je klimt in de uitrustingsniveaus, met als duurste model de Hilux GR Sport 2.8 D-4D van 204 pk met automaat als Double Cab, die te koop is vanaf 53.730 euro. Een hardtop kost nog eens zo’n 4.000 euro extra, een rolafdekking is iets goedkoper.

Een tweedehands Toyota Hilux van de achtste generatie (vanaf 2016) is te vinden vanaf zo’n 23.000 euro, al moet je opletten, aangezien de meeste goedkopere exemplaren bestemd zijn voor export. Vanaf zo’n 30.000 euro heb je een correct uitgerust exemplaar met dubbele cabine en een redelijke kilometerstand met de 2.4 dieselmotor. De 2.8 laat zich een stuk duurder verkopen: vanaf 46.000 euro, al gaat het dan ook om zeer recente modellen.

Design-highlights en interieur

De achtste generatie Hilux werd volledig nieuw ontwikkeld, met als doel meer comfort en binnenruimte te bieden aan zijn inzittenden, zonder te moeten beknibbelen op prestaties of robuustheid. Hij werd een stuk langer en breder dan zijn voorganger, wat ook zijn effect had op de afmetingen van de laadbak. Ook werd er gekeken naar de veiligheid, niet enkel voor de inzittenden, maar ook voor zwakke weggebruikers door de voorbumper een rondere vorm te geven. Toch oogt de neus een stuk scherper dan bij zijn voorganger, achteraan zijn de verschillen kleiner. In 2020 kreeg het model een grondige facelift met nieuwe ledlampen, nieuwe bumpers en nieuwe uitrustingniveaus.

Meer als een SUV

Aan boord is het duidelijk dat Toyota geprobeerd heeft de Hilux meer als een personenwagen te laten rijden: de instrumenten komen meer overeen met de rest van het gamma en ook het comfortniveau ligt dichter bij dat van een SUV. De ontwikkeling van deze generatie zou na zes maanden volledig opnieuw zijn begonnen om dichter in de buurt te kunnen komen van de VW Amarok en de Ford Ranger, die nieuwe maatstaven zetten voor comfort in een pick-up. De facelift van 2020 bracht ook een volledig nieuw instrumentencluster en een centraal infotainmentscherm met zich mee, inclusief Apple CarPlay en Android Auto. Hogere uitrustingsniveaus als de Invincible genieten bovendien van een lederen interieur.

Rijhulp en veiligheid

De Euro NCAP heeft in 2016 twee botsproeven uitgevoerd met de Toyota Hilux: eentje met de standaardversie en eentje met het Safety Sense-veiligheidspakket. Dat had duidelijk zijn effect, want hoewel de standaardversie amper 3 sterren haalde, wist de versie met Safety Sense de maximale 5 sterren te behalen vanwege zijn veel betere score op vlak van veiligheidsuitrusting. Het kan dus lonen om een uitrustingsniveau hoger te kiezen waar dit pakket inbegrepen is.

Alternatieven

Hoewel het steeds minder interessant wordt om als particulier een pick-up aan te schaffen, is het aanbod op de Belgische markt nog steeds relatief uitgebreid. In de klasse van de Toyota Hilux spelen dan ook de nagelnieuwe Ford Ranger en Volkswagen Amarok, de Isuzu D-Max, Nissan Navara, Mercedes X-Klasse (al is die inmiddels uit productie), Mitsubishi L200 en de SsangYong Musso. De Toyota Hilux speelt daarbij een beetje in de middenmoot wat betreft comfort en luxe.

FAQ

Hoeveel kan de Toyota Hilux trekken?
De Toyota Hilux heeft een maximaal trekgewicht van 3 tot 3,5 ton, afhankelijk van de motorisatie en uitvoering.
Wat kost een Toyota Hilux?
Nieuw heb je al een Toyota Hilux vanaf 35.130 euro, voor de Hilux Active Single Cab met de 2.4 D-4D van 150 pk en een manuele versnellingsbak. De prijzen nemen echter fors toe naarmate je klimt in de uitrustingsniveaus, met als duurste model de Hilux GR Sport 2.8 D-4D van 204 pk met automaat als Double Cab, die te koop is vanaf 53.730 euro.
Hoeveel pk heeft een Toyota Hilux?
De instapmotor 2.4 D-4D is 150 pk sterk en kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een automaat met evenveel versnellingen. De 2.8 D-4D is sinds de facelift 204 pk en 500 Nm sterk en wordt steeds gekoppeld aan een automaat.

Beoordelingen voor Toyota Hilux

9 Beoordelingen

5,0