Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-pv-544-l-01.jpg

Volvo PV544

Volvo Polar Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo Polar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.1 - 11.7s
Maximumsnelheid:179 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10 - 11.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4840 x 1750 x 1410 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:373 - 575 kg

Interesse in een Volvo PV544

Volvo PV544 tweedehands auto
Volvo PV544 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Volvo PV544 – oldtimer met de bijnaam Kattenrug

Een gebruikte Volvo PV544 is een geliefde oldtimer van het merk Volvo. Deze klassieke 2-deurs auto met de gebogen daklijn wordt door liefhebbers ook wel Kattenrug genoemd. Hoewel het eerste model in 1958 op de markt kwam, rijden er nog steeds veel auto's van dit type rond. Sommigen worden zelfs dagelijks gebruikt. De auto is eenvoudig en heeft weinig luxe, maar dat geeft 'm juist zijn charme. Als je geluk hebt, kun je een betaalbare PV544 vinden waar je nog jaren plezier van kunt hebben.

Model

Op 25 augustus 1958 introduceerde Volvo het PV544A model, ook wel “Katterug” genoemd. De PV544 was bedoeld als opvolger van de Volvo PV444, die gezien werd als een echte volksauto. Volvo maakte in die tijd ook de Amazon, maar deze was voor veel bezitters van de PV444 te luxe en te duur. De 2-deurs berline PV544 was Volvo’s tussenoplossing voor opvolging van de PV444. In 1965 kwam Volvo met de Amazon Favorit, een afgeslankte versie van de luxe Amazon. Dit betekende ook het einde van de productie van de PV544.

Ten opzichte van de PV444 had de PV544 een grotere voorruit en achterruit. Binnenin had de auto een nieuw dashboard, waarvan de bovenste helft om veiligheidsredenen was bekleed. De opvallende snelheidsmeter leek een beetje op een thermometer. De achterbank was groter zodat passagiers meer ruimte hadden. De achterlichten waren groter en de grille was moderner.

Het interieur van de auto is doelmatig. De kleine bestuurdersstoel van de Volvo PV544 staat ietwat naar links gemonteerd en er zitten geen hoofdsteunen op de stoel. De auto stuurt lichter dan de Amazon, maar de auto is minder geschikt om dagelijks mee te rijden. De topsnelheid is ongeveer 110 km/u. Van augustus 1958 tot 1962 wordt de PV544 in Nederland geassembleerd in de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes N.V. in Beverwijk. Na de assemblage kregen de PV544 modellen een typeplaatje met daarop het typenummer met als een na laatste cijfer een 9. De prijs van een nieuwe PV544 lag in die tijd rond de 450 euro.

Volvo PV544 en de Fiat 1400

Tijdens de productie van de Volvo PV544 in de jaren 50- en 60 van de vorige eeuw, werden er in Europa ook nog vergelijkbare auto’s van andere merken geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan de Fiat 1400 berline. De Fiat 1400 werd ook geleverd met een dieselmotor, terwijl de Volvo alleen op benzine reed. Qua motorvermogen waren ze redelijk aan elkaar gewaagd. De Fiat werd geleverd met 1.4 en 1.9 liter motoren, variërend in vermogen van 44 tot 70 pk. De Volvo had 1.6 en 1.8 liter motoren die goed waren voor 60-75 pk. De Fiat 1400 werd geprezen om de stille cabine en het vlotte rijgedrag. De Volvo moest het meer hebben van de snelheid, want de Sport versie van dit model werd ook ingezet voor rallyrijden.

Motoren

De PV544 werd in 1958 geïntroduceerd met een 4-cilinder lijnmotor met kopkleppen. De cilinderinhoud was 1.583 cc en de motor leverde een vermogen van 60 pk bij 4500 tpm of 85 pk bij 3500 tpm. Het model had een handmatige 3- of 4-versnellingsbak. In 1961 kwam er een nieuwe motor. Dit was de beroemde 4-cilinder B18-motor met een cilinderinhoud van 1.778 cc . Deze motor leverde een vermogen van 75 pk bij 4500 tpm of 90 pk bij 5000 tpm. Later werd dit vermogen nog verhoogd naar 95 pk. De topsnelheid was 160 km/u en de auto accelereerde in 14,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

Uitrusting en opties

De Volvo PV544 was leverbaar in 3 uitvoeringen, namelijk de Favorit (standaardversie), de Special en de Sport. Deze uitvoeringen hadden ook weer submodellen, Zo waren er de Special I en Special II en 7 elkaar opvolgende submodellen van de PV544 A t/m de PV 544 G. De PV544 A was de eerste versie van dit model. Daarna volgde in de PV544 B met de volgende wijzigingen t.o.v de A:

  • Nieuwe voorstoelen
  • Nieuwe gesynchroniseerde 3-versnellingsbak

In 1961 volgde type C met de volgende wijzigingen t.o.v. de B:

  • Standaard veiligheidsgordels vóór
  • 12 volt elektrisch systeem
  • B18 motor
  • Asymmetrisch dimlicht
  • Gewijzigde stuurinrichting
  • Standaard ruitensproeier

In 1962 volgde type D met de volgende wijzigingen t.o.v. de C:

  • Betere roestbescherming
  • Nieuwe wieldoppen

In 1963 volgde type E met de volgende wijzigingen t.o.v. de D:

  • Groene instrumentverlichting
  • Nieuwe hemelbekleding

In 1964 volgde typen F en G met de volgende wijzigingen t.o.v. de E:

  • 3-puntsgordel
  • Extra vermogen: 95 pk

Leuke auto voor Volvo fans

De PV544 is natuurlijk een prima auto voor echte Volvo-fans. Dit model stond aan het begin van de massaproductie van auto’s door Volvo en dat maakt het bijzonder. Dat neemt niet weg dat dit model natuurlijk ook geschikt is voor elke enthousiaste oldtimer verzamelaar.