Zo lees je een chassisnummer
Het 17-cijferige chassisnummer is niet willekeurig samengesteld, maar volgt een strikt gecodeerd patroon dat een schat aan informatie bevat. Het nummer is opgedeeld in drie hoofdsecties:
1. World Manufacturer Identifier (WMI) - Posities 1-3
De eerste drie tekens vormen de World Manufacturer Identifier (WMI), die de fabrikant van het voertuig identificeert. De eerste positie geeft het land of regio van oorsprong aan:
- 1, 4, 5 = Verenigde Staten
- 2 = Canada
- 3 = Mexico
- J = Japan
- K = Korea
- L = China
- S = Verenigd Koninkrijk
- V = Frankrijk
- W = Duitsland
- Y = Zweden
- Z = Italië
De tweede en derde posities specificeren de fabrikant. Bijvoorbeeld, "WVW" geeft aan dat de auto door Volkswagen in Duitsland is geproduceerd.
2. Vehicle Descriptor Section (VDS) - Posities 4-9
De zes tekens van positie 4 tot en met 9 vormen de Vehicle Descriptor Section (VDS). Deze sectie bevat informatie over de kenmerken van het voertuig zoals het model, carrosserietype, motortype, en andere specificaties. De precieze codering verschilt per fabrikant, maar volgt wel interne logica. Bijvoorbeeld, positie 4 kan het type auto aangeven (sedan, stationwagon, SUV), terwijl positie 5 het veiligheidssysteem of type remmen kan aanduiden.
3. Vehicle Identifier Section (VIS) - Posities 10-17
De laatste acht tekens vormen de Vehicle Identifier Section (VIS), die het specifieke voertuig identificeert. Het tiende teken is bijzonder belangrijk, want dit geeft het modeljaar aan volgens een gestandaardiseerde code:
- A = 1980 of 2010
- B = 1981 of 2011
- C = 1982 of 2012 ...en zo verder, met uitzondering van de letters I, O, Q, U en Z die niet worden gebruikt om verwarring met cijfers te voorkomen.
Het elfde teken geeft de assemblagefabriek aan waar de auto is geproduceerd. De laatste zes cijfers (12-17) zijn een uniek serienummer dat door de fabrikant wordt toegekend, meestal in volgorde van productie.