Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Is een reservewiel in de auto verplicht?

Hoewel het in sommige landen wettelijk verplicht is om een reserveband mee te nemen in een voertuig is dit niet het geval in België. Vaak voorzien automerken een noodkit in plaats van een reserveband. Lees hier meer over de reserveband.

Daar sta je dan, met een platte band aan de kant van de weg. Wat zijn de oplossingen? Wel, afhankelijk van je voertuig zijn er 4 oplossingen mogelijk. Ofwel beschikt je auto over een volwaardig reservewiel, over een “thuiskomertje” met een beperkte maximumsnelheid of over een noodreparatieset. Beschik je over geen enkel van die drie opties? Dan zal je assistentie moeten bellen. Voor welke oplossing je ook gaat, in België is het aan boord hebben van een reserveband niet verplicht.

Gewichts- en ruimtebesparing in nieuwe auto's

Nieuwe auto's worden tegenwoordig vaak niet meer uitgerust met een reservewiel. Een bandenreparatieset wel, maar geen reservewiel. Het idee hierachter is gewichtsbesparing. Een auto die lichter is, verbruikt minder brandstof. Bovendien kan de wegenbelasting en verzekeringspremie lager uitvallen, hetgeen de auto een voordeel ten opzichte van de concurrentie biedt. Voor velen gaat echter het ontbreken van een volwaardig reservewiel toch iets te ver. Niet iedereen durft blind te varen op de bijgeleverde reparatieset. Zo ontstond er een markt voor een ruimtebesparend reservewiel, volledig met krik en wielsleutel in het oog van de band geplaatst.

De bandenspanning van het reservewiel niet vergeten

Een reservewiel verplicht bij zich hebben, mag voor de autobezitter in België dan niet gelden, in weer en wind een band plakken langs de kant van de weg zien veel mensen ook niet zitten. Vandaar een alternatieve 'thuisbrenger' die minder ruimte inneemt dan het oorspronkelijke vijfde wiel. Men dient zich er echter wel van te verzekeren dat de bandenspanning van het reservewiel voldoende is. Hetzelfde geldt voor de profieldiepte van de band. Een wiel ligt vaak jarenlang in de kofferbak van een auto, voordat hij een keer ingezet moet worden. Een slappe band is moeilijk op druk te brengen als men ergens langs de weg staat met de krik in de aanslag.

De caravan met een reservewiel uitrusten

Om ruimte te besparen is het voor caravanbezitters aan te raden het reservewiel onder de caravan te monteren. Er zijn speciale beugels voor deze toepassing op de markt. De prijs varieert van € 25 tot € 135, dus voor de prijs hoeft men het niet te laten. Een bijkomend voordeel van deze methode is dat het gewicht van het reservewiel de caravan een tikkeltje stabieler maakt ten opzichte van een reservewiel in de disselkast. Voor noodsituaties zijn een krik en een dopsleutel uiteraard onontbeerlijk. Een goede voorbereiding van de vakantie voorkomt in ieder geval dat het voornaamste vakantie-avontuur zich in een berm langs de weg afspeelt.

Alle artikels

Hoofdfoto

LPG: een voordelig alternatief voor benzineauto's

Advies · Autotechnologie
KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Verlaging-auto-belgie

Auto verlagen in België: Dit zijn de (wettelijke) regels

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer