Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

De beste nieuwe auto’s voor 15.000 tot 25.000 euro in België (2023)

Nieuwe auto’s zijn de laatste jaren een pak duurder geworden, waardoor het soms moeilijk is om een betaalbaar model te vinden. Geen zorgen, we helpen je uit de brand met 5 auto’s voor 15.000 tot 25.000 euro die het meeste waar bieden voor je geld.

De inflatie en vooral de opkomst van hybride en elektrische wagens hebben de gemiddelde prijzen van nieuwe auto’s flink de hoogte in gejaagd. Er wordt daarbij ook steeds meer gemikt op bedrijven en leasing, waarbij vooral de restwaarde van belang is, maar dat betekent ook dat de aanschafprijzen buiten bereik komen van de meeste particuliere kopers. Gelukkig zijn er nog een aantal modellen op de markt die heel wat bieden voor een schappelijke prijs. Dit zijn onze 5 favorieten in 2023, in willekeurige volgorde.

Dacia Jogger – vanaf 17.890 euro

De Dacia Jogger is het bewijs dat je voor een beperkt budget ook een praktische auto kan kopen, want het is een break van 4,55 meter lang die ook nog eens beschikbaar is met 7 zitplaatsen! Helaas is de hybride net buiten budget met een vanafprijs van 26.090 euro, maar je hebt wel de keuze tussen een LPG- of benzinemotor van 100 of 110 pk. Het is zelfs mogelijk om hem zo goed als compleet uit te rusten voor minder dan 25.000 euro, waardoor je zaken als een trekhaak, zetelverwarming en een navigatiesysteem met smartphonekoppeling gewoon meekrijgt binnen het budget. Heb je minder nood aan ruimte en vind je een SUV-look belangrijker, dan is er ook nog de Duster, die eveneens rijkelijk is uit te rusten voor hetzelfde geld.

Dacia Jogger

Hyundai i30 Wagon – vanaf 24.099 euro

Een bijna net zo praktische auto voor minder dan 25.000 euro is de Hyundai i30 Wagon, die met zijn lengte van 4,59 meter zelfs nog iets groter is dan de Jogger. De bouwkwaliteit en de materialen zijn ook iets hoogwaardiger, maar qua uitrusting loopt de Koreaan ver achter op de Roemeen als je hetzelfde budget aanhoudt. Voor minder dan 25.000 euro heb je namelijk enkel een i30 Wagon Air-instapmodel met een metaalkleurtje. Een centraal aanraakscherm is er niet, laat staan zetelverwarming of zelfs lichtmetalen velgen. Wel krijg je een 120 pk sterke mild hybride 1.0 T-GDi benzinemotor, een 602 liter grote koffer en enkele actieve veiligheidssystemen.

Hyundai i30 Wagon

Skoda Scala – vanaf 23.995 euro

Eveneens op het randje van het budget zit de Skoda Scala, het tussenmodelletje van Skoda tussen de Fabia en de Octavia. Voor minder dan 25.000 euro krijg je enkel de Scala Active met de 1.0 TSI-benzinemotor van 95 pk en een manuele vijfbak. Hij heeft stalen velgen, geen airco en zelfs geen knoppen aan het stuur, maar je hebt wel een praktische hatchback met een grote koffer en een geslaagd weggedrag. Bovendien kan je nog enkele opties toevoegen voor een relatief beperkte meerprijs. Wil je iets meer luxe en hoef je iets minder ruimte, dan is de Fabia ook een goede optie. De Kamiq is even duur als de Scala, maar is ook een populaire optie voor wie op zoek is naar een compacte SUV.

Skoda Scala

Citroën C3 – vanaf 17.190 euro

Nog een sterke speler op het gebied van waar voor je geld is de Citroën C3, die een hoog comfortniveau combineert met een scherpe prijs. Voor het geld kan je een quasi volledig uitgeruste C3 Shine krijgen met de krachtigste PureTech 110-benzinemotor met een automaat, maar je kan natuurlijk ook voor een meer basic uitvoering gaan die een groot deel van zijn kwaliteiten behoudt voor een lagere prijs. De C3 is daarnaast te personaliseren met leuke kleurtjes en enkele speciale materialen voor het interieur. Wil je een iets scherper design, dan is er ook nog de Peugeot 208 binnen dezelfde groep, maar die kost ook een stukje meer.

Citroën C3

MG ZS – vanaf 19.285 euro

We sluiten af met een model dat de Dacia Jogger en Duster misschien wel naar de kroon kan steken: de MG ZS. Die is er namelijk niet enkel als volledig elektrische versie, maar sinds kort ook gewoon op benzine, wat de instapprijs van deze compacte SUV gevoelig doet zakken tot 19.285 euro. Bovendien is de ZS standaard al vrij compleet uitgerust, met een groot centraal aanraakscherm met smartphonekoppeling, lichtmetalen velgen en parkeersensoren. Voor 2.000 euro meer heb je echter al de complete Luxury-uitvoering met onder meer 360°-camera’s, een ingebouwde GPS, digitale tellers en een panoramadak. Qua motorisaties heb je de keuze tussen een atmosferische 1,5 liter-benzinemotor of een 1 liter-turbobenzine met een handbak of automaat. Voor het gestelde budget maakt het niet uit, want zelfs een MG ZS met alles erop en eraan is te koop voor minder dan 25.000 euro. Qua uitrusting is het misschien wel de beste deal van allemaal, al zijn er ook afwerkingsmissers te vinden aan boord en is het aanraakscherm nogal traag in gebruik. Je kan niet alles hebben.

MG ZS

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer