Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Alles over de kleine elektrische auto

Of je ze nu overweegt als tweede auto, omdat ze makkelijk inzetbaar zijn in de stad of omdat je niet al te veel geld wil uitgeven: een kleine elektrische auto kan de ideale oplossing zijn voor je eigen mobiliteitsvraagstuk.

Of je ze nu overweegt als tweede auto, omdat ze makkelijk inzetbaar zijn in de stad of omdat je niet al te veel geld wil uitgeven: een kleine elektrische auto kan de ideale oplossing zijn voor je eigen mobiliteitsvraagstuk. Maar wat zijn de mogelijkheden, en waar moet je op letten wanneer je de aankoop overweegt?

Verschillende types

Het goede nieuws is dat er vandaag heel wat compacte elektrische modellen op de markt zijn. Ze bestaan bovendien in alle vormen, maten (van klein tot minuscuul) en prijsklassen, maar ook toegespitst op verschillende soorten gebruik. We maken daarbij een onderscheid tussen modellen voor ‘micromobiliteit’ en ‘echte’ kleine auto’s.

Micromobiliteit

Zoals hun naam al doet vermoeden, zijn microcars bijzonder klein. Ze zijn gemaakt om te voorzien in de basisbehoeften van gebruikers. Je kan ze zien als de ‘missing link’ tussen een scooter en een echte auto. Ze werden populair in de periode na de tweede wereldoorlog, toen materialen schaars waren (al waren ze toen wel voorzien van een verbrandingsmotor), maar geraakten later in onbruik.

Vandaag, nu het verkeer drukker wordt, nieuwe auto’s duurder en auto’s niet noodzakelijk de beste manier van persoonlijke mobiliteit zijn in de stad, maken ze een comeback. Maar dan wel elektrisch. Vaak voldoen deze kleine vierwielers niet aan de veiligheidsvereisten om als auto door het leven te gaan, en worden ze gebouwd volgens de ‘L7e’-normen. Dat betekent dat ze geen crashtests moeten ondergaan en het vaak zonder veiligheidsvoorzieningen als ABS en airbags moeten doen.

Een greep uit het aanbod: citroen-ami-front

  • Citroën Ami: de sympathieke tweezitter van Citroën is te besturen vanaf de leeftijd van 16 jaar. Maar met zijn topsnelheid van 45 km/u is zijn werkterrein strikt beperkt tot de binnenstad, waar je tot 75 km ver geraakt met een volle batterij. Dankzij het slimme ontwerp en de materiaalkeuzes die het merk maakte, kon de productiekost van de Ami beperkt gehouden worden. Maar toch ben je minimum € 9.190 kwijt als je er één wil. renault-twizy-front
  • Renault Twizy: Het Franse merk blies het segment nieuw leven in met deze eigenzinnige tweezitter, met keuze uit een versie die tot 45 en één die tot 80 km/u snel was. Nieuw kan je hem niet meer kopen, maar in afwachting van een nieuwe versie van Renault-dochteronderneming ‘Mobilize’ kan je wel terecht op de tweedehandsmarkt. micro-microlino-front
  • Micro Microlino: Dit moet de schattigste onder de microcars zijn. Zijn looks mogen dan zonder schroom verwijzen naar de BMW Isetta uit de jaren’50 met de vooraan openende cockpit, onderhuids is hij op en top modern, met onder andere een zelfdragend koetswerk. Hij is 90 km/u snel en er is keuze uit drie batterijpakketten, voor een WLTP-rijbereik tot 230 km. De prijzen starten vanaf € 17.990. silence-s04-front
  • Silence: Het Spaanse Silence is het nieuwste merk op de Belgische markt, en het biedt met zijn S04 ook een microcar aan, al spreekt het zelf over een ‘nanocar’. Het handige aan het bijzonder compacte model is dat het batterijpakket verwijderbaar is. Dankzij de ingebouwde wieltjes en een handgreep kan je ze makkelijk mee naar huis nemen om op te laden. Definitieve prijzen zijn er nog niet. xev-yoyo-front
  • XEV Yoyo: De kleine XEV Yoyo (2.53 meter) werd ontworpen in Italië maar rolt in China van de band. Hij is tot 80 km/u snel, en is voorzien van ABS voor een minimum aan veiligheid. Het batterijpakket is 10,5 kWh groot, wat moet zorgen voor een rijbereik tot 160 km. XEV biedt ook een batterijwisselsysteem, waardoor je als gebruiker je lege batterij in 5 minuten kan laten vervangen door een volle. Prijs vanaf € 15.770.

Kleine elektrische auto’s

Wil je meer veiligheid, comfort en ruimere gebruiksmogelijkheden? Weet dan dat er ook kleine elektrische auto’s zijn die aan die criteria voldoen. En dat hoeft niet eens veel meer te kosten, als we het aanbod in het elektrische A-segment bekijken: dacia-spring-extreme-front

  • Dacia Spring: het Roemeense low-costmerk van de Renault-groep verraste met deze 100% elektrische Spring. En dat zelfs nog voor het zijn eerste hybride op de markt bracht. In feite gaat het om een ‘gerebadgede’ Renault Kwid, die gebouwd wordt voor de Chinese markt. Hij is eerder basic, maar voor een prijs vanaf 20.990 krijg je wel een model met een batterij van 26.8 kWh. fiat-500e-front
  • Fiat 500e: De Fiat 500 is een icoon. In 2007 werd de naam nieuw leven in geblazen met een moderne herinterpretatie met verbrandingsmotoren, en nu doet het merk dat nog eens over met een 100% elektrische versie. De 500e is verkrijgbaar als driedeursmodel, met een extra ‘suicide’ zijdeur aan de passagierskant (3+1) of met een stoffen dak. Je betaalt minstens €29.790 voor de versie met 24 kWh batterij. renault-twingo-e-tech-back
  • Renault Twingo: de meest recente generatie van de Twingo, die ook door Smart als basis gebruikt werd voor zijn stadswagens, begon zijn carrière met een benzinemotor achterin. Maar Renault voorzag na verloop van tijd ook een 100% elektrische variant. Die beschikt over een batterijcapaciteit van 22 kWh, goed voor een rijbereik tot 190 km. Hij kost minstens €23.250. smart-eq-fortwo-cabrio-front
  • Smart Fortwo: met de Fortwo hertekende Mercedes de stadsmobiliteit voor de 21ste eeuw. Deze laatste versie deelt zijn techniek met de Renault Twingo. Vandaag loopt het concept op zijn laatste benen, maar je kan deze 100% elektrische Fortwo voorlopig nog kopen (als hatchback of als cabrio), tot Smart volledig overschakelt op in China gebouwde elektrische SUV’s. Hij kost je minstens € 25.894. seat-mii-electric-front
  • Het compacte elektrische trio van de VW-groep, de Volkswagen e-Up!, Skoda Citigo en Seat Mii Electric kan je niet meer nieuw kopen, maar op de tweedehandsmarkt vind je ze wel nog. Eerdere modellen hadden een batterij van minder dan 20 kWh, maar bij de latere versies steeg de capaciteit naar 36,8 kWh.

Waarop letten?

Net als bij elke auto moet je erop letten dat hij voldoet aan je verplaatsingspatroon. Maar dat geldt nog meer bij de oplossingen voor micromobiliteit, die vaak gepaard gaan met een aantal beperkingen zoals een lage topsnelheid, een beperkt rijbereik of de afwezigheid van zelfs de meest elementaire veiligheidsvoorzieningen. Informeer je dus voldoende voor je koopt.

De elektrische auto’s uit het A-segment zijn over het algemeen veiliger en veelzijdiger, maar ook hier moet je rekening houden met beperkingen. Zo is de batterijcapaciteit bij veel modellen beperkt, wat natuurlijk geen probleem is als je alleen maar rond de kerktoren rijdt. Ben je van plan om af en toe langere ritten te doen met je elektrische wagen, let er dan zeker op dat hij uitgerust is met een snellaadfunctie voor gelijkstroomladen via een CCS- of CHAdeMO-laadpoort. Die is bij een aantal modellen niet verkrijgbaar, en bij andere optioneel, maar wel essentieel om snel (afhankelijk van de laadsnelheid van de auto en de laadpaal) de nodige kilometers bij te laden om je reis verder te zetten.

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer