Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De groenste auto's: milieuvriendelijke oplossingen

Groener, groener, groenst!

Bekijk de beste modellen

Als je om het milieu en het klimaat geeft, zijn er een aantal keuzes die je kan maken om zo ‘groen’ mogelijk te leven. Voeding, kleding, wonen en ook je verplaatsingen… het heeft allemaal een invloed op je ecologische voetafdruk.

Ook voor je auto zijn er dus keuzes die je kan maken, en dat hoeft niet noodzakelijk een elektrische aandrijving te zijn.

Batterij-elektrisch

De meest voor de hand liggende keuze is een elektrische auto. Met hun elektromotor(en) rijden ze veel efficiënter dan auto’s met een verbrandingsmotor en ze stoten bovendien lokaal geen schadelijke gassen uit, terwijl er ook geen oliewissels aan te pas komen. Als je ze dan ook nog eens oplaadt met groene stroom (via een groen stroomcontract of via je eigen zonnepanelen), zit je helemaal goed. Hou er wel rekening mee dat er bij de productie van de batterijen heel wat materialen en energie nodig is, maar die kan je doorheen de levensduur van de auto compenseren dankzij de lokale nuluitstoot. Voor de meest groene elektrische auto ga je dus best voor een model met een beperktere batterijcapaciteit, een lager gewicht (meteen ook goed om het fijnstof van de banden te beperken) en een laag verbruik. We denken daarbij bijvoorbeeld aan de Dacia Spring, de Fiat 500e of de Hyundai Ioniq 6.

elektrisch Hyundai Ioniq 6 front

Waterstof

Batterijvoertuigen zijn niet de enige mogelijkheid om 100% elektrisch te rijden. Ook auto’s met een brandstofcel rijden door gebruik te maken van een elektromotor, alleen haalt die zijn stroom niet uit batterijen. De energie wordt bij dat soort auto’s opgeslagen in waterstof die bewaard wordt in tanks die je net zoals een auto met verbrandingsmotor op een paar minuten kan voltanken. De brandstofcel zet dat waterstofgas om in elektriciteit, waarbij enkel waterdamp uit de uitlaat komt. Bovendien zijn er bij de productie van die brandstofcel veel minder zeldzame en vervuilende stoffen nodig dan bij de productie van batterijen. Anderzijds is er voor de productie van waterstofgas veel energie nodig, wat de uiteindelijke efficiëntie van rijden op waterstof weer wat beperkt. Een ander nadeel is dat het aantal auto’s waaruit je kan kiezen uiterst beperkt is. BMW experimenteert wel met een X5 met brandstofcel, maar de enige modellen die je echt kan kopen, zijn de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.

Waterstof toyota mirai

Plug-in hybrides

Past een 100% elektrische auto niet meteen in je verplaatsingspatroon? Dan kan je ook met een plug-in hybride (PHEV) een groot gedeelte van je dagdagelijkse verplaatsingen volledige elektrisch afleggen zonder tijdens langere ritten last te hebben van ‘range anxiety’. Plug-in hybrides werken zoals een hybride auto, dus met een verbrandingsmotor die bijgestaan wordt door een elektromotor. Maar dankzij een grotere batterij dan hybrides, één die bovendien via een stekker of laadpaal opgeladen kan worden, bieden ze een 100% elektrisch rijbereik van enkele tientallen tot een honderdtal kilometer. Laad je ze dus regelmatig op, dan kan je zo goed als voortdurend elektrisch rijden, gezien de gemiddelde dagelijkse afstand die de Belg aflegt. Laad je niet regelmatig op, dan rijdt een PHEV als een gewone hybride, maar dan wel één die een zware batterij meesleept. Plug-in hybrides vind je bij zowat alle merken, meestal in combinatie met een benzinemotor. Mercedes heeft echter een bijzondere aandrijflijn in zijn gamma, een plug-in hybride diesel, die lokaal uitstootvrij is tijdens korte ritten en ook zuinig rijdt op lange ritten.

Hybride Peugeot

CNG

Heel populair was CNG, of gecomprimeerd aardgas, nooit in ons land, maar enkele jaren geleden kenden auto’s op CNG wel een kleine boost omwille van de lage CO2-uitstoot en de bijhorende fiscale voordelen, en ook omwille van de lage prijs. Maar de oorlog in Oekraïne en de stijging van de gasprijzen zorgden voor een stevige prijsstijging van CNG (die ondertussen wel terug afgezwakt is), wat betekent dat er vandaag nog maar weinig modellen nieuw verkrijgbaar zijn in België: de VW Caddy, de BAIC X55 en de DFSK Fengon 5, naast uiteraard ook een aanbod van tweedehands CNG-voertuigen. Toch is CNG op milieuvlak interessant, vooral wanneer er biogas gebruikt wordt. Dat is niet afkomstig uit ondergrondse gasvelden, maar het wordt geproduceerd door methaan op te vangen dat vrijkomt bij de afbraak van organisch materiaal (plantaardig afval, mest, …). Op die manier komt het schadelijke broeikasgast niet in de atmosfeer terecht en kan je ermee rijden. Dat zorgt netto voor een veel lagere CO2-uitstoot, omdat de grondstoffen die gebruikt worden, eerder al CO2 uit de atmosfeer haalden. Onder andere bij Total vind je Bio-CNG aan de pomp.

Aardgas Caddy TGI

Benzine of hybride

Ook bij de keuze van een benzine kan je de impact op het milieu beperken. Rij je een zeer beperkt aantal kilometers per jaar en wil je geen elektrisch model? Ga dan voor een zo licht mogelijke benzine-auto met een laag verbruik, en kies daarbij voor de modellen die voldoen aan de nieuwste uitstootnormen die minder schadelijke stoffen naast de CO2 uitstoten. Je kan daarbij een micro-hybride overwegen, die enkele procenten minder verbruikt en iets soepeler rijdt, of een zelfopladende hybride. Die recupereert energie bij het afremmen of vertragen, en gebruikt die terug bij het versnellen, waardoor je minder gaat verbruiken. Ze zijn over het algemeen iets zwaarder dan gewone benzine-auto’s, maar lichter en goedkoper dan plug-in hybrides en 100% elektrische auto’s.

benzine - kia picanto

Diesel

Een milieuvriendelijke diesel? Dat kan. Diesels mogen de laatste jaren dan wel in onmin gevallen zijn, de uitstootnormen voor de nieuwste motoren (Euro 6d) zijn zo streng dat ze mits juist gebruik (lang ritten) een bijzonder zuivere uitstoot hebben. Omdat diesels efficiënter zijn dan benzines, verbruiken ze over het algemeen minder en stoten ze dus ook minder CO2 uit. Wil je het milieu nog wat meer sparen? Weet dan dat er net als bio-CNG ook biodiesel bestaat die gebruikmaakt van plantaardige of dierlijke oliën, waardoor de netto CO2-uitstoot dus ook daalt. Je vindt deze biodiesel, ook bekend als XTL of HVO, aan een aantal tankstations in ons land. Vooral de transportsector zet de brandstof in een aantal gevallen in om de uitstoot te beperken voor toepassingen waar nog geen alternatieve aandrijfvormen ingezet kunnen worden.

Hoe ecologisch het model van je keuze is, vind je op www.ecoscore.be

Alle artikels

Tweedehands - hoofdbeeld

De beste tweedehands auto's om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Hoofdfoto professionele chauffeurs c -Courtesy of Tesla, Inc.-

De beste auto's voor professionele chauffeurs

Advies · De beste auto's
Best of leasing hoofdbeeld (D-Ieteren Lizy)

De beste types auto's om te leasen

Advies · De beste auto's
Ontdek meer