Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De meest betaalbare elektrische auto's: scherp geprijsde opties

De beste elektrische wagens?

Ontdek het groene aanbod

Echt goedkoop kan je elektrisch rijden nog niet noemen. Maar mits wat zoekwerk vind je toch betaalbare manieren… al moet je daar soms wat opofferingen voor doen. Dit zijn de 10 meest betaalbare nieuwe elektrische auto’s op de markt in België.

XEV Yoyo – € 15.770

Toegegeven, de Citroën Ami is nog goedkoper, maar met zijn topsnelheid van 45 km/u kunnen we hem niet echt als auto beschouwen. Deze XEV Yoyo, komt al meer in de buurt. Hij is gehomologeerd volgens de L7e-norm en haalt een top van zo’n 80 km/u. Zijn 10 kWh batterijpakket biedt een rijbereik tot 150 km, en daarmee is hij perfect bruikbaar rond de kerktoren en ook nog wat verder, zolang je maar van de grote verkeersassen wegblijft. Voor € 15.770 bestel je hem online bij de Belgische verdeler, al moet je daar nog € 399 bij doen voor de levering. De batterijen zijn verwisselbaar.

XEV Yoyo

Silence S04 (85 km/u) – € 16.285

Ook de Spaanse Silence S04 biedt een innovatief batterijconcept: de batterij heeft een handvat en wieltjes, zodat je ze thuis kan opladen. Handig als je geen eigen oprit hebt en geen laadpaal in de buurt. Bovendien kan je de batterij ook gebruiken als een soort uit de kluiten gewassen powerbank. De S04 heeft een 14 kW sterke elektromotor (22kW piekvermogen) en geraakt zo’n 150 km ver dankzij een stroomreserve van 11,2 kWh. Er bestaat een 45 km/u versie, maar deze snellere uitvoering (85 km/u) biedt net wat meer reserve om de verkeersstroom te volgen.

Silence S04 4

Micro Microlino – 17.990

Geef je net iets meer uit, dan haal je een moderne elektrische interpretatie van een culticoon in huis: de Microlino. Zijn looks en concept met de vooraan openende deur leent hij dan wel van de legendarische BMW Isetta, met zijn 100% elektrische aandrijflijn is deze kleine dreumes klaar voor de toekomst. Met zijn 12,5 kW elektromotor ligt zijn jachtgebied voornamelijk in de stad, al kan je je dankzij een topsnelheid van 90 km/u ook daarbuiten wagen. De basisversie beschikt slechts over een batterij met een capaciteit van 6 kWh voor een rijbereik van amper 95 km, maar je kan bijbetalen voor een capaciteit tot 14 kWh (230 km).

Microlino

Dacia Spring – 20.990

De eerste ‘échte’ auto op de lijst, die dus aan strengere veiligheidsvereisten voldoet dan de microcars (ook al is zijn EuroNCAP crashtestscore niet geweldig). De Spring biedt het hoogstnodige, met bijzonder kleine buiten- en binnenafmetingen, een netto batterijcapaciteit van 25 kWh en een elektromotor met een vermogen van amper 45 pk voor een sprint van 0 naar 100 km/u in bijna 20 seconden. Gelukkig is er nu ook een avontuurlijk uitgedoste ‘Extreme’ versie met… 65 pk. Met beide versies haal je een rijbereik van zo’n 230 km (WLTP) en kan je laden aan een DC ‘snellaadvermogen’ van 34 kW.

Dacia Spring

Renault Twingo E-Tech Electric – 23.250

Renault staat twee keer in deze top 10 (als de Twizy niet zou afgevoerd zijn zelfs 3 keer), maar deze elektrische Twingo is de meest budgetvriendelijke elektrische Renault die je kan kopen. En dat is te merken aan zijn specificaties: met 82 pk is hij dan wel krachtiger dan de Dacia Spring, maar met een batterijcapaciteit van 22 kWh geraakt hij officieel maar 190 km ver. DC-snelladen kan hij bovendien niet, waardoor je misschien beter je hoop op langere ritten opgeeft. Al kan hij wel AC-laden aan 22 kW, terwijl de meeste andere modellen het houden op 11 kW. Het model wordt ongetwijfeld binnenkort vervangen door de elektrische Renault R5.

Twingo

Smart Fortwo EQ – 25.894

De Smart Fortwo is technisch nauw verwant aan de Renault Twingo, maar op maat gemaakt voor de stad. Dat betekent dat hij omwille van zijn korte lengte ook maar over twee zitplaatsen beschikt. Je zou hem dus kunnen vergelijken met de eerste 3 modellen in deze lijst, alleen dat de Smart een ‘echte’ auto is, geen microcar. Zijn batterij met een capaciteit van 17,2 kWh zorgt voor een rijbereik van slechts 135 km. Als je er één wil, zal je je wel moeten haasten. Smart is vandaag deels in Chinese handen en kiest voor een toekomst met elektrische SUV’s eerder dan kleine stadswagentjes.

Smart Fortwo

Fiat 500e – €29.290

Over kleine stadswagentjes gesproken: daarin is Fiat van oudsher bijzonder sterk. En die reputatie heeft het voor een stuk te danken aan de in 1957 gelanceerde 500. Die kreeg in 2007 een moderne opvolger, die trouwens nog altijd verkrijgbaar is, maar in 2020 ook de 100% elektrische 500e. Die is verkrijgbaar in een gesloten versie of met een stoffen dakje of zelfs als 3+1 met één enkele achterdeur, en in twee batterij-uitvoeringen. Er bestaat een 42 kWh-versie tot 320 km ver geraakt, maar voor €29.290 krijg je een batterij met 23,8 kWh en een rijbereik van amper 190 km.

Fiat 500e

BYD Dolphin – 29 990

Dan doet de net iets meer kostende Dolphin van het Chinese ‘Build Your Dreams’ (BYD) het een stuk beter. Wat hij in vergelijking met de Fiat 500 inboet aan retro looks en algemene ‘cuteness’, maakt hij goed met meer binnenruimte (C-segment) en een interessantere technische fiche, met voor deze basisprijs een batterij met een capaciteit van 44.9 kWh met een rijbereik van 340 km. Het enige nadeel is dat je daar nog even op zal moeten wachten, want bij de lancering in de zomer van 2023 is enkel de duurdere versie met 60 kWh batterij beschikbaar.

BYD Dolphin

MG4 – 32.285

De grootste concurrent van de Dolphin moeten we gaan zoeken bij MG. Het Chinees-Britse merk heeft met de MG4 hatchback immers een uitstekend alternatief in huis met een mooie uitrusting, een design dat interessanter is dan veel van de andere budgetopties en een interessante technische fiche. Of wat dacht je van een 170 pk sterke elektromotor en een rijbereik van zo’n 350 km voor deze prijs? Wie meer wil uitgeven, haalt straffer spul in huis, met een rijbereik tot 520 km of een vermogen tot… 320 kW (436 pk). Maar daar draait deze lijst natuurlijk niet om.

MG4

Renault Zoe - 35.500

Ja, de Renault Zoe bestaat nog altijd! Het model werd al in 2013 gelanceerd en is in autotermen dus stokoud. Maar dankzij de facelift die het model kreeg in 2019 is hij relevanter dan ooit. Naast en bescheiden update van het koetswerk, een iets ingrijpendere opfriskuur voor het interieur maar vooral ook een batterij met een capaciteit van 50 kWh (voor een rijbereik tot bijna 400 km) en CCS snelladen aan 50 kW is het model perfect bruikbaar in de meeste situaties. Maar haast je als je er één wil, want net als de Twingo blijft hij ongetwijfeld niet lang meer in de Renault-catalogus.

Renault ZOE model year 2022

Alle artikels

Tweedehands - hoofdbeeld

De beste tweedehands auto's om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Hoofdfoto professionele chauffeurs c -Courtesy of Tesla, Inc.-

De beste auto's voor professionele chauffeurs

Advies · De beste auto's
Best of leasing hoofdbeeld (D-Ieteren Lizy)

De beste types auto's om te leasen

Advies · De beste auto's
Ontdek meer