Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Plug-in hybride: wat is het en wat zijn de beste modellen?

Nog niet helemaal klaar om 100% elektrisch te gaan, maar wil je je uitstoot wel beperken? Dan is een plug-in hybride (PHEV) misschien wel iets voor jou. Maar hoe verschillen ze van ‘gewone’ hybrides en wat zijn de beste modellen die je kan kopen? Lees verder

Hybrides zijn in het huidige klimaat van CO2-beperking al stevig ingeburgerd. Terwijl je enkele decennia geleden uit slechts een handvol vaak Japanse hybrides kon kiezen, is de keuze vandaag een stuk groter. Het summum onder de hybrides is de plug-in hybride (PHEV), de sterkst geëlektrificeerde vorm. Maar we beginnen bij het begin.

Wat is een hybride?

Als je een hybride koopt, koop je een auto met een verbrandingsmotor die bijgestaan wordt door een elektromotor. Het voordeel is dat je bij het optrekken door het extra vermogen van de elektromotor minder een beroep moet doen op het vermogen van je verbrandingsmotor en dus minder brandstof gaat verbruiken. Of dat je sneller optrekt wanneer je plankgas geeft en op die manier zowel het vermogen van de verbrandingsmotor als dat van de elektromotor aanspreekt. Over het algemeen wordt een hybride aandrijflijn gebruikt om het verbruik te doen dalen. De efficiëntie van hybrides zit hem niet alleen in het feit dat een elektromotor efficiënter is dan een verbrandingsmotor, maar ook dat het systeem tijdens het vertragen of wanneer de auto uitbolt energie recupereert en opslaat in de batterij. Die energie, die anders verloren zou gaan, wordt dan bij het optrekken terug afgeleverd aan de elektromotor.

PHEV technologie - Range Rover

Welke soorten hybrides zijn er?

De hybride systemen van verschillende autobouwers hebben elk hun technische kenmerken, dus beperken we ons in dit hoofdstuk tot de belangrijkste groepen van hybride technologieën. Je vindt op de markt micro-hybrides, zelfopladende of ‘full’ hybrides, elektrische auto’s met een ‘range extender’ en plug-in hybrides.

Micro-hybrides

Dit is de meest basic vorm van hybride technologie. Deze modellen hebben een beperkte batterijcapaciteit (ofwel de standaard 12V batterij maar vaak ook een aparte 48V batterij) en de elektrische bijstand is kortstondig en beperkt. Vaak wordt voor die bijstand gebruikgemaakt van een aangepaste startmotor die ook dienst doet als generator. Dit geheel kan dus zowel kinetische energie van de verbrandingsmotor omzetten in stroom als stroom terug omzetten in kinetische energie om de motor een handje te helpen of ook de elektrische systemen in de auto van stroom te voorzien. Zowel de verbruikswinst als het extra vermogen zijn beperkt.

Zelfopladende hybrides

De zelfopladende of ‘full’ hybride is een concept dat veel mensen leerden kennen met de eerste generatie van de Toyota Prius en dat vandaag bij de meeste andere autobouwers ook terug te vinden is. Hierbij wordt een iets grotere batterij gebruikt en ook het elektrische gedeelte biedt meer vermogen. De elektromotor zit vaak in de versnellingsbak of elders in de aandrijflijn verwerkt en kan in veel gevallen (afhankelijk van de door de autobouwer gekozen technologie) zelfs volledig de rol van de verbrandingsmotor overnemen voor de aandrijving, zij het kort, omdat de batterijcapaciteit beperkt is. De wielen worden dus ofwel aangedreven door de verbrandingsmotor, ofwel door de elektromotor ofwel door een combinatie van beide.

BMW 3 Reeks PHEV (AS)

Elektrische auto’s met range extender

Dit is een zeldzamere oplossing, die je onder andere vindt bij Nissan en Mazda, en in het verleden onder andere ook bij BMW in de i3. Hierbij worden de wielen altijd aangedreven door een elektromotor, die ook stroom kan terugleveren aan de batterij. Maar die batterij kan ook opgeladen worden door een verbrandingsmotor die dienst doet als generator. Door de verbrandingsmotor los te koppelen van het aandrijfgedeelte, kan die in theorie op een constanter toerental draaien om de batterij op te laden en zo efficiënter zijn werk doen.

Plug-in hybrides

De werking van een plug-in hybride is in theorie vergelijkbaar met die van een zelfopladende hybride, alleen kan je hem ook opladen via het stopcontact of een laadpaal. Daarbij kiezen autobouwers ook vaak voor een krachtigere elektromotor en een grotere batterij. Dat betekent dat een plug-in hybride vaker 100% elektrisch kan rijden en met een volledig opgeladen batterij ook verder geraakt zonder benzine of diesel te verbranden. Vandaag de dag vind je op de markt al plug-in hybrides met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km. Gebruik je hem waarvoor hij gemaakt is, en laad je hem dus regelmatig op, dan kan je met een plug-in hybride dus de meerderheid van je dagdagelijkse verplaatsingen 100% elektrisch afleggen. Maar in tegenstelling tot een elektrische auto moet je niet noodzakelijk regelmatig stoppen om hem op te laden wanneer je lange afstanden aflegt.

P90462553 lowRes the-new-bmw-330e-tou

Is een plug-in hybride nuttig?

Veel mensen zien een plug-in hybride als de ideale oplossing om hun verbruik en uitstoot te beperken zonder de nadelen van 100% elektrische auto’s, zoals een beperkt rijbereik. Om ervoor te zorgen dat die visie klopt, moet je hem wel juist gebruiken, en dat wil zeggen zo veel mogelijk 100% elektrisch rijden en hem dus vaak opladen. Laad je een plug-in hybride nooit op, dan rij je in theorie gewoon met een hybride, maar wel één met een zware batterij in die omwille van zijn gewicht zal zorgen voor een hoger verbruik. Om nog maar te zwijgen van de hogere aankoopprijs. Laad je je plug-in hybride wel regelmatig op, dan kan je dus vaak 100% elektrisch en dus lokaal uitstootvrij rijden.

Rijberijk PHEV - Range Rover (AS)

En fiscaal?

Tot voor kort waren plug-in hybrides in België bijzonder interessant voor professionele gebruikers omdat ze gezien hun lage WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot voor 100% aftrekbaar waren, net zoals elektrische auto’s. Maar de autofiscaliteit voor vennootschappen is ondertussen aangepast en het fiscale voordeel daalt de komende jaren tot op het niveau van auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Afhankelijk van het gewest waarin je je plug-in hybride inschrijft, kan hij wel nog zorgen voor een lagere belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting, als die gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de auto. Maar vaak hebben plug-in hybrides ook een hoger gecombineerd vermogen (van de verbrandingsmotor + de elektromotor), wat in bepaalde gevallen kan zorgen voor hogere belastingen. Check dat dus voor je koopt.

RR Velar 24MY Detail 10 010223

Zijn er ook nadelen?

Geen voordelen zonder nadelen, ook niet bij plug-in hybrides. Omdat ze een batterij hebben met een grotere capaciteit dan die van ‘gewone’ hybrides, kosten ze vaak een flink stuk meer en is hun gewicht over het algemeen ook hoger. In vergelijking met een 100% elektrische auto zal het onderhoud je dan weer meer kosten, omdat er uiteraard ook een verbrandingsmotor in zit. En omdat de batterijcapaciteit over het algemeen beperkter is dan bij een elektrische auto, zal je hem ook vaker moeten opladen. Bekijk dus hoe je je auto gaat gebruiken en hou daarmee rekening bij de keuze van de aandrijftechnologie voor je volgende auto.

Wat zijn de beste plug-in hybrides die je nu nieuw kan kopen?

Afhankelijk van je noden kan je kiezen voor verschillende soorten plug-in hybrides:

Plug-in hybrides met een groot elektrisch rijbereik, zodat je vaak 100% elektrisch kan rijden. Het gaat vaak om duurdere modellen (oa bij BMW, Mercedes, Range Rover met telkens meer dan 100 km rijbereik) omwille van de grote batterij, maar bijvoorbeeld de Toyota Prius PHEV en de nieuwe VW Golf PHEV rijden ook ongeveer 100km enkel op batterijkracht.

Toyota Prius PHEV

Plug-in hybrides met snellaadcapaciteit: DC snelladen zorgt ervoor dat je ook over langere afstanden meer 100% elektrisch kan rijden. Je vindt deze optie onder andere bij de Range Rover, maar ook de VW Golf en de nieuwe Ford Transit Connect.

VW Golf PHEV

De plug-in hybride diesels: elektrisch rijden in de stad en zuinig als diesel-hybride voor lange afstanden. Mercedes is de enige die het aanbiedt.

Mercedes Diesel PHEV

Power-PHEV’s: is het je niet te doen om de zuinigheid, maar wel om het extra vermogen? Dan kan een extra boost uit de batterij een goede optie zijn. Je vindt dit soort auto’s onder andere bij BMW (XM), Ferrari (296 GTS, SF90), Mercedes-AMG (C63 S E Performance), Lamborghini (Revuelto) of Porsche (Panamera en Cayenne Turbo E-Hybrid).

BMW XM pwer-PHEV

Conclusie

Terwijl hybrides al kunnen helpen om je verbruik en impact op het klimaat te beperken, gaan plug-in hybrides nog verder. Ze kunnen ervoor zorgen dat je het grootste gedeelte van je dagdagelijkse verplaatsingen 100% elektrisch kan afleggen, terwijl je ook zonder ‘range anxiety’ langere afstanden kan afleggen. Voor veel mensen zijn plug-in hybrides dan ook een aanvaardbare gulden middenweg. Maar om er optimaal de vruchten van te kunnen plukken, moet je natuurlijk wel de discipline hebben om ze regelmatig op te laden.

Alle artikels

De vliegende auto: feit of fictie?

Advies · Milieu en technologie
AS24 Mild hybrid Volvo

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Milieu en technologie
Electric car, charging, landscape

Elektrische auto’s vervuilen minder dan je denkt

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer