Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Heeft een elektrische auto onderhoud nodig?

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan een auto met klassieke verbrandingsmotor. We leggen hier uit waarom dat zo is en hoe vaak je je elektrische auto dan wel naar de garage moet brengen voor een onderhoudsbeurt.

Het verschil tussen onderhoud aan een elektrische auto en onderhoud aan een benzine- of dieselauto

Het grootste verschil tussen een elektrische auto en een auto op benzine of diesel is de motor. Een verbrandingsmotor bestaat uit veel bewegende delen, zoals de zuigers in de cilinders en de krukas. Bij een verbrandingsmotor wordt de energie opgewekt door het verbranden van benzine of diesel. Deze energie wordt gebruikt om de auto te laten rijden.

Een elektromotor heeft een iets andere werking. Een elektromotor wekt elektromagnetische krachten op doordat er elektriciteit door een magnetisch veld heen stroomt. Deze elektromagnetische kracht wordt gebruikt om de auto te laten rijden. Een elektromotor zit veel eenvoudiger in elkaar dan een brandstofmotor. Als je het rempedaal intrapt of als je het gaspedaal loslaat, wordt de energie die daarbij vrijkomt teruggeleid naar het accupakket en daar hergebruikt..

Een elektromotor heeft dus veel minder bewegende onderdelen en gebruikt geen motorolie . Daardoor is er minder onderhoud nodig.Je hoeft dus met een elektrische auto minder vaak richting de garage te rijden voor een onderhoudsbeurt. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar ook geld en wordt het onderhoud aan je auto goedkoper.

Waaruit bestaat het onderhoud aan een elektrische auto?

Een elektrische auto heeft dus minder onderhoud nodig dan een auto met een brandstofmotor, maar dat betekent niet dat je nooit naar de garage hoeft. Ook op een elektrische auto zitten onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage. Het is belangrijk om deze onderdelen regelmatig te laten nakijken en eventueel te laten vervangen. Het gaat dan o.a. om:

  • Ruitenwissers
  • Remblokken
  • De wielophanging
  • De vloeistoffen
  • De accu

Op een elektrische auto zitten ook ruitenwissers. Net als bij andere auto’s moeten deze vervangen worden zodra ze versleten zijn. Het is verstandig om de ruitenwissers twee keer per jaar te vervangen. Een keer in de herfst en een keer voordat de zomer begint. Rij je veel kilometers en slijten je ruitenwissers daardoor sneller? Dan kun je ze beter wat vaker laten vervangen.

Remblokken zijn ook in een elektrische auto heel belangrijk om veilig te kunnen rijden. Remblokken kunnen afslijten waardoor ze minder goed werken en remmen minder goed gaat. Het is dus belangrijk dat de remblokken in goede conditie zijn. Elektrische auto’s kunnen regeneratief remmen. Zo gaat er geen energie verloren als je remt. Je drukt het rempedaal in en de motor gaat de andere kant op draaien. De wielen draaien dan langzamer en de bespaarde energie wordt in de accu opgeslagen. Remblokken slijten op deze manier minder hard en hoeven bij normaal gebruik minder vaak vervangen te worden.

Het bijvullen van vloeistoffen wordt meestal tijdens een onderhoudsbeurt gedaan. In elektrische auto’s zitten meestal maar 3 soorten vloeistoffen die ververst moeten worden, namelijk:

  • Koelvloeistof
  • Ruitenwisservloeistof
  • Remvloeistof

Hoewel bij de meeste elektrische auto’s de versnellingsbakolie niet ververst hoeft te worden, is de Tesla model S daarop een uitzondering. Ondanks dat de motor niet gekoeld hoeft te worden, is koelvloeistof wel belangrijk voor het klimaatbeheersysteem van een elektrische auto. Dit moet dus regelmatig worden bijgevuld.

De accu valt eigenlijk niet onder het reguliere onderhoud van een elektrische auto. Wel zal de accu na verloop van tijd minder goed gaan presteren. Soms moet de accu zelfs vervangen worden, maar meestal gaan accu’s zeker wel 10 jaar mee. Zowel elektrische auto’s als auto’s op brandstof hebben regelmatig onderhoud nodig. Elektrische auto’s zijn echter makkelijker en eenvoudiger te onderhouden.

Zo vaak moet je elektrische auto naar de garage

Standaard onderhoud is dus voor een elektrische auto niet echt nodig. Periodieke controles zijn wel aan te raden. Het advies is om elke 2 jaar of na 30.000 kilometer een inspectieservice te laten doen. Bij zo’n controle kunnen dan bijvoorbeeld lampjes en filters vervangen worden. Daarnaast kunnen het remsysteem en de wielophanging gecontroleerd worden. De profieldiepte van de autobanden wordt gemeten en als dat nodig is kunnen de banden vervangen worden. Als je garantie wilt houden op je auto, dan is het van belang om het onderhoud aan je elektrische auto bij de merkdealer te laten doen.

Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig en is dus goedkoper in het onderhoud dan een auto op benzine of diesel. De elektrische motor heeft minder onderdelen en is meestal voorzien van goede garantie. In de praktijk betekent dit dat je ruim 35% minder betaalt voor het onderhoud van een elektrische auto.

FAQ

De werkelijke onderhoudskosten van een elektrische auto variëren per merk en model. Uit onderzoek van BOVAG en RAI Vereniging onder ruim 13 miljoen onderhoudsbeurten in Nederland is wel gebleken dat in 2022 gemiddeld 290 euro per jaar is uitgegeven aan het onderhoud van een elektrische auto. Bij benzine- en dieselauto’s was dat gemiddeld 670 euro en bij plug-in hybrides gemiddeld 497 euro.

Voor een elektrische auto gelden dezelfde APK-termijnen als voor een benzine- of dieselauto. Dat betekent dat een nieuwe auto voor het eerst na 4 jaar gekeurd moet worden. Daarna twee keer om het jaar en na 8 jaar moet de auto jaarlijks voor een APK.

Wanneer? Onderhoud/APK
30.000 gereden km of na 2 jaar 1e servicebeurt
Auto is 4 jaar oud 1e APK
Auto is 6 jaar oud 2e APK
Auto is 8 jaar oud 3e APK
Auto ouder dan 8 jaar Ieder jaar APK

Het is steeds gebruikelijker dat elektrische auto’s software-updates moeten ondergaan. Dat kan bij de dealer, maar dat kun je vaak ook zelf. Steeds meer nieuwe auto’s hebben een ingebouwde internetverbinding en de software wordt dan ‘over-the-air’ vanuit de cloud door de auto gedownload, waarna je het zelf moet installeren. Om de auto en alle functionaliteiten zo goed mogelijk te laten werken, is het wel van belang dat dit gebeurt. Je kunt vaak ook instellen dat de auto zelf automatisch software-updates uitvoert.

Alle artikels

De vliegende auto: feit of fictie?

Advies · Milieu en technologie
AS24 Mild hybrid Volvo

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Milieu en technologie
Electric car, charging, landscape

Elektrische auto’s vervuilen minder dan je denkt

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer