Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

De voordelen van elektrisch rijden: zuinig, ecologisch en pittige prestaties

Of auto's nu je passie zijn of enkel een manier om je te verplaatsen, een nieuw exemplaar kiezen is altijd wat zoeken. Steeds vaker wordt daarbij zowel voor nieuwe als voor tweedehandsmodellen gekeken naar elektrisch.

Maar wat zijn nu de redenen waarom je uiteindelijk voor een batterij-elektrisch exemplaar zou gaan?

Kies je een auto als bedrijfswagen, dan zal je boekhouder of fleet manager je sinds 1 juli 2023 waarschijnlijk sterk aanbevelen om een 100% elektrische auto te nemen. De fiscale aftrekbaarheid van auto's met een verbrandingsmotor zal de komende jaren immers sterk dalen, waardoor ze veel minder interessant worden in de boekhouding van bedrijven. Maar op termijn zal je ook als koper van een privéauto waarschijnlijk moeten overschakelen naar een elektrisch model. Wat de nieuwverkoop betreft, ligt de einddatum op Europees vlak in 2035, wanneer de EU de verkoop van nieuwe modellen met een verbrandingsmotor aan banden legt. Wie geen fan is van elektrische auto's vindt genoeg tegenargumenten: te duur, het rijbereik is te beperkt, het opladen is een probleem... allemaal vooroordelen waar afhankelijk van je situatie een grond van waarheid in kan zitten. Maar elektrische auto's bieden ook heel wat voordelen.

Ze zijn efficiënt

Uiteraard verbruiken elektrische auto's geen druppel brandstof, maar ook met stroom springen ze spaarzaam om. Elektromotoren zijn immers bijzonder efficiënt, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren. De efficiëntie van die laatste is eerder beperkt omdat er veel bewegende delen zijn aan benzine- en dieselmotoren, en omdat maar een gedeelte van de energie die vrijkomt bij het ontploffen van brandstof omgezet wordt in vermogen om uiteindelijk de wielen aan te drijven. Hoewel verbrandingsmotoren de afgelopen jaren op verschillende manieren efficiënter gemaakt werden, bedraagt hun efficiëntie uiteindelijk tussen de 30 en 40 %. Dat wil zeggen dat 60 tot 70% van de energie die opgeslagen is in de brandstof die je tankt, verloren gaat aan wrijving en warmte.

efficiënt 1

Elektrische auto's doen het op dat vlak een stuk beter. De elektromotor op zich bevat nauwelijks bewegende delen en is bijzonder efficiënt. Natuurlijk gaat er van de energie die uit de laadpaal komt tot aan de energie die aan de wielen afgeleverd wordt wel energie verloren. Bij het opladen van de batterij en wanneer de elektromotor stroom put uit de batterij bijvoorbeeld, maar ook aan stroom die verbruikt wordt door de elektrische systemen van de auto (zoals de verwarming, die bij een elektrisch model uiteraard geen warmte van de verbrandingsmotor kan recupereren. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat tussen de 65 en 70% van de energie die je laadt, effectief gebruikt wordt voor de aandrijving. Dat is al een serieus verschil met auto's met een verbrandingsmotor, maar daarbovenop komt ook nog dat er niets verloren gaat wanneer je stilstaat, maar ook dat je tijdens het afremmen energie recupereert en daarmee je auto terug oplaadt. Daarmee recupereer je nog eens zo'n 20%, afhankelijk van de route en rij-omstandigheden, wat de uiteindelijke efficiëntie van elektrische auto's dichter bij de 90% brengt.

Efficiënt 2

Tot bijna 3 keer zo efficiënt als een model met verbrandingsmotor dus. Dat verschil ga je pas echt voelen in je portemonnee wanneer de prijzen per kWh van fossiele brandstoffen en stroom dichter bij elkaar komen.

efficiënt 3

Ze zijn ecologisch

Over hoe milieuvriendelijk elektrische auto's zijn, is ook vaak discussie. Efficiënt zijn ze misschien wel, maar om hun batterijen te produceren, is veel energie nodig en worden ook heel wat grondstoffen gebruikt waarvan de ontginning ook een impact op het milieu heeft: lithium, kobalt, mangaan, ... Om ervoor te zorgen dat die stap in de keten van de productie van elektrische auto's duurzamer wordt, heeft de Europese Unie in 2020 regels in het leven geroepen die ervoor moeten zorgen dat de materialen die gebruikt worden in elektrische auto's die in de EU verkocht worden, traceerbaar zijn, op een correcte manier verwerkt worden en na gebruik ook gerecycleerd worden.

Ecologisch - reyclage 1

Desondanks begint een elektrische auto omwille van zijn batterij zijn leven met een achterstand qua uitstoot van broeikasgassen, maar het is wel een achterstand die hij bij het gebruik kan goedmaken. Daarover zijn verschillende studies, maar het is moeilijk met zekerheid te zeggen na hoeveel kilometer dat precies is. Dat hangt immers niet alleen af van hoeveel materiaal er gebruikt wordt voor de batterij en van waar die komt, maar ook van de stroom die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Is die 100% hernieuwbaar (met groene stroom of kernenergie - wat in Europa in de energiemix van geen enkel land het geval is), zal dat uiteraard sneller het geval zijn dan in landen die veel gebruikmaken van fossiele brandstoffen om energie op te wekken.

Ecologisch - recyclage 2

Maar net omdat elektromotoren zoveel efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren, en omdat hun batterijen na gebruik een tweede leven krijgen als energieopslag of gerecycleerd worden, zijn elektrische auto's toch groener. Volgens een studie van de onafhankelijke Nederlandse organisatie TNO blijkt dat elektrische auto's over hun hele levensduur en well-to-wheel (dus inclusief hun productie) drie tot vier keer ecologischer zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Een argument dat kan tellen.

ecologisch - batterij

Prestaties en rijplezier

Zit je minder in met het klimaat en kan de efficiëntie van je auto je gestolen worden, ook dan is er goed nieuws. Elektrische auto's kunnen immers vaak ook uitpakken met stevige prestaties. OK, van de allerkleinste modellen moet je misschien niet al te veel verwachten, al doen ook zij het goed op het terrein waar ze voor gemaakt zijn: de stad. Met het instant koppel dat elektromotoren bieden, zijn zelfs de kleinste auto's tot 50 km/u vaak bijzonder vinnig. Ga je het wat hogerop in het gamma zoeken, dan vind je vanaf de middenklasse vaak elektrische auto's met een vermogen van 200 pk en (veel) meer, waarden waarvoor je vroeger je zinnen moest zetten op een bikkelharde 'hot hatch'. Dat vermogen moet voor een deel het extra gewicht van elektrische auto's compenseren, maar over het algemeen zijn de sprintcijfers van 0 naar 100 km/u stevig. Ga je naar de nog grotere modellen, dan zijn de prestaties vaak van een grootteorde die vroeger eerder te vinden waren bij sportwagens.

rijplezier 1

Daarnaast zijn er ook nog de rijkwaliteiten zelf. Elektrische auto's wegen vaak meer dan modellen met een verbrandingsmotor, maar de batterijen zijn over het algemeen onder de vloer ingebouwd, wat zorgt voor een lager zwaartepunt en een auto die in normale omstandigheden aanvoelt alsof hij op rails rijdt. Ga je wat sportiever rijden, dan voel je het het gewicht vaak wel, terwijl de ophanging niet altijd kan verhullen dat je een batterij meezeult. Ben je minder sportief ingesteld, dan zal je ongetwijfeld genieten van de vlotte hernemingen, de werkingsstilte van elektrische auto's en het rustige rijgevoel.

Rijplezier 2

Alle artikels

AS24 Mild hybrid Volvo

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Milieu en technologie
Electric car, charging, landscape

Elektrische auto’s vervuilen minder dan je denkt

Advies · Milieu en technologie
Werkstatt

Heeft een elektrische auto onderhoud nodig?

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer