Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Professioneel onderhoud: een must voor elektrische en hybride auto's

Stap je over op elektrisch?

Bekijk het huidige aanbod

Omdat elektrische auto’s over het algemeen minder onderhoud nodig hebben, en je niet voor een jaarlijkse oliewissel naar de garage moet, zijn er mensen die de neiging hebben om te denken dat het geen kwaad kan om een onderhoudsbeurt (of meerdere) over te slaan. Maar niets is minder waar.

Nieuw zijn elektrische en hybride auto’s duurder in aankoop, vooral omdat de kost van hun batterijen hoog ligt. Gelukkig kan je een deel van die meerprijs recupereren door een lagere kost per kilometer bij het gebruik. Die is onder andere te danken omdat de kost voor stroom per 100 km over het algemeen lager ligt dan die voor benzine of diesel, maar ook omwille van het beperktere onderhoud van elektrische modellen. Toch blijft een goed opgevolgd onderhoud belangrijk, en dat laat je in het geval van een elektrische auto of (plug-in hybride) best over aan een professional. En daar zijn verschillende redenen voor.

Veiligheid op de weg

Als je denkt dat er bij het jaarlijks onderhoud van een traditionele auto met verbrandingsmotor niet veel meer komt kijken dan een oliewissel en de vervanging van een aantal filters, dan heb je het mis. Zo worden er ook de nodige checks uitgevoerd van andere essentiële onderdelen zoals onder andere het remsysteem, de ophanging, de boordelektronica en andere zaken. En die checks moeten ook gebeuren bij elektrische auto’s en (plug-in) hybrides.

Een aantal zaken zullen daarbij waarschijnlijk minder belast worden. De remmen bijvoorbeeld, die bij een elektrische auto over het algemeen minder gebruikt worden omdat de elektromotor het grootste gedeelte van het vertragen voor zijn rekening zal nemen (behalve dan bij hard remmen en noodstops) en op die manier ook energie recupereert om zo het rijbereik te verhogen. Dat betekent dat de remschijven minder zullen slijten door wrijving, maar niet dat ze niet aangetast kunnen worden door bijvoorbeeld roestvorming of dat de remleidingen niet beschadigd kunnen geraken. Anderzijds zijn elektrische auto’s en (plug-in) hybrides over het algemeen zwaarder, waardoor ze bijvoorbeeld hun ophanging meer belasten. De veren en dempers zijn daar dan wel op voorzien, toch moeten ze net als de rest van de auto regelmatig gecontroleerd worden om te zien of alles wel in orde is om op die manier de veiligheid op de weg te garanderen.

Veiligheid remmen

Volledige controle

De controles bij het onderhoud bestaan trouwens niet enkel uit fysieke checks. Moderne auto’s zitten sowieso vol elektronica en software is belangrijker dan ooit, en dat geldt eens te meer bij elektrische auto’s en (plug-in) hybrides. Omwille van hun aandrijving en batterijpakket zijn er immers veel extra zaken die gemonitord moeten worden. Bij het onderhoud horen dan ook extra checks van de elektronica en van de software die geïnstalleerd is. Er zijn immers regelmatig updates beschikbaar voor auto’s, net als bij je smartphone, die ervoor zorgen dat je auto optimaal presteert. Bij elektrische auto’s en (plug-in) hybrides hebben die updates onder andere een invloed op hoe het aandrijfgedeelte accelereert en energie recupereert, het warmtebeheer en welk gedeelte van de aanwezige batterijcapaciteit effectief gebruikt kan worden voor de aandrijving. De nieuwste software kan er dus voor zorgen dat je verder geraakt met een volledig opgeladen batterij. Soms kan die update via de dataverbinding van de auto gebeuren, terwijl het ook kan zijn dat je daarvoor via de dealer moet.

software update VW ID

Daarnaast worden er bij een onderhoud soms ook checks uitgevoerd op de gezondheid van de batterij, die eventuele problemen vroegtijdig aan het licht kunnen brengen. Een onbalans in de prestaties kan wijzen op cellen in het batterijpakket die niet goed presteren. Zelf kan je dit soort problemen amper detecteren, maar een professionele garage beschikt daarvoor over het nodige tools en skills. Een slecht presterende cel betekent trouwens niet noodzakelijk dat je hele batterij vervangen moet worden. Vaak volstaat het dat de slecht presterende cel aangepakt wordt om zo je batterij een tweede leven te geven. En ook dat is niet iets wat je zelf doet.

Batterij check

Veiligheid in de werkplaats

Een andere reden om het onderhoud van je elektrische wagen of (plug-in) hybride over te laten aan een professional is je eigen veiligheid. Terwijl het bij het onderhoud van een ‘traditionele’ auto met verbrandingsmotor vooral draait om mechanische ingrepen, die behalve de zaken die puur betrekking hebben op de verbrandingsmotor ook van toepassingen zijn op elektrische voertuigen en hybrides, is er bij geëlektrificeerde auto’s een groot hoofdstuk elektriciteit. En dat heeft zijn weerslag op je persoonlijke veiligheid en de bescherming van de verschillende onderdelen die specifiek te maken hebben met de hoogspanningselementen van de wagen. Op die verschillende onderdelen en kabels (de oranje exemplaren) zitten immers hoge voltages en contact daarmee kan naast schade aan het systeem ook zorgen voor brandwonden en andere letsels of erger.

Om die reden volgt het personeel van professionele garages, of die nu van het merk zelf zijn of van algemene garages die professioneel onderhoud verzorgen voor modellen van alle merken, specifieke opleidingen om veilig om te gaan hiermee. De te volgen procedures voor, tijdens en na het onderhoud, welke persoonlijke beschermingsmiddelen en hoe anderen in de buurt te beschermen, wat te doen in geval van problemen of beschadigingen en welke checks er sowieso uitgevoerd moeten worden… een lange lijst van voorzorgsmaatregelen die ervoor moeten zorgen dat alles veilig verloopt.

veiligheid werkplaats Aiways

Garantie

Of je nu een nieuwe auto koopt of een tweedehands bij een professionele handelaar, je hebt sowieso recht op een aantal maanden of jaren garantie. Bij nieuwe wagens loopt die bij een aantal autobouwers zelfs een stuk verder dan de wettelijke minimumperiode van 2 jaar, zeker wat het elektrische aandrijfgedeelte en het batterijpakket betreft. Alleen moet je daarvoor wel voldoen aan een aantal basisvoorwaarden, waaronder een onderhoud uitgevoerd volgens het onderhoudsschema en de technische bepalingen van het merk. En daar kan enkel een professionele garage voor zorgen. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je garantie vervalt en je dus kan fluiten naar een financiële tussenkomst wanneer er problemen zouden zijn, of heb je op zijn minst de nodige problemen om te bewijzen dat de gebreken die je onder garantie wil laten herstellen niet het gevolg zijn van een gebrekkig onderhoud.

Dat professioneel onderhoud volgens de bepalingen van de autobouwer moet trouwens niet noodzakelijk uitgevoerd worden door een garage van het merk zelf. Zij hebben natuurlijk het voordeel dat ze je model vanbinnen en vanbuiten kennen, maar er zijn ook onafhankelijke garages die over de nodige competenties beschikken en een onderhoud kunnen uitvoeren volgens de bepalingen van de autobouwer. Vraag ook in dat geval zeker een factuur met de juiste vermeldingen om dat te kunnen bewijzen en laat ook je onderhoudsboekje invullen om achteraf elke vorm van betwisting te kunnen weerleggen.

algemeen garantie - BMW

Herverkoopwaarde

Tenslotte, en dat is niet onbelangrijk wanneer je veel geld investeert in een elektrische auto of een (plug-in) hybride, is een professioneel opgevolgd onderhoud voor veel kopers van tweedehandswagens een must. Niemand koopt graag een auto waarvan hij of zij denkt dat er een risico bestaat op pannes of andere technische problemen, en dus is een volledig ingevuld onderhoudsboekje voor veel kopers een must. Kan je dat niet voorleggen, dan bestaat de kans dat je je auto minder vlot verkocht krijgt of dat je vrede moet nemen met een lagere prijs. Het geld dat je uitspaart wanneer je een onderhoud skipt of uitstelt, betaal je dus waarschijnlijk op een later tijdstip alsnog. En dat geldt zeker voor elektrische of hybride auto’s, waarbij tweedehandskopers sowieso al meer moeten betalen gezien de hogere nieuwprijs, en die bij een aantal kopers ook nog steeds argwaan opwekken omwille van verhalen over hoge herstellingskosten wanneer er iets misgaat met het elektrische gedeelte. Als dan ook nog eens blijkt dat de constructeursgarantie niet langer van toepassing is, wordt het pas echt penibel voor veel mensen. Een gewaarschuwd man...

Herverkoop - myway

Alle artikels

Hoofdfoto

Het koelsysteem van EV-batterijen: onderhoud is levensnoodzakelijk

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto Onderhoud Aiways

Onderhoud: ook voor elektrische en hybride auto’s onontbeerlijk

Advies · Auto onderhoud
Kopfoto

Welke slijtagedelen van elektrische auto’s moet je regelmatig vervangen?

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer