Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Onderhoud: ook voor elektrische en hybride auto’s onontbeerlijk

Een elektrische auto heeft dan wel geen verbrandingsmotor en dus ook een pak minder bewegende delen, dat betekent niet dat er geen onderhoud nodig is. Hetzelfde geldt voor een hybride, die omwille van zijn elektromotor minder gebruik maakt van zijn verbrandingsmotor.

Goed opgevolgde onderhoudsintervals en een aantal regelmatige checks zijn een garantie voor een lager verbruik en een langere levensduur van je auto.

Of je nu een hybride of een elektrische auto hebt, net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor is één van de zaken die je zeer regelmatig moet opvolgen de correcte bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt er immers voor dat je banden sneller verslijten en dat je meer gaat verbruiken. Een te hoge bandenspanning kan dan weer zorgen voor een ongelijkmatige slijtage van je banen en een beperkt contactoppervlak met het wegdek, wat bijzonder gevaarlijk kan zijn. Bij hybrides en elektrische auto’s is deze aanbeveling zo mogelijk nog belangrijker dan bij auto’s met verbrandingsmotoren, aangezien ze omwille van hun batterij meestal een hoger gewicht hebben, wat er samen met het instant koppel van hun elektromotor voor zorgt dat hun banden het sowieso zwaarder te verduren krijgen.

Controleer dus regelmatig je bandenspanning en pomp je banden op wanneer dat nodig is. Hou bij de juiste bandenspanning, die je in het instructieboekje van je auto en vaak ook op een sticker in de deuropening vindt, ook rekening met de gebruiksomstandigheden van de auto. Zo wordt vaak een hogere bandenspanning aangeraden wanneer je langere afstanden aan hoge snelheid rijdt of zwaar beladen onderweg bent. Iets om zeker aan te denken voor je op vakantie vertrekt dus.

Onderhoudsinterval

Het technische onderhoud zelf mag ook bij geëlektrificeerde auto’s niet vergeten worden. Aandacht voor het onderhoudsinterval, de aanbevolen tijd tussen twee onderhoudsbeurten, is niet alleen alleen belangrijk is voor de levensduur van je auto, maar ook voor de eventuele garantie die de autobouwer geeft en eventuele ‘coulance’ of financiële tussenkomst van de garage of de autobouwer na de garantieperiode. Je leeft de onderhoudsinvervallen dus best scrupuleus na.

Het valt daarbij op dat de onderhoudsintervallen bij elektrische auto’s en hybrides niet noodzakelijk verder uit elkaar liggen dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt vooral omdat de onderhoudsintervallen van benzines en diesels de laatste jaren sowieso langer geworden zijn, onder andere omwille van het gebruik van andere soorten oliën en de elektronische monitoring van de oliekwaliteit. Intervallen van 2 jaar of 30.000 km zijn geen uitzondering meer. Je bent trouwens niet verplicht om zo lang te wachten, dit zijn maximumtermijnen/afstanden. Je kan ook op tussentijdse controle gaan of (in het geval van een auto met verbrandingsmotor, dus ook een hybride) vroeger je olie en oliefilter laten vervangen. Dat kan sowieso geen kwaad, en de meerkost compenseer je waarschijnlijk gedeeltelijk met een lager verbruik en een langere levensduur voor je motor, terwijl er bij een tussentijdse check eventuele problemen in een vroeg stadium vastgesteld en aangepakt kunnen worden om hogere kosten op langere termijn te voorkomen. Er zijn mensen die sowieso zweren bij een jaarlijkse controle, ook al leggen ze minder afstand af dan het aanbevolen maximum, maar daar ben je uiteraard vrij in.

Onderhoud

Welk onderhoud is er nodig?

Terwijl de intervallen misschien identiek zijn, zal dat onderhoud je bij een elektrische auto over het algemeen minder om het lijf hebben. Er is immers geen olie en oliefilter om te vervangen, koppeling om te checken en omdat je met een elektrische auto veel meer op de motor remt, is de kans ook kleiner dat er werk zal zijn aan de remschijven en blokjes. Het kan trouwens geen kwaad om af en toe toch eens stevig te remmen, om op die manier eventuele corrosie te vermijden die kan ontstaan op je remschijven door het weinig intensieve gebruik.

Wat houdt het onderhoud van een elektrische auto dan precies in? Het gaat daarbij vooral om de vervanging van onder andere de filters van het luchtreinigingssysteem en ook de vervanging van de remvloeistof om de zoveel tijd. Je mag je remmen dan misschien wel minder gebruiken, een goed werkend remsysteem is onontbeerlijk voor een goede veiligheid onderweg. En aangezien remvloeistof na verloop van tijd vocht kan gaan bevatten en er lucht in de het remcircuit kan komen, moet ook bij elektrische auto’s en hybrides regelmatig de remvloeistof vervangen worden. Daarnaast zijn er ook nog de obligate controles die ook bij auto’s met een verbrandingsmotor nodig zijn, zoals de staat van de remmen, banden, ruitenwissers en lampen. Een speciale vermelding gaat daarbij naar de schokdempers en andere ophangingsdelen, die in auto’s met een groot batterijpakket zwaarder te lijden hebben onder het gewicht.

VW remschijf

Hoogvoltagecircuit

Daarnaast beschikken zowel hybrides als elektrische auto’s natuurlijk over onderdelen die je in een traditionele auto niet vindt, zoals de elektromotor, het batterijpakket, de omvormer van het laadsysteem en ook de kabels om al die onderdelen met elkaar te verbinden. Omdat die onderdelen onder hoogspanning staan, is het van levensbelang dat ze in goede staat zijn. Alles wordt uiteraard gemonitord door de centrale regelunit van de auto, maar bij het onderhoud zal er ook een visuele controle plaatsvinden van een reeks specifieke onderdelen. Ze kunnen immers beschadigd geraken door incidenten onderweg, wrijving met andere onderdelen of bijvoorbeeld marters die al eens aan kabels durven knagen. De kabels van het hoogspanningssysteem van een elektrische auto of een hybride zijn trouwens altijd oranje gekleurd om ze te onderscheiden van het traditionele 12 volt-systeem van de auto. Merk je dus beschadigingen op in die oranje kabels, raak ze dan zeker niet aan en laat ze nakijken door een professional.

Ook elektrische auto’s hebben trouwens gewoon een 12 volt-batterij, net zoals auto’s met een verbrandingsmotor. Die dient voor de meer ‘dagdagelijkse’ zaken, zoals het openen en sluiten van de deuren en de verlichting. En net zoals bij een traditionele auto kan de 12V-batterij aan kracht verliezen, iets wat bij een aantal elektrische auto’s vaker voorkomt… waardoor ze dus niet meer openen of starten, ondanks een volle hoogspanningsbatterij. Ook de staat van de 12V-batterij in een elektrische auto hou je dus best in het oog.

High-voltage kabels

Updates

Een laatste, niet onbelangrijk aspect bij het onderhoud van een moderne wagen is het doorvoeren van software-updates. De laatste jaren zijn auto’s almaar geavanceerder geworden, waarbij ze net als je smartphone sterk afhankelijk zijn van elektronica en software die voortdurend doorontwikkeld wordt. En aangezien hybrides en elektrische auto’s nog meer elektronica bevatten, onder andere voor de aandrijving, het batterijbeheer, het opladen en andere aspecten die specifiek gelinkt zijn aan een geëlektrificeerde aandrijflijn, ontsnappen ze dus niet aan die updates.

Bij geëlektrificeerde auto’s kan zo’n update ook ingrijpende positieve gevolgen hebben. Bij een aantal elektrische modellen werden er de afgelopen jaren software-updates uitgerold die zorgden voor een hoger rijbereik omdat de elektromotor minder ging verbruiken, de batterij efficiënter gekoeld of verwarmd werd of er zelfs meer van de reservecapaciteit (het verschil tussen de ‘nominale’ batterijcapaciteit en de werkelijk bruikbare capaciteit) vrijgemaakt werd. Beschikt je auto over een dataverbinding en de mogelijkheid om ‘over-the-air’ updates uit te voeren, dan ben je daarvoor minder aangewezen op de momenten van het ‘fysieke’ onderhoud, maar bij een aantal modellen is een bezoek aan de dealer noodzakelijk. Bij het gewone onderhoud, of het nu gaat om een auto met verbrandingsmotor dan wel een hybride of elektrisch model, zal de dealer ook steeds checken of je over de meest recente software beschikt.

Check

Alle artikels

Hoofdfoto

Professioneel onderhoud: een must voor elektrische en hybride auto's

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto

Het koelsysteem van EV-batterijen: onderhoud is levensnoodzakelijk

Advies · Auto onderhoud
Kopfoto

Welke slijtagedelen van elektrische auto’s moet je regelmatig vervangen?

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer