Om ervoor te zorgen dat auto’s die deelnemen aan het verkeer technisch in orde zijn, geldt er in België de verplichting om in het bezit te zijn van een geldig keuringsbewijs. Dat wordt afgeleverd door een wettelijk erkende keuringsinstantie.
Een elektrische wagen heeft minder onderhoud nodig dan een auto met een verbrandingsmotor. Is het dan interessant om zelf je onderhoud uit te voeren? Dit is het gereedschap dat je nodig hebt om je EV op zijn best te houden. Lees verder
In afwachting van de lancering van meer betaalbare 100% elektrische modellen blijft een elektrische auto een investering die in de meeste gevallen een stuk meer kost dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Lees verder
Omdat elektrische auto’s over het algemeen minder onderhoud nodig hebben, en je niet voor een jaarlijkse oliewissel naar de garage moet, zijn er mensen die de neiging hebben om te denken dat het geen kwaad kan om een onderhoudsbeurt (of meerdere) over te slaan. Maar niets is minder waar.
Elektrische auto's zijn over het algemeen minder onderhoudsintensief dan auto's met een verbrandingsmotor. Maar één element met een bijzonder belangrijke functie heeft echter de nodige aandacht nodig: het koelsysteem voor de batterijen. En dat geldt ook voor (plug-in) hybrides.
Een elektrische auto heeft dan wel geen verbrandingsmotor en dus ook een pak minder bewegende delen, dat betekent niet dat er geen onderhoud nodig is. Hetzelfde geldt voor een hybride, die omwille van zijn elektromotor minder gebruik maakt van zijn verbrandingsmotor.
Een elektrische auto heeft een ander soort onderhoud nodig dan een traditionele auto met verbrandingsmotor. Onderhoud aan de motor is niet meer nodig, maar welke slijtagedelen moet je wel nog controleren en vervangen?