Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Welke slijtagedelen van elektrische auto’s moet je regelmatig vervangen?

Een elektrische auto heeft een ander soort onderhoud nodig dan een traditionele auto met verbrandingsmotor. Onderhoud aan de motor is niet meer nodig, maar welke slijtagedelen moet je wel nog controleren en vervangen?

Banden

Het belangrijkste slijtagedeel van een elektrische auto, zijn de banden. Qua slijtage is er op dit vlak namelijk maar weinig verschil ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor. Sterker nog: het kan best zijn dat de banden van jouw elektrische wagen sneller verslijten dan die van een traditionele auto! Dat komt omdat elektrische auto’s doorgaans een stuk zwaarder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, waardoor de banden zwaarder worden belast en dus sneller slijten. Ook hebben elektrische wagens vaak krachtige elektromotoren die onmiddellijk reageren op het gaspedaal, waardoor ze heftigere acceleraties moeten ondergaan. En ook dat heeft een impact op de slijtage van je banden.

Elektrische wagens worden meestal geleverd op banden die speciaal zijn ontwikkeld voor dit type motorisatie. Ten eerste zijn ze vaak versterkt om beter tegen het hogere gewicht te kunnen. Daarnaast hebben ze vaak een lagere rolweerstand om het verbruik te verlagen en dus de autonomie te vergroten. Die twee factoren kunnen er echter ook voor zorgen dat ze een langere levensduur hebben dan een normale autoband. Tenslotte hebben elektrische wagens vaak vrij grote velgen, wat een impact heeft op de prijs van de banden. Reken dus op iets hogere bandenkosten vergeleken met je oude auto met een verbrandingsmotor.

Banden

Remmen

In tegenstelling tot wat je misschien zou vermoeden, gezien het hogere gewicht van een elektrische wagen, slijten de remmen net minder snel dan bij een traditionele auto met verbrandingsmotor. Dat komt omdat een elektrische wagen ook, en vaak vooral, remt op zijn elektromotor om de remenergie te recupereren en zo minder te verbruiken. De elektromotor werkt dan als een soort dynamo om stroom terug naar de batterij te sturen. Het gevolg daarvan is dat de gewone (schijf)remmen veel minder worden aangesproken en dus ook veel minder snel verslijten. Vaak kan je zo 100.000 kilometer of meer rijden op één setje remblokken, en nog veel langer op een set remschijven.

Al is er ook een keerzijde aan dit gebrek aan slijtage, want door dit weinige gebruik kunnen de remblokken en remschijven roesten, waardoor ze minder effectief worden vanwege een minder effen contactoppervlak tussen beide onderdelen. Vooral auto’s die buiten staan geparkeerd in vochtige omstandigheden zullen hier sneller last van hebben. Als de remblokken of remschijven te veel zijn verroest, moeten ze ook vervangen worden om de veiligheid te garanderen in het geval dat je een noodstop moet maken. Af en toe hard remmen om de oppervlakkige roest weg te schuren, kan helpen om dit te voorkomen.

Er is echter ook een deel van het remsysteem van een EV dat even vaak onderhouden moet worden als bij een auto met verbrandingsmotor: de remvloeistof. Die moet je vervangen als hij vervuild begint te worden, of als de remdruk afneemt door een lek. Dat kan even vaak voorkomen als bij een traditionele auto.

Remmen

Batterij

De batterij van een elektrische wagen heeft geen specifiek onderhoud nodig, maar kan wel verslijten na verloop van tijd – met name het aantal laadbeurten en snelladen hebben een impact op de levensduur van de batterij. In Europa zijn constructeurs verplicht om 8 jaar garantie te geven op de batterij, of 160.000 km. Binnen die periode moet de minimumcapaciteit van de batterij minstens 70% bedragen, anders moet je kosteloos een nieuwe batterij krijgen. De overgebleven capaciteit van de batterij kan je meestal laten checken door de dealer, vaak is dit ook een vereiste om in aanmerking te komen voor de garantie.

Enkele tips om de levensduur van je batterij te verlengen: de auto parkeren in niet te koude of warme omstandigheden, de snellaadbeurten te beperken tot een minimum en de auto maar tot 80% op te laden als je niet het volledige rijbereik nodig hebt. Lithium-ionbatterijen verslijten namelijk sneller wanneer ze volledig zijn opgeladen, of wanneer ze bijna leeg zijn. Het is dus beter om ze tussen de 30% en 80% te houden in dagelijkse omstandigheden, maar voor korte periodes (bijvoorbeeld als je hem oplaadt tot 100% en meteen rijdt tot minder dan 80%) is het geen probleem.

Batterij

Ophanging

Tenslotte is de ophanging van een elektrische wagen opnieuw een slijtageonderdeel dat sneller zal slijten dan bij een auto met verbrandingsmotor, om exact dezelfde redenen als de banden: het extra gewicht en (vaak) het extra vermogen. Meer gewicht betekent meer belasting op onderdelen als de veren, dempers, draagarmen, fuseekogels en de diverse rubbers die in de ophanging van de auto zitten verwerkt. Nu heeft je rijgedrag ook een grote impact op de slijtage van deze onderdelen: als je rustig rijdt, zal je ophanging veel minder snel slijten. Maar haal je regelmatig het onderste uit de kan, of woon je in een omgeving met bijzonder slechte wegen, dan zal je vaker een van deze onderdelen moeten vervangen.

Ophanging

Alle artikels

Hoofdfoto

Professioneel onderhoud: een must voor elektrische en hybride auto's

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto

Het koelsysteem van EV-batterijen: onderhoud is levensnoodzakelijk

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto Onderhoud Aiways

Onderhoud: ook voor elektrische en hybride auto’s onontbeerlijk

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer