Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

7 elektrische hothatches die je nu (en in de toekomst) kan kopen

Het zijn hoogdagen voor de hothatch-fanaat, want ook in de toekomst zullen compacte scheurijzers deel uitmaken van het wagenpark. Al maken die steeds vaker de overgang naar elektrisch.

Bestond het EV-aanbod in de begindagen vooral uit groteske SUV’s met een schabouwelijke range en torenhoog prijskaartje, dan is het aanbod (en de range) de laatste jaren buitensporig gegroeid. Tegenwoordig duiken er zelfs steeds meer hothatches op met een elektrische aandrijflijn. Waar je die Golf GTI, Mégane R.S. of Swift Sport voor kan inruilen in de toekomst? Kijk even mee!

BMW I3S

Zeggen dat de elektrische hothatch iets compleet nieuw is, zou deze i3S oneer aandoen. Want niemand minder dan BMW kwam al in 2017 met de eerste hete elektrische hatchback op de proppen.

bmw i3s 25

De i3S zag zijn vermogen stijgen naar een acceptabele 184 pk en 270 Nm en wist in 6,9 seconden de honderd aan te tikken. Meer nog, dankzij de lagere ophanging (-10 mm) en bredere spoorbreedte (+40 mm) is dit vermakelijk speelgoed. Zonde dat je genoegen moet nemen met zo’n 160 km range dankzij de 33 kWh-accu… Ach, het waren de begindagen van de EV, niet?

De BMW i3S op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Cupra Born VZ

Spring amper 7 jaar verder in de tijd en de cijfertjes zien er al geheel anders uit. Deze Cupra Born VZ rolt namelijk maar liefst maximaal 570 km met een volle batterij. Al is die batterij met 79 kWh natuurlijk merkelijk groter dan die van de BMW i3S.

CUPRA Born VZ 01

Ook het vermogen is tegenwoordig een stuk steviger. Deze Spanjaard pakt namelijk uit met 326 pk op de achteras (545 Nm) en tikt de honderd aan in 5,7 seconden. We hebben er nog geen meter mee gereden, maar dit ziet er nu al een plezant karretje uit.

MG4 XPower

Met deze MG XPower van MG hebben we wél al gereden. Op circuit zelfs! Waardoor we meteen de 435 pk (!!!) en 600 Nm koppel konden loslaten over de vier wielen. Met een basisprijs van 42.285 euro is dit momenteel hét pk-koopje onder EV’s.

MG-MG4-XPOWER-getest-circuit-2023 06

Of de MG4 een échte hothatch is? Misschien niet op de klassieke manier. Want het onderstel en de remmen kunnen nog wel wat werk gebruiken bij het langere circuitwerk. Anderzijds, die sprint naar de honderd van 3.8 seconden zal je nooit beu worden aan het stoplicht…

De MG4 XPower op Autoscout24?


Naar de zoekertjes!

ID.3 GTX

Zegt die Cupra van hierboven je wel iets, maar wil je meer incognito door het straatbeeld laveren? Dan heeft Volkswagen nét wat je nodig hebt. Deze ID.3 GTX is namelijk identiek aan die Born VZ, maar dan zonder de uitgesproken looks.

volkswagen id.3 gtx 40

Ook hier krijg je dus 326 pk en 545 Nm op de achteras. Toch als je voor de Performance-uitvoering kiest. VW biedt je namelijk ook de kans om de pk’s terug te schroeven tot 286 pk (koppel blijft identiek). Maar eerlijk, waarom zou je?

Abarth 500e

Op dit moment is er geen enkele elektrische hothatch die zo’n pure fun uitstraalt als de Abarth 500e. Een - desgewenst - knalgeel bolletje met een luidspreker aan de buitenkant die het geluid van een benzinemotor simuleert. Gekker moet het toch niet worden?

Review-abarth 500e-2023 07

Pel je eenmaal de ongein weg, dan krijg je een elektrisch bolletje met 154 pk en 235 Nm. Da’s eerder bescheiden in het EV-segment maar zijn sprint van 7 seconden maakt ‘m sneller dan een benzine-Abarth. Zonder twijfel plannen de Italianen nu al een pittigere versie. Mamma Mia!

De Abarth 500 eop Autoscout24?


Naar de zoekertjes!

Alpine A290

Renault haalde vorig maand het doek van de 5 E-Tech, een retrotastisch karretje met puike aandrijflijnen. Wie in de markt is voor meer kan dit jaar nog gaan shoppen bij dochtermerk Alpine. Want het sportmerk is volop bezig met het prepareren van een hetere versie: de Alpine A290.

alpine a290 b 32

Exacte cijfers zijn er nog niet maar de topversie zou naar verluidt 270 pk loslaten op de voorwielen, terwijl een computergestuurd differentieel onderstuur tegen moet werken. De remmen, die komen dan weer los van de A110 sportwagen. De looks? Die zijn nu al iconisch!

Mini Cooper SE

Het Britse Mini is gestart met een elektrische revolutie. Niet enkel voor de Countryman, maar ook voor de klassieke hatchback. Daarbij kan het gekende S-insigne natuurlijk niet ontbreken. De Cooper SE is de versie voor de klant die nét wat extra pit en rijplezier wil.

mini cooper se john cooper works 9

Daarvoor zorgt een elektromotor op de vooras van 218 pk en 330 Nm koppel. Daardoor snelt de hatchback in 6,7 seconden naar de honderd. Met 1.6 ton is hij relatief licht voor een elektrische hothatch, wat een positieve impact moet hebben op het rijgedrag.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer