
Analyse: gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark overschrijdt 10 jaar (2025)
De Belgische autosector heeft altijd op twee snelheden gefunctioneerd. Aan de ene kant wordt de nieuwmarkt gedomineerd door de verkoop van bedrijfswagens. In deze sector geeft de elektrische auto nu de toon aan. Aan de andere kant vinden we de particulier, onzeker over de toekomst en gebukt onder streng beleid. Het resultaat: de Belg houdt zijn auto langer.
Markt in moeilijkheden
De Belgische automarkt verkeert in slechte staat. Met een daling van 45,5% slaagt de autosector er niet in om terug te keren naar het niveau van voor de Covid-periode. Dit jaar daalt de nieuwmarkt zelfs met 10% ten opzichte van vorig jaar.
Terwijl nieuwe auto's het moeilijk hebben, gaan tweedehandsauto's de tegenovergestelde richting uit. In de eerste acht maanden van het jaar werden meer dan 450.000 tweedehandsauto's verkocht, meer dan vorig jaar, maar vooral bijna twee keer zoveel als de nieuwmarkt!
Ouder dan 10 jaar
Bij whisky is "ouder dan 10 jaar" een teken van kwaliteit. In de autosector wijst dezelfde bewering op een verouderend wagenpark. In 2019 was 15,8% van de auto's op de Belgische wegen ouder dan 15 jaar. Dit jaar stijgt dit aandeel naar 22%. Daarmee is 39,7% van de auto's in België ouder dan 10 jaar.
Deze cijfers onthullen verschillende elementen. Ten eerste is de betrouwbaarheid de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Een auto van 10 jaar wordt dus niet meer als oud of verouderd beschouwd. Onzekerheid blijft echter de belangrijkste reden voor deze veroudering. Bestuurders zitten gevangen in een drievoudige wurggreep van streng beleid, elektrische aandrijving en stijgende prijzen.
"Deze dynamiek weerspiegelt een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod: het aanbod is lager dan voor Covid-19 door het verminderde aantal nieuwe voertuigen dat in omloop wordt gebracht. De prijzen zijn sterk gestegen om een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod te bereiken. Het resultaat: het wagenpark veroudert, en de occasiemarkt bestaat uit steeds oudere voertuigen met meerdere opeenvolgende 'levens'", aldus Vincent Hancart, Country Manager van Autoscout24 België.
Autoprijzen zijn met 50% gestegen
De komst van de elektrische auto, ingebouwde technologieën en Europese eisen op het gebied van verkeersveiligheid leiden tot één gemeenschappelijk gevolg: de prijzen van auto's stijgen. Dit geldt voor de nieuwmarkt, maar ook voor occasions.
Tussen 2019 en 2025 is de gemiddelde prijs van een auto jonger dan 4 jaar gestegen van €29.783 naar €45.426. Dat is een enorme sprong van bijna 53%. Dit is overigens niet alleen voorbehouden aan jonge occasions; de prijzen stijgen ook voor auto's van 5 tot 9 jaar (+51%) en 10 tot 14 jaar (+42%).