Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

“Automerken overschatten koffervolume vaak”

Het koffervolume dat automerken opgeven in hun brochures, is vaak een stuk groter dan in de realiteit. Dat zegt de Duitse automobielvereniging ADAC. Omdat de grootte van de koffer vaak een doorslaggevend argument is bij de aankoop van een auto, pleit de ADAC voor eenduidige metingen.

De Duitse automobielvereniging ADAC heeft van 150 verschillende auto’s de koffers opgemeten en vergeleken met de koffervolumes die de automerken vermelden in hun brochures en op hun websites. Die cijfers komen in de meeste gevallen verre van overeen, zo blijkt. Opvallend, want de grootte van de koffer is vaak een doorslaggevend argument bij de aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto.

AS24 ADAC Sharan

De ADAC stelde vast dat het vooral grotere auto’s zijn uit duurdere segmenten die de grootte van hun koffer overschatten. Voor de test gebruikte het kleine schuimrubberen blokjes van hetzelfde formaat om de kofferruimtes te vullen. Alle variabele onderdelen, zoals zetels, rugleuningen, koffervloeren en afdekzeilen werden in dezelfde positie gezet. Opvallende resultaten verkreeg de automobielorganisatie bijvoorbeeld bij de Volvo XC90. Die slikt officieel 721 liter aan bagage, maar de ADAC kwam op 246 liter uit, namelijk 475 liter. De Volkswagen Sharan deed nog beter: daar gaf de brochure 955 liter aan, maar mat de automobielorganisatie 630 liter. Verschil? 325 liter.

Vage grens

Bij de budgetmerken zijn de verschillen kleiner, zo blijkt. In de Dacia Duster werd er 410 liter aan kofferruimte gemeten, terwijl Dacia zelf spreekt over 413 liter. Dat is wel vaker het geval bij hatchbacks en klassieke sedans, zegt ADAC. Bij SUV’s, monovolumes en bestelbusjes is het niet altijd even duidelijk waar de kofferruimte overgaat in de vrije ruimte erboven.

AS24 ADAC Dacia

De automobielorganisatie zegt dat de meetmethodes die de automerken gebruiken niet eenduidig geregeld zijn, en ook niet bindend zijn. Soms wordt de uitsparing voor het reservewiel bijvoorbeeld meegeteld, of wordt er de ene keer tot aan het afdekzeil gemeten en de andere keer tot aan de onderkant van de achterruit. De ADAC pleit dan ook voor eenduidige metingen en zegt dat de consument de koffervolumes van de automerken als een “ruwe indicatie” moet nemen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Golf GTI-vermogen voor Seat Tarraco

Autonieuws

Revolutie bij Renault: nieuwe elektrische R5

Autonieuws

Porsche viert 25 jaar Boxster met speciale editie

Autonieuws
Ontdek meer