Ga naar hoofdinhoud

Autosalon van Brussel: Een VW Golf of anders…

Welke auto moet ik kopen? AutoScout24 gidst u door het Salon van Brussel. De hele duur van het autosalon brengen we elke dag de voor de hand liggende keuze in een segment en enkele alternatieven. Beginnen doen we met… de VW Golf.

In elke categorie is er een heerser… en zijn er tal van gegadigden om de kroon over te nemen. Elke dag tijdens het Autosalon van Brussel bekijken we een categorie met daarbij de referentie maar ook enkele alternatieven die volgens ons een ommetje waard zijn. Dat kan zijn omdat ze goedkoper zijn, betere saloncondities hebben, meer technologie bieden, handiger zijn, of ons hart meer doen kloppen. We hopen u daarmee te helpen in uw zoektocht naar een nieuwe auto. Met welke auto konden we deze reeks beter op gang trappen dan de Volkswagen Golf?

VW Golf 8

De Golf, die moeten we niet meer voorstellen. We hebben net de nieuwe, achtste generatie kunnen testrijden. We onthouden vooral dat hij die veilige referentie blijft die zijn voorgangers ook al waren. Wel is hij nog verbeterd, zowel wat comfort als wat rijdynamiek betreft. Hij bewijst bovendien ook dat een auto wel boordevol technologie en snufjes kan zitten, zonder dat de eigenaar zich door een extra handleiding moet wurmen. De nieuwe Golf is dus beter dan ooit.

Volkswagen-Golf-2020-1280-42

Wel zal je voor de nieuwe Golf over stevige onderhandelaarskwaliteiten moeten beschikken, want officieel maakt hij niet het voorwerp uit van saloncondities. De laatste exemplaren van de Golf 7 zijn wel stevig in de solden, met kortingen die tot 9.500 euro kunnen oplopen. Je kan zelfs een van de laatste elektrische Golf-modellen kopen voor minder dan 25.000 euro. Er komt geen nieuwe e-Golf nu de ID.3 in het gamma opduikt. Voor de plug-in hybride Golf GTE in de oude versie vraagt VW nog 32.950 euro. De GTE krijgt wel een vervolg in de Golf 8.

Volkswagen-e-Golf-2017-1280-01

En de anderen?

Handiger: Skoda Octavia

We blijven binnen de VW-familie. De Skoda Octavia gebruikt dezelfde techniek als de Golf. Bovendien krijgen we binnen enkele weken ook een nieuwe generatie van de Skoda Octavia op de markt. De Skoda Octavia is langer en ruimer dan de Golf, en Skoda biedt bovendien een nog grotere break aan. De nieuwe Golf krijgt geen break-variant meer. Daarnaast zijn er de Skoda-handigheidjes, zoals de in de tankklep ingewerkte ijskrabber. Je hebt hem altijd bij. De Octavia is een handiger en goedkopere Golf, zonder meer.

Skoda-Octavia Combi-2017-1280-04

Tijdens het Salon kan je een Octavia benzine met 115 pk op de kop tikken voor minder dan 20.000 euro. Op andere modellen kan het voordeel oplopen tot bijna 10.000 euro.

Leuker: Peugeot 308

Goed, we moeten de aanhalingstekens bovenhalen. Want echt ‘fun’ beleef je niet meer achter het stuur van de auto’s in deze klasse. Zelfs de nieuwe Ford Focus speelt het nu vooral veilig, de knappe en sportieve ST buiten beschouwing gelaten. De enige die rijplezier nog een beetje naar voor schuift, is de Peugeot 308. Die dartelt lichtvoetig door het landschap, met een bijtende voortrein die hem beter maakt dan de concurrentie. Echt sportief is hij niet, maar wie rijden belangrijk vindt, zal zijn meug vinden in de Peugeot 308.

Peugeot-308-2018-1280-06

Wie fun wil, kan daar net zo goed voor de bijpassende look gaan. Wij raden de Peugeot 308 GT Line benzine met 130 pk, die tijdens het Salon voor 8.000 euro aan totale voordelen geniet. Dat brengt de prijs op 23.045 euro.

Goedkoper: Fiat Tipo

Hij is bijna net zo handig als een Skoda, op de clevere ideetjes na dan. De Fiat Tipo is miskend, en verdient zeker met zijn bodemprijzen beter. De Tipo wil het belangrijkste aanbieden, voor overbodige gadgets haalt hij dan weer zijn neus op. Met vergelijkbare motor komt hij zo vaak 2.000 tot 3.000 euro goedkoper uit dan de concurrenten. Tijdens het Salon laat Fiat de prijs voor de basisversie van de Tipo – een benzinemotor met 95 pk – zakken tot 12.690 euro. Die prijs is overigens identiek voor wie een break wil, en op dit moment breidt Fiat zijn waarborg voor zijn hele gamma zelfs uit tot… 10 jaar.

190117 Fiat Tipo Sport 01

Wij vonden de Tipo Sport interessante condities hebben momenteel. Daarmee koop je een sportiever afgewerkte Tipo, met 1,4-liter benzinemotor met 120 pk. Naast de uiterlijke accessoires beschikt hij ook over een erg volledige uitrusting, en dat voor 20.390 euro.

Grootste korting: Opel Astra

Nog zo’n klassieker in zijn genre: de Opel Astra. De huidige Astra kreeg recent een update waarmee hij de tweede helft van zijn carrière aanvat. Een update die goed nieuws en minder goed nieuws brengt. De Opel Astra is traditioneel een auto die Duitse afwerkingskwaliteit en de nieuwste snufjes combineert met een aantrekkelijk prijskaartje. Tijdens het Salon is dat meer dan ooit het geval, want de aanbiedingen van Opel zijn ongeëvenaard. Zo zien we een Opel Astra 1.5 turbobenzine met 105 met de sportieve GS Line-afwerking en een luxueuze uitrusting een prijskaartje dragen van 18.950 euro. Dat is een voordeel van 10.150 euro. Dat is bijna zo goed als een Tipo, en bovendien is dit nog maar de minimumkorting. Wie een auto kan binnenbrengen die rijp is voor de sloop, krijgt daarvoor een recyclagepremie van 3.750 euro. En wiens auto meer dan dat waard is, ziet zijn voordeel nog stijgen.

Opel-Astra-2020-1280-03

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Autosalon van Brussel: Een BMW 3-reeks Touring of anders…

Autonieuws

Interview: “Elektrische auto’s zitten nu in het Motorola-tijdperk”

Autonieuws

Autosalon van Brussel: Een Renault Captur of anders…

Autonieuws
Ontdek meer