Zoals elke maand brengt de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie FEBIAC de evoluties op de Belgische automarkt in kaart. Zoals al sinds begin dit jaar het geval lijkt, is het nieuws negatief, met een markt die 10% krimpt.
Groei op de terugweg
In augustus werden 26.120 wagens verkocht, 10,9% minder dan in augustus 2024. Over de eerste 8 maanden van het jaar samen zakt de markt dus met 10%. Anders dan gewoonlijk temperen particulieren de terugval, want zij verhogen hun aankopen (+5,3%). Professionele klanten doen het tegenovergestelde (-19%), en de balans helt nog steeds over naar bedrijfswagens (55,6%).
Ondanks een terugval met meer dan 26% blijft BMW in augustus merk nummer 1 in België, op de voet gevolgd door Volkswagen en Mercedes. Tesla blijft terrein verliezen (-61,11%), net als Jeep (-52,48%) en Volvo (-46,62%). De opvallendste stijgers zijn MG (+603,03%), Xpeng (+200%) en BYD (+90,60%).
Benzine aan kop
Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar blijven de aandrijflijnen verschuiven. Diesel is definitief naar de achtergrond verdwenen, met slechts 3,4% van de inschrijvingen, terwijl de plug-inhybride plaats ruimt voor elektrisch (32,9%) en conventionele hybride (11,4%). Uiteindelijk neemt benzine de leiding met een marktaandeel van 42,3%. Meer dan 4 op de 10 nieuwe auto’s in België rijdt dus op benzine. Als ze al rondrijden...
52% minder files
Tijdens de zomervakantie zijn er namelijk minder Belgen op de weg. Sommigen zijn op reis, anderen met verlof. Daardoor nemen de files sterk af. Dit jaar bedroeg de maximale gecumuleerde filelengte in juni 1.207 km. In juli daalde dat totaal tot 574 km, zelfs beter dan in 2023 (642 km).
Minder files betekent ook minder ongevallen en minder economische schade. De economische impact daalde van 436 miljoen euro per maand vóór de zomer naar 306 miljoen euro in juli. Met de start van het schooljaar en de terugkerende files is de zomer echter ontegensprekelijk voorbij. Of daardoor ook de inschrijvingen zullen stijgen?