
Bentley Supersports: de lichtste der Continental GT’s (2025)
Bentley heeft zichzelf altijd geprofileerd als het merk voor gentleman drivers, degenen die liever achter het stuur zitten dan op de achterbank. Echter, zelfs hun meest sportieve modellen blijven forse, vierwielaangedreven machines. Daar komt nu verandering in.
Koolstofvezel en achterwielaandrijving
Hier is de nieuwe Supersports, de eerste Bentley met achterwielaandrijving sinds de integratie van het merk in de Volkswagen-groep in de jaren 90. Dit nieuwe model markeert zo'n breuk dat de Engelsen aanmoedigen om het "Supersports" te noemen, in plaats van "Continental GT Supersports".
Ondanks de andere naam is dit een versie van de Continental GT. Hij is uitgerust met een specifieke carrosserie-kit, grotendeels gemaakt van koolstofvezel, een grote achterspoiler die tot 300 kg downforce genereert en specifieke bumpers. De verschillen zijn echter niet alleen esthetisch... want de Supersports doet afstand van de vierwielaandrijving!
De lichtste Bentley
De overgang naar achterwielaandrijving kenmerkt de Supersports door gewichtsverlies. Hij weegt nu minder dan twee ton, wat hem de lichtste Bentley in decennia maakt. Het gewichtsverlies zet zich ook voort onder de motorkap. Waar andere Continentals een oplaadbaar hybridesysteem gebruiken om 680 pk te produceren, levert deze Supersports 666 pk uit zijn 4,0-liter biturbo V8.
De combinatie van dit vermogen, 800 Nm koppel en het lagere gewicht laat deze Supersports van 0 naar 100 km/u sprinten in 3,7 seconden. Hij gaat door tot 310 km/u. Degenen die dromen van de lichtste Bentley in het assortiment moeten snel zijn, want de Engelsen zullen slechts 500 exemplaren produceren...


