Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Audi RS7 Piloted Driving Concept – 240 km/u… zonder chauffeur

Audi heeft afgelopen weekend het DTM-kampioenschap in stijl afgesloten. Enerzijds door het volledige podium in te palmen in Hockenheim, maar ook door een autonoom rijdende RS 7 Sportback een rondje circuit te laten rijden zoals we dat graag zien: à fond. Zelfs zonder chauffeur.

De auto die zelf rijdt, het is de volgende grote revolutie in het autolandschap. We zouden de eerste commerciële exemplaren tegen 2020 mogen verwachten. We hebben er een jaar geleden nog zelf van geproefd met Nissan. Maar veel constructeurs hebben intussen hun wagon aangepikt, en Audi zal vast niet de laatste zijn. Maar wanneer een merk als Audi ook sportieve interesses heeft, is het uitkijken naar de kruisbestuiving.

2 minuten, 10 seconden

Audi heeft zijn ingenieurs een interessante taak toe geworpen: een RS 7 Sportback zelfstandig een rondje circuit laten afwerken, zoals een DTM-piloot dat zou doen. Het theater werd één rondje Hockenheim van 4,574 km. De RS 7 Sportback klaarde de klus op zijn eentje in twee minuten en tien seconden, een gemiddelde van 126 km/u en hij haalde topsnelheden van 240 km/u.

De RS 7 ging er vollebak tegenaan op de rechte stukken, deed al even hard zijn best in de remzones en volgde de trajectoires zoals de Ekströms en Vanthoors dat zouden doen. Om dat te kunnen, was de auto volgestouwd met 3D-camera’s. De beelden van die camera’s kon de auto live vergelijken met de data van het circuit, die in de gps waren ingegeven. Maar deze keer wel tot op een centimeter na.

Voor het overige was dit een vrijwel standaard RS 7, met de klassiek beschikbare technologie (intelligente cruise control, botsingwaarschuwing, rijvaksensor met automatische correctie,…) die de auto al vanzelf laat handelen in bepaalde omstandigheden. Zo kan hij in fileverkeer zelf het tempo regelen. Waar de Nissan al de verraderlijke omstandigheden van het alledaagse verkeer aan kon, is het Audi’s prestatie dat het toont wat de auto zelf kan op de rand van de beschikbare grip en met hoge snelheid. De toekomst komt er met rasse schreden aan. Moeten we daar blij om zijn? Dat is een ander debat…

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer