Bericht: Mercedes-Benz B-klasse F-Cell – Op avonturentocht

Mercedes wil met een reis rond de wereld aantonen dat zijn brandstofcel klaar is voor het echte werk. Wij mochten een etappe van de reis afwerken aan het stuur van de B-klasse F-Cell, tussen Madrid en Lissabon.

Goed voor 650 km met stops, met tanbeurten, met stukjes plankgas, soms met een ei onder het gaspedaal maar bovenal: zonder zorgen. Mercedes, dat dit jaar zijn 125-jarig jubileum viert, broedt al van in de jaren ’90 van de vorige eeuw op plannen met waterstof. Met NECAR 1 liet het toen een prototype van een A-klasse met brandstofcel zien.

Nu verklaart Mercedes dat de tijd echt rijp is voor elektrische auto’s die hun stroom halen uit een brandstofcel die zich aan boord bevindt. En dat bewijst het met een reis rond de wereld in 125 dagen met een kleine vloot aan F-cell (brandstofcel) B-klasses.

De rondrit start in Stuttgart, en gaat met stops eerst naar Parijs, vervolgens Madrid en dan Lissabon. Daar pikt een jumbo de vloot op, met bestemming Miami (Verenigde Staten). Van daar gaat het naar Phoenix, San Francisco en Vancouver. In Canada nemen de Mercedessen nog eens het vliegtuig, naar Sydney in Australië. In Perth wacht opnieuw een vliegtuig, dat Shanghai (China) als bestemming heeft. Een ommetje brengt de vloot langs Peking, en vervolgens gaat het langs de Gobiwoestijn naar Astana (Kazakstan), Moskou en Sint-Petersburg. Nog een laatste rondje Helsinki, Stockholm en Oslo en de Mercedessen staan opnieuw op Duitse bodem. Via Berlijn bollen ze Stuttgart binnen. Zo: 30.000 kilometer erbij op elke van de tellers van de 3 F-Cells, en van de 16 begeleidende voertuigen.

Geen tankstation

Omdat er wereldwijd nog maar een tweehonderdtal waterstoftankpunten zijn, moet Mercedes de brandstof meenemen op reis, in een omgebouwde Sprinter. Elke 300 km pompt die zo’n 3,7 kg waterstof (aan 9 euro/kg) over in een B-klasse. Goed 3 minuten duurt zo’n tankbeurt, waarbij de waterstof aan 700 bar wordt binnengepompt. Die waterstof gaat vervolgens via een chemische reactie aan het werk in de tank, en wekt elektriciteit op. Die elektriciteit wordt opgeslagen in batterijen, die de elektromotor van stroom voorzien.

Zonder problemen

Problemen zijn er nog niet geweest, zegt onze passagier, prof. dr. Kohler, de verantwoordelijke voor E-mobility bij Mercedes-Benz en onze gast op de passagierstoel. Onze probleemloze rit tot in Lissabon overtuigt ons van zijn gelijk. Het is gewoon als rijden met elke andere Mercedes.

Nog dit jaar zullen de eerste, zorgvuldig geselecteerde, klanten over een B-klasse F-Cell kunnen beschikken. Zij zullen hun bijdrage leveren om Mercedes’ doel van 2 miljoen testkilometers te bereiken, en zullen over hun ervaringen in het alledaagse leven rapporteren.

Eind 2011 mogen we ons aan de opvolger van de B-klasse verwachten, waarin de brandstofcel ook reeds een onderkomen heeft gekregen. Die heeft compactere afmetingen. Het rijbereik zou toenemen tot 400 km. En daarmee is de ontwikkeling nog niet ten einde. Ons testparcours bestond hoofdzakelijk uit snelweg, en we verbruikten zo’n 1,10 kg waterstof per 100 km.

Zuiniger in stad

In stadsverkeer is het mogelijk nog zuiniger te rijden door meer remenergie te recupereren in de lithium-ion batterijen. Zo werd een gemiddelde van 0,8 l/100 km mogelijk. Maximaal kan de 136 pk sterke B-klasse een top van 170 km/u bereiken en in 11,7 seconden naar 100 sprinten.

De testrit overtuigde ons van de mogelijkheden van de brandstofcel, maar het succes van deze technologie staat of valt met de uitbouw van een degelijk net met vulstations. En daar hapert vooralsnog de plaat.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer