Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

BMW 128ti: Terugkeer van iconisch naamplaatje

BMW haalt met de 128ti een iconisch naamplaatje terug vanonder het stof. Daarenboven presenteert het Duitse merk voor het eerste een rechtstreekse Volkswagen Golf GTI-concurrent.

Ben je wat thuis in de wereld van BMW, dan weet je dat het merk in de jaren 60 en 70 de ti-benaming hanteerde voor sportievere versies van de 1600 en 2002. Die kregen dan een dubbele solex carburateur aangemeten. Goed voor respectievelijk 100 dan wel 120 pk. De Turismo Internazionale is nu terug, met dank aan de nieuwe generatie 1 Reeks.

Turismo Internazionale

BMW lanceert hier alvast een primeur. Want voor het eerst in lange tijd lanceert het geen extremere variant van een model met meer pk’s, meer gewicht en een hoger prijskaartje. Nee, het lanceert een meer betaalbare sportieveling. Met minder gewicht en een lager prijskaartje.

BMW 128ti 2020

Deze 128ti kan je dan ook zien als een duchtig onder handen genomen M135i xDrive. De ingenieurs sloopten de vierwielaandrijving, maakten de achterophanging minder strak voor een teug extra fun en pasten de kalibratie van het stuur aan. Resultaat? Een 265 pk producerende en tevens voorwielaangedreven hothatch. Volkswagen Golf GTI, iemand?

Lolbroek in spe

Inderaad, deze BMW 128ti neem het rechtstreeks op tegen de Volkswagens Golf GTI en Hyundai’s i30 N van deze wereld. De 2-liter viercilinder turbobenzine in de 128ti produceert 265 pk én 400 Nm koppel. Standaard beschik je over een 8-trapsautomaat en sperdifferentieel tussen de voorwielen. Daardoor sprint deze knaap in 6.1 seconden naar de honderd en topt hij op een Duitse 250 km/u.

BMW 128ti 2020

Dit belooft zonder twijfel een lolbroek te worden. Want BMW nam de M135i en maakte ‘m een stuk minder serieus. Bijkomstig weegt deze 128ti door die ingrepen ook nog eens 80 kilogram minder. Adertje onder het gras? Het is een BMW. Dus deze voorwielaangedreven hothatch kost in de basis al 10.000 tot 5.000 euro meer dan een Hyundai i30 N of Volkswagen Golf GTI. De prijs die je betaalt voor een blauwe propeller op de snuit?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bentley Flying Spur gaat ook aan de V8

Autonieuws

Autosalon Brussel 2021 wordt met een jaar uitgesteld

Autonieuws

Iconisch Rolls-Royce-beeldje mag niet langer licht geven

Autonieuws
Ontdek meer