Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 2 Reeks Active Tourer: alleen de grille groeit

Met de tweede generatie van de voorwielaangedreven 2 Reeks Active Tourer laat BMW zien dat het nog steeds in de monovolume gelooft. Die houdt vast aan zijn klassieke recept, maar krijgt een merkelijk groter radiatorrooster.

In 2014 lieten heel wat merken de monovolume voor wat hij was. Crossovers en SUV's waren immers populairder en interessanter dan die banale MPV’s. Toch bewezen onder meer Mercedes en BMW met hun B-Klasse en 2 Reeks Active Tourer dat er wel nog degelijk een markt voor monovolumes was. Al moest BMW daar wel de toorn van de harde kern van merkfans voor vrezen, temeer omdat de 2 Reeks Active Tourer een voorwielaandrijver was.

AS24 BMW 2 Active Tourer 2021 rijdend voor

Voor de ‘silverager’

Nu mogen de silveragers - BMW-marketingtaal voor de senioren die de grootste doelgroep van de 2 Reeks Active Tourer zijn – zich in de handen wrijven: de tweede generatie van de Active Tourer is klaar. Met 4,39 meter is die amper 3 centimeter langer geworden, de wielbasis blijft met 2.670 millimeter ongewijzigd. Visueel heeft BMW het silhouet van de vorige 2 Reeks Active Tourer helemaal gemoderniseerd: een schuinere voorruit, grotere glaspartijen en oplopende gordellijn, verzonken deurgrepen, een stel scherpere lijnen en vooral: een groter radiatorrooster.

Zie je er in profiel zelfs wat invloeden van de nieuwe BMW iX in, dan is dat geen toeval. Die invloeden duiken namelijk ook in het interieur op: deze nieuwe Active Tourer gebruikt het Curved Display, een licht gekromd paneel dat het instrumentenpaneel van 10,25 duim en het infotainmentscherm van 10,7 duim omvat. Daarnaast gebruikt de BMW een ‘zwevende’ armsteun, waar ook de bediening voor de versnellingsbak in verwerkt zit.

AS24 BMW 2 Active Tourer 2021 interieur

Weer aan de stekker

Hoewel de wielbasis dezelfde blijft, zegt BMW dat de interieurruimte toegenomen is. Dat moet je vooral op de achterbank merken, waar je de rugleuning kunt verstellen en de zitplaatsen in de lengte kunt verschuiven. De kofferruimte blijft nagenoeg ongewijzigd: de nieuwe BMW 218i en 218d Active Tourer slikken 470 tot 1.455 liter aan bagage, de 220i en 223i Active Tourer door hun milde hybride ondersteuning iets minder: 415 tot 1.405 liter. Er komen ook twee plug-inhybrides, die stellen het door de plaatsing van de batterij met 406 tot 1.370 liter aan kofferruimte.

AS24 BMW 2 Active Tourer 2021 rijdend achter

Voor die stekkerhybrides is het nog wachten tot de zomer van 2022. Dan maken de 225e xDrive en 230e xDrive Active Tourer hun opwachting, die respectievelijk 245 pk en 326 pk sterk zijn en volledig elektrisch zo’n 80 kilometer ver moeten geraken. Milde hybrides zijn er van bij de start meteen in de vorm van de 220i Active Tourer (1.5-driecilinder, 170 pk) en de 223i Active Tourer (2.0-viercilinder, 218 pk). De instap-benzinemotor is de 218i, met 1.5-driecilinder van 136 pk, terwijl de 218d met zijn 2.0-viercilinder van 150 pk voorlopig de enige dieselmotor is. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer