Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bugatti Bolide: hypersportieve droom

Bugatti droomt van een hypersportieveling met deze Bolide. Die hypercar is gericht op circuitprestaties en haalt bijna Formule 1-prestaties. Met dank aan een pluimgewicht van 1.240 kilogram en een kolossale W16 van 1.850 pk.

Wat ze bij Bugatti in hun bol gekregen hebben weten we niet, maar de ingenieurs hebben er alvast teveel vrije tijd. Een van de krachtigste en snelste productieauto’s wereldwijd bouwen is niet voldoende. Bugatti wil nu ook een extreme hypersportieveling voor het circuit. Zijn naam? Bolide.

AS24 Bugatti achter

En waarom niet?

Aan de basis van deze technologische conceptcar, zoals Bugatti zelf graag zegt, ligt een vraag: “Wat zou het resultaat zijn als we een extreem lichte auto bouwen rond de iconische W16 van 8 liter?” Lang hoef je niet na te denken om te weten wat het resultaat is. De Bugatti Chiron heeft immers dezelfde motor en haalt met gemak 400 km/u.

Toch gaat het merk uit Molsheim verder. Veel verder. De Bolide heeft een indrukwekkende verhouding gewicht/vermogen van 0,67 kg/pk. Dat haalt hij dankzij een hele reeks wijzigingen aan de 8 liter grote W16: die produceert nu 1.850 pk en 1.850 Nm koppel.

AS24 Bugatti interieur

Pluimgewicht

Naast het indrukwekkende vermogen is er nog het chassis, dat Bugatti zegt rond de motor ontwikkeld te hebben. Door het gebruik van een monocoque uit koolstofvezel en 3D-geprinte onderdelen uit titanium zet de Bolide amper 1.240 kilogram op de weegschaal. Binnenin laat deze hypersportieveling alle luxe achterwege, om uiteraard het gewicht te beperken.

Hoe kan het ook anders: dit monster zet buitenaardse prestaties neer. 100 km/u wordt behaald in amper 2,17 seconden, terwijl hij na 4,36 seconden 200 km/u haalt. 500 km/u? In amper 20,16 seconden. Of deze Bugatti-conceptcar in productie gaat? Niets is zeker: het Frans-Duitse merk heeft nog geen knopen doorgehakt. Maar wedden dat het rijke investeerders aantrekt?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer